Hvor er rekene mine? og hva er de små oransje "objektene" i akvariet?

Jeg har et 60L akvarium, kjøpte det for ca en mnd siden. Fylte det med elleve neontetra, en algespiser og tre amanoreker. Nå ser jeg ingen av rekene, kan de ha dødd og forsvunnet ned i grusen?

Og så ser jeg flere små oransje bittesmå "pinner" liggende på grusen, ligner nesten på bittesmå crabsticks Hva er dette? Noen som vet?

Lurer forresten også på hva annen type rengjøring jeg må foreta, skifter ca halve vannmengden en gang i uken og algespiseren suger for harde livet på glasset - men er det mer jeg bør gjøre?
Inaktiv bruker
Du har hatt fisk og dyr i for tidlig, filter skulle vært innkjørt først, reker trenger godt innkjørte akvarium.

"Algespiseren" må mates, kan ikke leve på kun alger, gi den beregnet tabletter, agurk eller squash, de er kjempe glade i grønnsaker.

30% i uka holder.

De "pinnene" må du nok ta bilde av, blir bare gjetting.
Jeg mater algespisereen med en tablett hver dag, så den vokser og trives tilsynelatende. Akvariet er kjøpt brukt og stod i 9 dager med planter og midler i før jeg hadde oppi fisk. Jeg ble anbefalt min. en uke av kjentfolk, men jeg skulle kanskje ventet enda lengre? Tok vannprøve før jeg kjøpte fisken og den så fin ut. skal prøve å få knipset bilde av det oransje.
Inaktiv bruker
Det tar 4-5 uker å kjøre inn filter, men gjort er gjort.
Oki, det er bra, du kan også gi dem grønnsaker, det er de glade i, bare ikke la det ligge for lenge, 6-12 timer er nok.

Flotters.
"Pinnene" er nok bæsj...
Har du mye planter? Rekene er flinke til og gjemme seg. Har vanligvis en del amanoreker i 63 literen min( de jobber i et annet akvarie nå ) ,men ofte jeg bare ser et par stk
Her er to forsøk på å ta bilder av det oransje. Kan det være matrester? Fikk med en sugerørlignende sak da jeg kjøpte akvariet, forstod det slik at denne kunne brukes til å rote opp grusen (hvorfor, egentlig?) Forsøkte dette idag, så noe kan ha kommet opp til overflaten på det viset..
Inaktiv bruker
bæsj ja, den er til slam suging og det ser ut til å trenges. :P
mater du mye?
Morgen og kveld, en liten klype, pluss mat til algespiseren på kvelden. Hvor ofte bør jeg slamsuge?
Napoleons hær
Morgen og kveld, en liten klype, pluss mat til algespiseren på kvelden. Hvor ofte bør jeg slamsuge?


Det kommer litt ann på hvilken fisk du har. Om du har store/fisk som griser mye bør du slamsuge ofte. Før hadde jeg et kar med noen guramier o.l som ikke gjorde så mye ut av seg, da slamsugde jeg en gang i uken og det holdt i massevis. Nå har jeg litt andre fisk og slamsuger sammen med hvert vannbytte. Om du har en god slamsuger er det jo bare til og slamsuge når du bytter vann, to fluer i en smekk og det tar jo ikke lenger tid enn det ellers ville gjort.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap