Oksygen mangel?

Har et 55 liters akvarium med en pumpe som fulte med.

Har 2 stk slørhaler og 1 stk liten algeeter. + en plante jeg ikke vet navnet på.

Slørhalene går HELE tiden opp til overflaten og ''puster''

Hva kan jeg gjøre for å få mer oksygen hvis dette er tilfelle?
Inaktiv bruker
1 55L er for lite for slørhaler/Gullfisk, Gullfisk har ikke magesekk så de spiser litt hele tiden, så de er nok oppe å spiser, det er helt vanlig, men prøv å sjekk nitritt og ammoniakk.
Marcus Vangen
Har et 55 liters akvarium med en pumpe som fulte med. Har 2 stk slørhaler og 1 stk liten algeeter. + en plante jeg ikke vet navnet på. Slørhalene går HELE tiden opp til overflaten og ''puster'' Hva kan jeg gjøre for å få mer oksygen hvis dette er tilfelle?




De har sikkert nok luft. de Roper bare på hjelp.(Sorry)

Lenge siden startet dette karet?
Kan være ammoniakk og nitritt der.

Karet ditt er i allefall alt for lite.
Har du som sagt nettopp satt opp karet så bør du skifte vann minst en gang om dag kanskje 2 ganger til du får levert fisken tilbake eller omplassert de.



Ville sjekket nitritt jeg, og evt skiftet litt vann.

Og det er så unøvendig og si att folk har får lite akvarier til enkelte fisk,hver bidige

gang noen har ett annet spørsmål.
Er 55 liters for lite for 2 stk slørhaler?

De er kanskje 5 cm hver.

Hvor stort akvarium mener dere jeg burde ha til de?

Startet opp for 3 uker siden, fikk med en god del vann av butikken også.

Nitritt test kommer 19.00
Marcus Vangen
Er 55 liters for lite for 2 stk slørhaler? De er kanskje 5 cm hver. Hvor stort akvarium mener dere jeg burde ha til de? Startet opp for 3 uker siden, fikk med en god del vann av butikken også. Nitritt test kommer 19.00


Alle er små en gang. [External Image]


Sjekk video her med gullfisk i akvarium
Har et 250 liters som skal gjøres klar etterhvert. Er meningen de skal over i det etterhvert
Har testet vannet og resultatet ble: Litt lav PH på 6,7 og litt like KH.

Ellers var alt veldig bra. Puttet oppi litt PH/KH + (1/3 dels skje)

Nitritt og Ammoniakk er viktigst for deg nå etter bare 3 uker
Den burdte du få målt så fort som mulig og helst i går.
skift i allefall en god del vann i løpet av kvelden.
Larsern
[B]Og det er så unøvendig og si att folk har får lite akvarier til enkelte fisk,hver bidige gang noen har ett annet spørsmål.[/B]


Når man har fisk i et akvarium som er for lite, får man problemer, og "spørsmål".

Et godt svar på et spørsmål om et problem, tar for seg årsakene til problemet og hvordan det kan forebygges i fremtiden, i tillegg til å ta for seg umiddelbare løsninger.

Jeg er derfor helt uenig i den uttalelsen din. Den er rett og slett feil.
Marcus Vangen
Er 55 liters for lite for 2 stk slørhaler?

Ja.

Marcus Vangen
Hvor stort akvarium mener dere jeg burde ha til de?

Minst 200 liter. Helst større hvis mulig.

Marcus Vangen
Startet opp for 3 uker siden, fikk med en god del vann av butikken også.

Hvis butikken har sendt med deg vann, så viser de at de ikke aner hva de holder på med.

"Brukt" akvarievann har ingen verdi. Bakterie-rik detritus fra et filter kan hjelpe til med å få start på ditt eget filter, men "brukt" akvarievann har ingenting for seg.
Marcus Vangen
Har testet vannet og resultatet ble: Litt lav PH på 6,7 og litt like KH. Ellers var alt veldig bra. Puttet oppi litt PH/KH + (1/3 dels skje)


En pH på 6,7 er helt OK for gullfisk. Det er bedre å la det være som det er, enn å tilsette midler som får pH til å endres. Endringer i pH kan nemlig være mer belastende for fisk enn en stabil pH som bare er "litt feil". (Og en pH på 6,7 er ikke engang "litt feil" for gullfisk, det er godt innenfor trivselsområdet.)
Takk for gode svar kampfisk

Men,''sitat av Marcus Vangen:
Hvor stort akvarium mener dere jeg burde ha til de?

Minst 200 liter. Helst større hvis mulig.''

200 liter til 2 stk 4 cm slørhaler?

Har målt verdier igjen og ligger ann slik:

No3 - 0
No2 - 0
Gh - 0
KH - 3-4
PH - 7,2
CL2 - 1,0

Har fått oppi en ny plante

Noen som har noen uttalelser?

Mvh
Inaktiv bruker
Ja, 200l til 2 4cm slørhaler, de er ikke 4cm resten av livet... Med mindre de dør tidlig. No2 og no3 0 heller tvilsomt, det skal ikke være mulig om filter er innkjørt, mål ammoniakk.
Hvis du leser hele i tråden får du kanskje med deg at de skal oppi 200 liter.

Fiskene har sluttet å ''puste'' i overflaten etter jeg senket vannstanden 1 cm, skiftet 1/3 av vannet og en ny plante.

Nye akvariet ble tatt inn og vasket isted og blir flyttet over om en måneds tid ca.

Marcus Vangen
200 liter til 2 stk 4 cm slørhaler?


Ja. Hvis du bare hadde 1 stk 4 cm slørhale, ville svaret fortsatt vært 200 liter. Disse fiskene kan bli over 30 cm lange i løpet av få år. (Og over halvmeteren hvis de får nok plass og tid på seg.)

Men så store blir de ikke hvis holdes i akvarier som er for små, for da dør de gjerne i ung alder.

Det er antakelig derfor "folk flest" ikke skjønner at disse fiskene trenger større plass. De kjøper små gullfisk, har dem i alt for små kar, ser dem dø en alt for tidlig død, og konkluderer med at disse fiskene ikke blir spesielt store så derfor er det greit å ha dem i små akvarier. Akvariebutikkene tjener på at myten blir opprettholdt, for da selger de flere gullfisk (og flere medisiner).
Tilfeldig bekjentskap
© Frosken
Reklame for plussmedlemskap