Foring, og syk fisk?

Jeg har tre stk Molly i en 36 l tank, to sorte og en gul. Jeg er litt bekymret for den gule, for den ser ikke ut til å spise noe særlig. Ved foring spiser de to andre alt før den gule kommer til. De sorte spiser også en del på alger, noe jeg heller ikke har sett den gule gjøre. Leste at sort molly er algespiser, gjelder ikke det de gule også? Den virker heller ikke så livlig som de andre (varierer litt). Kan den være syk? Er ikke utslag på nitritt testen.
En ting til, hvor mye mat skal de ha? På boksen står det "litt for flere ganger daglig" det kan jo tydes på flere måter. Ønsker de skal holde kontroll på algene da jeg ikke har noen annen algespiser, men vil jo ikke sulte dem heller... Har gitt "litt" mat en gang daglig, er det for lite?
Hei
Kan ikke mye om sykdom, men kan skrive om det jeg vet av erfaring om maling.
Folk forer forskjellig og har sine vaner eller rutiner. Men jeg kan si hvordan jeg forer. Jeg forer fiskene mine hver 3.dag i et akvariet finnes det mye vi ikke ser som fiskene kan spise
Det er ganske begrenset med hva fiskene kan finne av microorganismer å spise i et så lite akvarium som 36 liter. Jeg ville stolt mer på at ernæringen deres kom i form av mat gitt av akvaristen, ikke fra "naturen".

Stine; hvis du synes maten forsvinner for fort og kun to av de tre fiskene får i seg noe, forsøk å gi litt fôr en ekstra gang daglig. Det er vanskelig å beskrive på et forum hvor mye (eller lite) fôr man bør gi til tre små fisker, så... du må nesten bare bruke litt sunn fornuft og prøve deg frem. Forsøk å gi fôret i begge ender av akvariet når du fôrer, ikke bare èn plass. Da er det større spredning av maten og større sjanse for at alle fiskene rekker å spise.
I am Princess
Jeg forer fiskene mine hver 3.dag i et akvariet finnes det mye vi ikke ser som fiskene kan spise

Det finnes fisker som spiser sjelden, men eg betviler at du holder noen av de artene. Å fôre tredjehver dag er altfor sjelden. Unntak finnes selvsagt ved bortreising, men som en regel skal fiskene ha mat hver dag selv om det finnes alger og mikroorganismer i et godt etablert kar.

Stine, dersom mollyene dine spiser opp maten på 2-3 minutter kan de gjerne få litt mer senere på dagen. For å bekjempe alger er ikke molly det rette valget. Da bør du heller se på Ancistrus eller Otocinclus.
Stine Johnson
Jeg har tre stk Molly i en 36 l tank

Eg leste det som 63-liter. Rådet mitt om Ancistrus bortfaller i et så lite kar, og eg synes det er altfor lite til hold av molly også.
Takk for svar. Prøver å spre maten i forskjellige ender, men den gule svømmer ned til bunnen når jeg skal fore. Virker litt redd... Ellers vaker den mye i overflaten.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap