Ph/hk salt og gh-salt

Var på butikken Idag og kjøpte 2 mollyer som var ganske rund. Med det samme sa hun at jeg måtte kjøpe 2 bokser salt som skal gjøre vannverdien stabil for fisken osv.. Hun nevnte noe om hardhet og at saltet skulle øke phen i vannet og. Fungerer dette egentlig? Tror jeg har bare kjøpt hokkus pokkus som sist
Hvis det skal være mulig å svare noenlunde fornuftig på spørsmålet ditt må vi vite et par ting :
Hva slags vannverdier har du nå ? (KH, GH, pH, NO2, NO3)
Hva slags "salt" er det du har kjøpt ?
Hva slags fisker er det forøvrig i akvariet ?
SilverShaded
Hvis det skal være mulig å svare noenlunde fornuftig på spørsmålet ditt må vi vite et par ting : Hva slags vannverdier har du nå ? (KH, GH, pH, NO2, NO3) Hva slags "salt" er det du har kjøpt ? Hva slags fisker er det forøvrig i akvariet ?


fikk en lappe av noe hun skrev her
kh 2 6-7
gh 2 8-10

kjøpte noraq ph/hk +
og
noraq gh-salt

har bare 2 mollyer
Er verdiene på "lappen" dine vannverdier, eller hva ? I så fall kan jeg ikke skjønne at du trenger å tilsette noenting. Hvis akvariet er ferdig innkjørt, pH er ok (?) og dette er hardheten, så ser det greit ut til molly.
Inaktiv bruker
Har ikke du akkurat startet akvariumet?
Ser kanskje sånn ut, Spock...jeg begynte å mistenke noe slikt etter som det ikke kom noe svar, I så fall har vi snart en ny krise her...
Mollyer vil ha veldig hardt vann og kan godt ha Gh 19.

Gh kh + øker hardhet i vannet. Dette er ikke et salt, og er ikke skadelig for fiskene. For mange fisker så er det skadelig med salt, f.eks corydoras (altså pansermaller), og også for snegler. Så skal man øke vannets gh altså hardhet, så bruker man dette.

Det andre har jeg ikke brukt selv, så jeg kjenner ikke til det, men det er altså salt ...
Mollyer kan godt ha litt salt i vannet mener jeg å ha hørt siden de kan gå i brakkvann. Mulig dette er gammelt info, men da retter sikkert noen på mg lenge siden jeg hadde mollyer, de bare døde, fordi jeg ikke visste om deres krav til vann
Tror ikke det her menes salt i betydningen sånt bordsalt som vi bruker i maten (natriumklorid). De kjemiske forbindelsene som øker KH/GH er også salter, oftest salter av kalsium eller magnesium, i form av f.eks karbonater, sulfater, eller fosfater. Klorider brukes ikke mye i akvaristikken.
SilverShaded
Ser kanskje sånn ut, Spock...jeg begynte å mistenke noe slikt etter som det ikke kom noe svar, I så fall har vi snart en ny krise her...


Tror du har rett i dette.
Trådstarter kjøpte akvariet 24.11. i henhold til eget innlegg om det. Han har bedt om info om innkjøring i tre tråder og fikk de vanlige rådene. Ser ikke ut til at de virker....
Inaktiv bruker
Synd for fisken for da lærer han kanskje på den harde måten. :/
Spock
Synd for fisken for da lærer han kanskje på den harde måten. :/


tror nok det ska gå greit. 2 butikker har allerede fortelt meg at minst 1 uke kan gå før man har smått, og jeg kjøpte bare 2 småfisker så det skal nokk gå greit
Hva har "smått" med vannverdier å gjøre ? Og da mener jeg ikke KH/GH i dette tilfellet, men NH3, NO2 og NO3. Etter at du har startet et stort antall tråder og fått mange gode svar/råd angående innkjøring, så har du tydeligvis ikke oppfattet det mest vesentlige. Men lykke til videre.
SilverShaded
Hva har "smått" med vannverdier å gjøre ? Og da mener jeg ikke KH/GH i dette tilfellet, men NH3, NO2 og NO3. Etter at du har startet et stort antall tråder og fått mange gode svar/råd angående innkjøring, så har du tydeligvis ikke oppfattet det mest vesentlige. Men lykke til videre.
lettere og si bakteriene om det va det du mente kansje?
Aleksander Mathisen
[QUOTE=Spock]Synd for fisken for da lærer han kanskje på den harde måten. :/


tror nok det ska gå greit. 2 butikker har allerede fortelt meg at minst 1 uke kan gå før man har smått, og jeg kjøpte bare 2 småfisker så det skal nokk gå greit

Regel nr 1.. Du må ALDRI stole på det som blir fortalt i butikker, og så må du filtrere det som blir skrevet på forumer. Men du bør og lese det som er skrevet her og lære noe av det, ellers er det ingen vits i å spørre.
Inaktiv bruker
Aleksander Mathisen
[QUOTE=Spock]Synd for fisken for da lærer han kanskje på den harde måten. :/


tror nok det ska gå greit. 2 butikker har allerede fortelt meg at minst 1 uke kan gå før man har smått, og jeg kjøpte bare 2 småfisker så det skal nokk gå greit
Det sier meg at du ikke bryr deg nok om fiskene. Husk butikken tjener på at fiskene dine dør... Om butikken sier at en fisk ikke trenger vann, vil du da tro det bare fordi de sier det? Nei så klart vil du ikke det, de kan jo ikke lefe uten vann og om noen uker vil du oppleve at fiskene dør de blir kvalt av ammoniakk og nitritt.
Du får det til å høres ut som at de ansatte i butikkene sier så mye feil med vilje for å tjene penger, Spock. Det er ikke tilfellet; de kan bare ikke bedre. Stor forskjell!

Slik jeg forstod lappen fra butikken mente de at KH var på 2, og burde være rundt 6-7, og at GH var på 2, og burde være på 8-10. Og da stemmer det jo. Det saltet du kjøpte vil øke både KH og pH, samt GH. Men som Silvershaded sier, må du først og fremst fokusere på NO2, NO3 og NH3. Kjøp i hvert fall et testsett av NO2 (helst alle). Det tar dessverre lenger enn en uke før bakteriekulturen etablerer seg, og inntil vannverdiene dine er stabile må du nok skifte vann litt oftere ettersom du allerede har fisk.

Ellers er jeg enig med Spock og Silver, les mye mer på forum (det er ditt ansvar når du har levende dyr) og hør på hva folk sier til deg!
Erpetoichthys
Du får det til å høres ut som at de ansatte i butikkene sier så mye feil med vilje for å tjene penger, Spock. Det er ikke tilfellet; de kan bare ikke bedre. Stor forskjell!

Der er du nok dessverre litt naiv. De mest hårreisende rådene har jeg fått fra ei med 30 år i bransjen. Synd men sant...
Inaktiv bruker
Det er nok den sure sannhet. Sier ikke at alle gjør det, men 2/3 minst.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap