Dverggurami vs palettciklide + litt ancistrus & tetra

Må bare unnskylde at det har blitt og blir en del spm fra meg en periode, men jeg prøver å lære så mye som mulig her

Karet under innkjøring er 106 l, et Jebo kar som ikke har så stor grunnflate egentlig, det er ca 42 x 60. Litt vanskelig å måle med avrundede kanter.
Sitter og tenker mye på hva slags fisk jeg skal ha i det når det er ferdig innkjørt og har både lest bøker og søkt her på fiskebasen. Hadde et innlegg der jeg spurte om en sammensetning av ancistrus, palettciklide, platy og kardinaltetra - og fikk beskjed om at det kunne gå fint om jeg byttet ut kardinalen med neon. Etterpå fikk jeg kontrabeskjed om at neontetra og levendefødere som platy ikke vil gå i samme vannverdier.
Når jeg går inn og leser på verdiene her på fiskebasen så ser jeg jo at det gjerne er snakk om små marginer på pH og gH som spiller inn her. Hvor stor effekt har det på fisken om pH er 1 mer eller mindre, eller at gH er 2-4 mer eller mindre? Grunnen til at jeg spør er ikke at jeg absolutt skal ha fisk som ikke trives i mine vannverdier om de ikke har det bra der, men "alle" har jo neontetra - og ofte sammen med de variantene herover som alle skal ha høyere gH enn neontetra...

I tillegg lurer jeg på om noen kan fortelle litt om forskjeller på dverggurami og palettciklider? Tenker på aggressivitet, hvor skjøre de er, lett å få i lek osv. Siden guramien går i øvre vannlag og cikliden på bunnen, kunne jeg da hatt begge?

Helt til sist; bør man ha ancistrusen i par/1hann2hunner, eller har den det fint alene?
Palettciklide er vel på topp 5 listen over ting som er lettest å få tak i. Den er heller ikke spesielt vanskelig å holde, men den er territoriell når den leker (og det har den lav terskel for) og passer således ikke spesielt godt med fisk som trives langs bunnen og ikke forstår seg på territorieinndeling (som corydoras).

Dverggurami trives bedre i øvre sjikt av akvariet. Den har rykte på seg for å være litt skjørere men de som får den til å trives vil nok bestride dette. Den er dog avhengig av et tett lokk for at den ikke skal bli lett syk. Denne er ikke fullt så lett å få tak i som paletten men de aller fleste akvariebutikker har dem inne jevnlig. Om den går sammen med paletten kommer litt an på akvariets mål. Det er en litt sky fisk og vil bli veldig stresset om paletten jager den.
CW
Hvor stor effekt har det på fisken om pH er 1 mer eller mindre, eller at gH er 2-4 mer eller mindre?

Artikkel om temaet
CW
Hvor stor effekt har det på fisken om pH er 1 mer eller mindre, eller at gH er 2-4 mer eller mindre?


Nå er det slik at 1 grads forskjell i PH er lik 10 ganger surere/mer basisk vann. Mao. ph 5 er 100 ganger surere enn ph 7.

Når det er sagt, ferskvannsfisk hadde ikke funnets på så mange steder på kloden om de ikke var tilpasningsdyktige. Samme fisk opplever i naturen ofte store variasjoner i ph gjennom en sesong. Fisk som lever i små pytter som tørker ut blir utsatt for veldig lav ph, men når regnsesongen starter - skyter ph i været. Av det konkluderer jeg med at fisk klarer seg i mange forskjellige vannverdier, men vær litt forsiktig med brå endringer.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap