Når dere skifter ut sand/grus

Hvor ofte gjøres dette og hvordan gjør dere det med fisken i mellomtiden?
Må du skifte ut all grusen da? Holder det ikke å etterfylle? HVis du skal etterfylle kan du f.eks benytte deg av et rør.
CW
Hvor ofte gjøres dette og hvordan gjør dere det med fisken i mellomtiden?


Hvis alt bunnlaget skal skiftes, er dette fremgangsmåten jeg har brukt:

Bøtter eller stor balje settes frem foran akvariet og det tappes akvarievann ned i baljen til det er passe mye. Jeg prøver å ta vare på så mye av akvarievannet som mulig, så ikke fiskene får sjokk senere når de skal tilbake i akvariet igjen.
Så tar jeg og lirker forsiktig plantene opp av bunnlaget i akvariet, og legger dem ned i baljen. Så tas eventuelle steiner og røtter opp fra akvariet og legges på et håndkle på gulvet. Er det planter på trerøttene, må de selvsagt i vann eller stappes i en plastsekk, men er det ikke det, har rota det fint på håndkleet.

Når alt inventaret unntatt bunnlaget er tatt ut, er det tid for fanging av fisk. Uten noe å gjemme seg bak, burde det gå greit å få tak i dem. Etterhvert som de havner i håven, slippes de ut i baljen eller bøttene. Ikke trøkk all fisken ned i samme bøtte, dersom det er størrelsesforskjeller og forskjell på rovgriskhet osv. "Sinte" fisk bør has i egen bøtte.
Dekk til bøttene med en stor bok eller lignende, så ikke fisken hopper ut. Hvis du bruker balje, finn noe å dekke baljen med av samme grunn. Ellers kan du ende opp med tørrfisk.

Når alle fiskene er ute, tappes siste rest av akvarievannet ut og tømmes i do e.l.
Grusen spar jeg ut i bøtter, men bare halvfulle bøtter, for ellers blir de blytunge. Grusen eller sanden kaster jeg som oftest i blomsterbedene eller under hekken i hagen, masse fin næring til hageplanter i den
En sånn lekespade for barn (til sandkassebruk) er fin å spa ut av akvarier med Jeg har kjøpt et sånt billigsett med spade på Nille for noen tiere.

Når det er tomt for bunnlag, spyl og skyll akvariet i dusjen eller noe, få ut all skitt og skrubb evt med litt filtervatt dersom det er alger på side- og bakglass. Når det er sånn tålelig rent, bær det tilbake.
Bruker du Biltemasand, er det bare å tømme sanden rett i akvariet og dandere den slik du vil ha den. Så tar du litt vann i karet, enten fra baljen eller vannkrana (evt blanding av begge) så du får noen liter vann i karet, og setter tilbake inventar. Planting kan du gjøre evt etter at fiskene er satt tilbake og karet fyllt opp igjen, eller nå mens det er lite vann i karet. Jeg synes selv det er vanskelig å plante når det er lite vann i karet, for jeg ser ikke helt hvordan det blir da, så jeg venter til karet er fullt av vann igjen.

Bruker du annen sand enn Biltemasanden, kan det nok være lurt å skylle og vaske den. Sand støver ofte mye, spesielt Rådasanden er skitten, og du tåkelegger akvariet ditt i lang tid hvis du ikke skyller sanden. Dette sandstøvet kan irritere gjellene til fiskene. Det beste er å skylle sanden i bøtter, så pass på at du har nok bøtter før du begynner

Hvis du har spart minst 50% av vannet fra akvariet, helst litt mer, så skulle det gå greit å sette fiskene rett tilbake i akvariet. Da blir det bare som et litt stort vannbytte.
Dette er selvsagt ikke så lett å få til om man snakker om et stort akvarium, men små akvarier (under 100 liter) burde det la seg gjøre med.
Tusen takk for utfyllende svar Mona O

Spelly: Jeg må ikke gjøre det nå nei, men lurer på hvordan dere gjør det, ettersom jeg regner med at det må gjøres på et eller annet tidspunkt i min akvariekarriere
Tilfeldig bekjentskap
© Jone Knudsen
Reklame for plussmedlemskap