Hva er dette?

hei! har funnet flere av disse merkene i akvariet mitt. men ha er det? har et akvarium med bare 2 mollyer. en han og en hunn.
Det ser ut som støv fra sanden Har hatt det flere ganger i mitt eget kar, eller bare kittent... Ta bare å vask glasset du? Eller mente du de hvite prikkene? Det vet jeg desverre ikke
ja mente de hvite prikkene som er på glasset i midten av bilde
Ser det ut som prikkene her ? I så fall kan det være en art av Vorticella. Dette er en familie av encellede ciliater (dyr som beveger seg/spiser vha hårlignende utvekster). De er filterfødere (filtrerer næring ut av vannet), og kan leve nærmest hvor som helst, også inni andre levende skapninger. De kan ankre seg til en hard overflate (som akvarieglass og stein, men kan også feste seg på dyr i akvariet, særlig skallet til reker.
gjør de nokka spesielt?
Tenker du på om de gjør skade ? Jeg vet at reker kan dø av dem hvis de blir mange. Kan sikkert også skade en fisk hvis de fester stilkfoten sin på den.
mente feks om den er et bevis på at innkjøringen er ferdig eller noe annet
Nei, har nok ingenting med det å gjøre.
stadig flere og flere.. begynner og bli bekymret :p
Luft i vannet? Ser ut som luftbobler synes jeg :$
er nok ikke det. mere slimete
Hvor lenge har karet vært i drift? De flekkene er nok alger, prøv å vask de vekk. De hvite kan være planarier. Skal du ha guppy så spiser de opp de.
Planarier er flatormer som er relativt enkle å gjenkjenne med den flattrykte avlange formen. Men egentlig trengs det mye bedre bilder for å si noe sikkert.
Heidi Ingdal
Hvor lenge har karet vært i drift? De flekkene er nok alger, prøv å vask de vekk. De hvite kan være planarier. Skal du ha guppy så spiser de opp de.
akvariet har stått i 3 uker nå
OK så du er med andre ord ikke ferdig med nitrittsyklusen enda. Er det kun planter du har i karet? Du kan begynne å ha litt fiskemat i karet så filteret får noe å jobbe med. Så bør du kjøpe deg dråpetester for PH , GH og No2. Test vannet ditt før du tar oppi fisk. Du bør også sjekke vannverdier til de fiskene du vil ha slik at du får de rette verdiene til fisken kommer.
hei! har hatt 115 liters akvarium i nå 3 uker. den første uken sto den uten noe, bare sand pumpe og varmekolbe, så dro jeg til dyrebutikken og fikk kjøpt 2 små ballong molly'er (er bare og springe ned til naboen hvis det skulle oppstå noe problemer med dem) dem har nå stådd i akvariet i 2 uker (14 dager) og ph'en er på 6 og gh'en er på 9 som skulle være normalt. ser ikke noe problemer med akvariet nå, fiskene er som dem var nykjøpt
Molly bør ha mye Høyere Ph og Gh. Og det er først nå at nitritten kommer til å slå til for fult. Man bør ikke ha fisk i karet før det minst har gått 4 uker slik at nitrogensyklusen får gått seg ferdig.
Det er bare tull det der at dyrbutikkene sier du kan kjøpe og ha fisk i karet etter en uke. Du må igjennom syklusen uansett og den er ikke spesielt bra for fisker. Så kjøp deg PH/KH+ og GH/TH+ slik at du får opp både PH og Gh slik at fiskene dine får de vannkvalitetende de bør ha. Så bør du følge med på vannkvaliteten så du ikke får nitritt for det er gift for fisker.
Dette på glasset er oppstartsalger og vil forsvinne etter en stund.
Sand, vann og filter er ikke noe som igangsetter produksjonen av filterbakterier i karet, da det ikke er noe biologisk nedbrytbart der som filterbakteriene kan leve av. Prosessen starter først når slike ting innføres i akvariet. Visne planteblader, fiskebæsj, trerøtter, matrester....alt dette er ting som må brytes ned og som danner stoffene ammoniakk og nitritt. Begge deler er giftig for fisk. De blir svært stresset av å leve i giftig vann, og det kan i mange tilfeller ende med død fisk eller syk fisk (stresset fisk blir lett syke pga senket immunforsvar). Dette er grunnen til at mange kjører inn akvariet uten fisk i, men med full plantebesetning, røtter osv.

Ammoniakk-perioden er nok over i ditt kar nå som du har hatt fisk i det i to uker. Nitritt-perioden kommer imidlertid akkurat nå, etter ca to ukers drift med biologisk belastning av filteret. Nitrittperioden varer i ca tre uker fra nå av. Du bør absolutt sjekke vannet og ikke tro du ser rett når du sier du tror fiskene "har det bra". Det snur fort, og det er altfor lett å ta feil når man er nybegynner, og man ikke skjønner at fiskene sliter før det er for sent. Det er tusenvis av innlegg her på forumet opp gjennom årene som bekrefter at dette er en vanlig nybegynnertabbe.

Kjøp deg en nitritt-test på mandag helst, og sjekk vannet ditt. Vannbytter daglig er det eneste som hjelper.
hvis det oppstår nittrit og jeg må vannbyte, må jeg kjøre ny innkjøring?
Innkjøringen pågår nå den. Den startet når du tilsatte noe biologisk nedbrytbart i akvariet. Du trenger ikke tenke på noe "starte på nytt". Den pågår nå og i ukene fremover.
Men vil du redde fiskene, må du belage deg på vannbytter, sannsynligvis. Det er nesten ikke til å unngå. Dessverre har black molly ganske lett for å få hvitprikk-parasitten når de er stresset og ikke har det optimalt, så vær på utkikk etter små hvite prikker på fiskene som ser ut som sukkerkorn. Det er sykdom.

Men som sagt; kjøp deg en vanntest eller flere. Første du trenger nå er en for nitritt-testing! Gjerne også en ph-test.
Dersom du ikke allerede har det: du trenger også et par vannbøtter som du bruker kun til akvariebruk, og skriv gjerne utenpå dem med tusj; "KUN AKVARIEBRUK". Grunnen til dette er at husets vaskebøtter vil inneholde rester av rengjøringskjemikalier, og selv små spor av dette er svært giftig for vannlevende organismer og fisk. Egne bøtter er derfor sterkt anbefalt.
Her i huset er husets vaskebøtter røde. Jeg har kun hvite bøtter til akvariebruk, nettopp for at alle lett skal kunne se forskjell (og jeg også, ikke skal ta feil).

Hvor mange liter var akvariet ditt på? Og var det kun to enslige mollyer du hadde i karet foreløbig? Du må ikke tenke på å kjøpe flere før om tidligst tre uker.

Men først; nitritt-test og ph-test. Med molly i hus, burde du strengt tatt hatt en gh-test også, og tilpasset vannet etter dem, hvis det er levendefødere du har tenkt å holde fremover.

MERK at vannverditester ofte er mye billigere på nettet, enn i vanlige zoobutikker...! Vi snakker bortimot halv pris i forhold mange ganger. Eksempel: jeg skulle ha refill-flaske til ph-testen min fra Tetra en gang, og hadde ikke tid til å vente på postgangen. Kjøpte derfor flasken på den lokale zoobutikken på kjøpesenteret her.
Pris? 129,- kr
Samme flaske hos Webzoo og Aquamanias på nettet...kr 65,-

Jeg handler omtrent alt utstyret til akvariehobbyen på nett. Så godt som alt!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap