Litt hjelp? :)

Hei, jeg er helt ny i denne hobbyen og lurer på en del ting. Jeg har sett på noen filmer på youtube som f.eks. denne: http://www.youtube.com/watch?v=8qR-7qn4kFY

Så det jeg lurer på er om jeg bare kan følge denne eller om det er ting jeg MÅ gjøre eller IKKE gjøre?
Hadde hvert fint med noen tips til produkter.
Det eneste jeg har er ett tomt akvarium, akvariumsgrus og noe dekorasjon. (hva må jeg gjøre hvis jeg skal rense/vaske dekorasjon som skal i akvariet)
Dersom du kun har det du nevner, trenger du en pumpe. Om du burde ha en ut eller innvendig, kommer helt an på hvor stort akvarie du har. Ellers tillater jeg å sitere meg selv i et tidligere innlegg:
Spelly
Les denne artikkelen til å begynne med (tar opp det aller viktigste i oppstarten på en grei måte): http://akvaforum.no/text.cfm?id=1859 når du har fylt på grus, lagt til planter etc...Kan du lesse følgende artikler: vannverdier, foringsrutiner, veiledning og hold av ferskvannsakvarium, under denne lenken: http://akvaforum.no/text.cfm?path=1798,1814

Takk for hjelpen (jeg har ett 55L med innvendig pumpe)
Har du lest denne?

Der står det mye nyttig

Det viktigste du kan gjøre i starten er å etablere en god bakterikultur, som klarer å bryte ned avfallsstoffene fra fiskene dine (se artikkel). For å finne ut når bakterikulturen er etablert bør du kjøpe dråpetester for nitritt (de fra JBL er bra).
Hvis du kjenner noen med ett etablert akvarie kan du spørre om å få litt gugge fra filteret derfra, dermed kickstarter du filteret og slipper den lange ventetiden. Hvis du gjør dette må du innføre fisk (gjerne samme dag), men ikke mye fisk samtidig.. Det er viktig med fisk evt fiskemat sånn at filterbakteriene ikke sulter i hjel! Gjerne kjøp fisk over ett par uker, slik at filteret ikke overbelastes.

Du bør også skaffe deg dråpetester for ph. Da kan du lett finne ut hvilke fisker som passer for din vannkvalitet.

Hvis du søker feks neontetra i søkebasen til venstre, vil du få opp en fiskeprofil:


Under kartet på denne profilen står det ph, min. liter, kh og gh.
Det kan være greit å sjekke fiskeartene før du kjøper de, for de som jobber i dyrebutikkene har (ofte) ikke peiling.

Ser du er fra Froland (Aust-Agder?). Da kan jeg anbefale dyrebutikken som er i den nye delen av Sørlandssenteret (ved OBS), der kan de sakene sine og det er sjelden sykdom der. Har dessverre en del negative erfaringer fra dyrebutikken på Harebakken uten at jeg vil utdype dette her...

Du bør også i startfasen ha en del hurtigvoksende planter som får unna overskuddsnæring, så du slipper å slite med alger senere.

Også må du skaffe deg en filterpumpe! Vet ikke hvor stort akvarie du har, men jeg vil uansett anbefale eheim (uansett om du skal ha innvendig eller utvendig), jeg har også god erfaring med AmTop utvendige pumper.
Husk også at du aldri skal vaske filtermediet ordentlig, det skal være møkkete, for det er der bakteriene sitter. Hvis du syns det begynner å bli tett bør du bare ta ut "svampen" å knyste forsiktig i akvarievann, sånn at du ikke mister bakteriene dine.

Håper dette hjalp litt

EDIT: ser du har pumpe, så bra. Med tanke på hvordan du kan vaske pyntegjenstandene, så pleier jeg bare å vaske med kokende vann. Hvis det er pyntegjenstander som egentlig ikke er beregnet på akvarie må du passe på evt maling eller lim som kan løse seg opp i vannet..
Når det gjelder det å vaske dekorasjon, grus osv., bruk bare ren vann. Du må aldri bruke såpe eller vaskemidler.
Det er litt langt å reise til sørlandssenteret for meg uten bil selv, så jeg handler på tropehagen zoo på amfi arena
Hvor mye koster slike dråpetester?

Takk for hjelpen
Tilfeldig bekjentskap
© Trond Gimre
Reklame for plussmedlemskap