- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Vannforbedringsmiddel med slimhinnebeskyttelse?
Vannforbedringsmiddel med slimhinnebeskyttelse?
Jeg har lånt en del bøker på det lokale biblioteket og deriblant Cappelens kjæledyrbøker - Akvariet av Peter Stadelmann. I boken går det igjen flere ganger ved innsetting av fisk og ved feks sykdom/forgiftning at man skal bruke "vannforbedringsmiddel med slimhinnebeskyttelse". Hva slags middel mener de da? AquaSafe og tilsvarende? Er dette noe man bruker, eller er det bare tull?
Postet 27.11.12 kl 14:38
Postet 27.11.12 kl 14:46
Postet 28.11.12 kl 17:32
Endret: 28.11.12 kl 17:33
Om slike produkter er bare tull skal ikke jeg uttale meg for sikkert om, men det er mange av oss som aldri har brukt slike midler i sine akvarier.
Jeg tror ikke jeg vet om noen med lang fartstid innen akvaristikken som bruker dette jevnlig.
I Norge hvor det tilsettes veldig lite klor og andre kjemikalier i drikkevannet er nok behovet mindre for slike midler enn nedover i europa.
Jeg tror ikke jeg vet om noen med lang fartstid innen akvaristikken som bruker dette jevnlig.
I Norge hvor det tilsettes veldig lite klor og andre kjemikalier i drikkevannet er nok behovet mindre for slike midler enn nedover i europa.
Postet 28.11.12 kl 17:38
Postet 28.11.12 kl 20:09
Betraktningene her rundt i kranvannet er forsåvidt riktige. Man har i stor grad tatt i bruk UV-bestråling som barriere. MEN, klor finnes alltid som back-up, og ved det minste glipp med UV-anlegget, blir det automatisk tilsatt klor. Og jeg vet om vannverk som har kjørt i laaange tider med feil og redusert kapasitet på UV-anlegg... Klor kan dessuten bli brukt i tillegg til UV i perioder hvor vannverket sliter med dårlig råvanns-forsyning grunnet mye nedbør og/eller ekstra tilsig. Så dermed kan det finnes klor i vannet i morgen selv om det ikke fantes i går. Og ikke alle klorforbindelser lar seg lufte ut av vannet heller (kloraminer, f.eks.).
Postet 28.11.12 kl 21:12
Peter Stadelmanns akvariebok er skrevet primært for tyske forhold. "Normale" tyske vannverdier avviker en god del fra "normale" norske vannverdier. Vann bør behandles på grunnlag av lokal vannkvalitet, ikke utifra rutiner i land med en annen vannkvalitet enn vår.
Det kan nevnes at mens det i Norge er høyst alminnelig å drikke vann rett fra springen, så er dette noe folk flest nødig gjør i Tyskland.
Stephan
Det kan nevnes at mens det i Norge er høyst alminnelig å drikke vann rett fra springen, så er dette noe folk flest nødig gjør i Tyskland.
Stephan
Postet 28.11.12 kl 21:53
Sånn litt Off Topic, mens muligens interessant :
69 kommuner samarbeider om Bedre Vann prosjektet og gir ut en årlig rapport. Her måles det på 5 parametre : Hygienisk betryggende vann, bruksmessig vannkvalitet, leveringsstabilitet, alternativ forsyning og Ledningsnettets funksjon. Karakterer er grønt (meget bra), rødt (dårlig) og gult (noe midt imellom).
I 2011 var det kun 5 kommuner som var grønne på alle 5 parametre. 13 var gule på Hygienisk betryggende vann, og det var 7 gule + 2 røde på bruksmessig vannkvalitet.
Kun 6 var grønne på ledningsnettets funksjon, og der var det MASSE rødt (så da kan undre på hva som egentlig kommer ut av krana hjemme til tider).
69 kommuner samarbeider om Bedre Vann prosjektet og gir ut en årlig rapport. Her måles det på 5 parametre : Hygienisk betryggende vann, bruksmessig vannkvalitet, leveringsstabilitet, alternativ forsyning og Ledningsnettets funksjon. Karakterer er grønt (meget bra), rødt (dårlig) og gult (noe midt imellom).
I 2011 var det kun 5 kommuner som var grønne på alle 5 parametre. 13 var gule på Hygienisk betryggende vann, og det var 7 gule + 2 røde på bruksmessig vannkvalitet.
Kun 6 var grønne på ledningsnettets funksjon, og der var det MASSE rødt (så da kan undre på hva som egentlig kommer ut av krana hjemme til tider).
Postet 28.11.12 kl 22:19