Yngel, men hvor er mammaen?

Kom hjem til minst 6 yngel i går etter en helgetur, men mammaen er søkk borte! Har vært hjemme et døgn nå og fulgt med og kikket nøye men kan ikke se henne noe sted. Kommer da selvsagt ikke ved foring heller. Er det vanlig at hun gjemmer seg? Hviler seg og kommer seg etter påkjenningen? Blir litt bekymret her... Gjelder sort Molly.
Inaktiv bruker
Hva annet har du?
En molly som ikke kommer frem ved fôring er dessverre sannsynligvis død. Ligger kanskje et eller annet sted bortgjemt under en rot eller innimellom noen planter. Du bør løfte litt på ting og sjekke, sånn at du får tatt ut den døde fisken. Ellers ligger den og forurenser vannkvaliteten.
Sjekk bak filterpumpe og varmekolbe osv også.

Hvis du har Ancistrus og eplesnegler i akvariet, er det mulig den døde fisken er spist opp allerede, og da er det ikke så lett å finne den. Bare en hodeskalle og en ryggrad igjen som oftest.
Inaktiv bruker
Oooops feil tråd.
Har kun Molly så den er nok ikke spist. Skal lete litt, var redd for å forstyrre og hun hvilte seg så turte ikke skifte vann en gang. Men da skal jeg ta et tak nå. Er det vanlig at de dør når de får yngel, så det kan være grunnen? Nitritt måling er fin og de andre ser ut til å ha det fint...
Inaktiv bruker
Om fisken holdesp i feil vannverdi dør dem, lav gh og lav ph er ikke bra for molly. Er du heldig så har den gjemt seg og kommer frem når du begynner å rote.
Har nok for lav gh for molly utfra hva jeg har lest om oslo-vannet i etterkant. Finnes det noe jeg kan gjøre eller tilsette for å få høyere gh? Synd at akvarie butikken ikke tar hensyn til slikt når de anbefaler fisk til en nybegynner...
happy fish
Har nok for lav gh for molly utfra hva jeg har lest om oslo-vannet i etterkant. Finnes det noe jeg kan gjøre eller tilsette for å få høyere gh? Synd at akvarie butikken ikke tar hensyn til slikt når de anbefaler fisk til en nybegynner...

Spørsmålet er jo hva slags andre fisk du har i akvariet. Kanskje ikke de vil ha forhøyet gh? Man bør vel ta hensyn til flertallet, hvis man først har satt sammen fisk som har ulike krav til vannverdier. I utgangspunktet bør man jo sjekke hvilke krav fiskene har til vannet FØR man kjøper de, og ikke kjøpe fisk som ikke passer sammen på det området.
ETTER-REDIGERT; ser nå at du kun har molly, så da er det jo fritt frem å justere opp gh-verdien

GH+ pulver får du kjøpt i de fleste zoobutikker, og også på nettet. Men skal du begynne og "tukle" med vannverdiene, må du vite hva du gjør og derfor må du samtidig kjøpe deg en gh-vanntest.

happy fish
Er det vanlig at de dør når de får yngel, så det kan være grunnen? Nitritt måling er fin og de andre ser ut til å ha det fint...

Nei, det er ikke vanlig at de dør når de har født, men det er vel med fisk som med mennesker; komplikasjoner kan skje en gang i blant i forbindelse med fødsel. Så fisken din kan ha vært uheldig og fått fødselsskade som hun har dødd av.
Takk for svar! Fant henne nå, død fastklemt mellom en skjell-dekor som fulgte med akvariet og røret til pumpa. Bra det skjedde ETTER hun hadde ynglet da når det først skulle skje, men fortsatt trist Virvlet opp mye skitt når jeg rotet rundt der så skiftet ca halvparten av vannet, håper det går bra.
Virker litt skummelt å tukle med vann verdiene, men om man følger bruksanvisning nøye og tester vannet som du sier så går det vel bra. Plantene skal tåle dette?
Blir nok ikke andre fisker enn Molly her på en stund, har nå telt til 11 yngel, sammen med to voksne i 36 l tanken så blir vel ikke plass til flere på en stund om alle disse klarer seg... Så da bør jeg vel tilsette noe. Synes fortsatt det er dårlig at akvarie butikken ikke tipser og opplyser om slikt når de selger fisk til nybegynnere...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap