Er pumpa for nær grusen?

hei! satte opp akvariet mitt på søndagskvelden men ser ut som at pumpa dregger opp sand fordi akvariet er ganske uklar. burde jeg sette pumpa lengre opp?
Aleksander Mathisen
hei! satte opp akvariet mitt på søndagskvelden men ser ut som at pumpa dregger opp sand fordi akvariet er ganske uklar. burde jeg sette pumpa lengre opp?


har prøvd og slått av pumpa for en kveld men er fortsatt sånn dagen etter
Inaktiv bruker
Synes det ser helt greit ut. er vanlig at det grumser litt om det er mange fine partikler i sanden.
Spock
Synes det ser helt greit ut. er vanlig at det grumser litt om det er mange fine partikler i sanden.


Dette vil nok gi seg.
det er ikke uvanlig at dette skjer etter en dag eller to(evt fra starten av) men det vil gi seg i løpet av noen dager.

Har du vatt liggende som første filtermedie i pumpa så gjør ren denne vatten en gang og sett den tilbake igjen.

Vannet vil klarne etterhvert.
Rolf H
[QUOTE=Spock] Har du vatt liggende som første filtermedie i pumpa så gjør ren denne vatten en gang og sett den tilbake igjen.


hva mener du ?
Har du noe vatt lignende filtermedia i pumpa? (dvs det som skal fange opp små partikler)

Dvs. noe lignende som dette.
Filtervatt
Rolf H
Har du noe vatt lignende filtermedia i pumpa? (dvs det som skal fange opp små partikler) Dvs. noe lignende som dette. [URLBLOCK1]


vet ikke. har en aquael filter står på pakke: internal filter
Hvis du åpner pumpa så ser du hva slags filtermedier det er inne i selve pumpa.. har du en hvit tynn svamp der så er det den han mener du bør rengjøre..
Kabe111
Hvis du åpner pumpa så ser du hva slags filtermedier det er inne i selve pumpa.. har du en hvit tynn svamp der så er det den han mener du bør rengjøre.. :)

er det denne han mener?
Det er filtermediet ja.. Men ikke filtervatt. Filtervatt er mye finere enn det du har der, og det ser rent ut.. Så bare sett det tilbake og ta tiden til hjelp, så blir vannet klart..
Kabe111
Det er filtermediet ja.. Men ikke filtervatt. Filtervatt er mye finere enn det du har der, og det ser rent ut.. Så bare sett det tilbake og ta tiden til hjelp, så blir vannet klart.. :)
takk for hjelpen
Det går nok riktige veien skal du se.

Lykke til
Rolf H
Det går nok riktige veien skal du se. Lykke til


men vet du hva denne slangen er i bruk til?
den er vel for å blande luft i utblåsen fra pumpa om jeg ikke tar feil
Aleksander Mathisen
men vet du hva denne slangen er i bruk til?


Når du skrur på den "kuledingsen" som henger i enden av luftslangen, så justerer du opp og ned mengden luft som skal blandes inn i ut-vannstrømmen fra akvariefilteret.
Grumset akvarievann
hei! har et akvarie på 115 liter som har grumset vann. det har stått nå i en uke uten at jeg ser noe forskjell. jeg har hatt en hel flaske aquasafe i og en hel flaske tetravital. begge flaskene er på 100ml og litt akvariesalt. på bildene ser dere hvor møkkete det ser ut. har ikke noe annet i en vann og sand
Hvis det er veldig fin sand kan det ta lang tid før det klarner... Kan jo selvfølgelig være andre problemer også, men hvis det er nyoppsatt er det neppe alger.

Når jeg anskaffet meg mitt første 100-liters tok det nesten tre uker før alt støvet i vannet la seg, med mitt nyeste 54liter tok det bare to døgn..

Ikke bekymre det ennå, det er nyoppsatt og da er det jo fremdeles en stund til du kan ha i fisk, så da er det bare å vente å se om det klarner Nå vet ikke jeg, men med alle de tilsetningsstoffene du har helt oppi, kan jo kanskje forverre problemet? Så du kan jo prøve å ta ett 50 % vannbytte.. Men som sagt, jeg vet ikke om tilsetningsstoffene kan ha noe å si.
Og med mindre du har store problemer med vannet (feks klor), så behøver du ikke tilsetningsstoffer som aquasafe og tetravital..

Lykke til!

EDIT: Du kan gjerne ha litt planter, og kanskje en rot oppi, så får du filterbakteriene i gang (med planterester)?
Kan du vise oss hvilke sand bruker? Hadde selv denne du ser på bildet her... Det tok 3 uker før sanden la seg... Legger også ved et bildet etter 3 uker... i karet...
MartinT
Kan du vise oss hvilke sand bruker? :) Hadde selv denne du ser på bildet her... Det tok 3 uker før sanden la seg... Legger også ved et bildet etter 3 uker... i karet...

har ikke tilgang til camera nå. men sanden min er ganske lik din
Er den beregnet å være i akvarie da?
Tilfeldig bekjentskap
© Kenneth Myhre
Reklame for plussmedlemskap