Artemia/brineshrimp

Inaktiv bruker
Jeg lurer på hvor er det beste stedet å kjøpe artemia, hvor lenge egga holder seg i pakken, hvor skal jeg oppbevare dem får at egga skal holde seg lenge, hvordan er den billigste måten å klekke dem på, hvor lang tid tar det å klekke dem, funker det til voksne fisker? Håper på svar.
Her kan du lese. Etter at du har kjøpt dem, kan du begynne å klekke etpar porsjoner, og så fryse ned resten i en lufttett boks.
Inaktiv bruker
ok, takk for svar, men linken er til en fisk, er det meningen? Men kan du eller noen andre svare meg på de andre spørsmålene.
Linken du fikk hjalp nok ikke, men bruk søkefunksjonen på startsiden og skriv "artemia" som søkeord. Da får du opp massevis av stoff i både forum og artikler. For eksempel "Artemia fra a til å". Der kan du lese og lære en masse om artemia. Det er en bedre metode enn å be folk svare på en mengde spørsmål som allerede er besvart, som for eksempel i artikkelen jeg nevnte.

Stephan
Jeg har handlet mye artemia egg på joeaqua.com med godt hell. Her får du også klekkeutstyr om du ikke vil lage det selv. Disse eggene oppbevarer du i kjøleskapet, fryseren kan være uheldig da det ikke er garantert at de lar seg klekke etter lang oppbevaring...
Skal du bare ha litt artemia er en såkalt ufo klekker enkel og billig. Jeg bruker slike når jeg ikke har mange yngel å fore opp.
resultatet blir somregel ok men ikke like bra som de forskjellige luftdrevne artemiaklekkerne. Også enkel å lage en selv.

Vil du fore med nyklekt artemia eller vil du ha de større før du bruker dem som for?

Ufo'en tenkte jeg ikke på i sted, denne er genial til oppforing av mindre kull eller kun ett av gangen...
Inaktiv bruker
Fart66 er artemia bra for voksne fisker?
Nyklekket artemia servert innen 24t etter klekking er veldig næringsrikt. Men det er veldig smått, bruker dette selv til Apistogramma, Corydoras og stimfisk og de digger det. Men til større ciklider blir det litt lite selv om de prøver seg på dem... Erstatter ikke alt annet for men er et veldig bra tilskudd, variert for er viktig uansett hvilke fisk man har.
Inaktiv bruker
På webzoo fant jeg disse (Ocean Nutrition Artemia/Brine Shrimp Eggs (cans) 454 Gram) trur dere dette er bra, og hvor ville dere anbefalt å oppbevare egg med egen erfaring. Og hvordan får jeg dem litt større, kan jeg knuse en liten del av en algetablett og knuse den igjen til støv? Trur dere nyklekt vil gå bra til gurami, rosentetra eller bsemani regnbuefisk (har kanskje tenkt til å få meg en av disse fiskene). Fart66, jeg vil ha artimeaen større før jeg forer den, men ossen får jeg den større, eventuelt ossen mat?
Det krever stor plass, gode vannforhold osv for å få frem artemia til voksen størrelse i stor skala da ville jeg heller kjøpt ferdig frossen artemia…

Prøv deg heller på type whiteworm og/grindalorm. Disse kan du holde i fuktig jord, kattesand som ikke klumper, div bunnlag for terrarier og når disse først kommer i gang så har du MYE god og kraftig mat til alt fra yngel på 1cm og oppover... Jeg bruker whiteworm så og si daglig til mine fisk med stor suksess.
Inaktiv bruker
Legger noen av de ormene egg så jeg ikke går tom, og kan dem stå i garasjen om vinteren? Hvor får jeg tak i dem?
Olav Ravnaas Lien
Legger noen av de ormene egg så jeg ikke går tom, og kan dem stå i garasjen om vinteren? Hvor får jeg tak i dem?


Levendefôr-kulturer av f.eks.microorm o.l. kan ikke stå ute i garasjen, dessverre, det blir nok for kaldt og de kan fryse. Da dør de. De må has inne i innetemperatur. Du kan sjekke salgsannonsene under "Annet" her på forumet jevnlig, fra tid til annen vil det være levendefôr-kulturer av diverse slag til salgs.

Sliter du med å få tillatelse hjemme av mor og far til å ha levende mikromark osv stående inne i huset...?
Inaktiv bruker
Nei, jeg får lov til det. Men jeg tenkte hvor jeg kunne ha dem.
Olav Ravnaas Lien
Nei, jeg får lov til det. Men jeg tenkte hvor jeg kunne ha dem.

Ta noen bøker ut av bokhylla og legg dem under senga. Sett levendefôr-kulturboksene i hylla
Inaktiv bruker
Ok, takk
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap