Når er akvariet klart hvis jeg bruker innkjørt pumpe og vann?

Ble sittende og tenke litt, og så ble jeg usikker.

Hvis jeg tar ett tomt kar - vann fra et etablert kar , og innkjørt pumpe - Hor lenge går det da før dette karet er innkjørt? Pumpen har gått i et kar med fisk og planter. Vil den da takle å bli flyttet, og få nye fisker- eller må pumpen gå i karet en stund på forhånd uten fisker ? Den skal gå i et mindre kar enn før, et karantenekar.

Spør hvis noe er uklart.
Hvis du tar pumpe fra et innkjørt kar over i et nytt kar, kan du fylle i fisk omgående.
Hvor mange fisk kommer helt an på ulike faktorer, bla størrelse.

Dersom du tar filterguffe fra en innkjørt pumpe, kan du ta i litt fisk, hvor mange fisk kommer helt an på de samme faktorene som nevnt ovenfor.
Et innkjørt filter bør aldri gå i et kar uten beboere, da risikerer man at filterbakteriene sulter ihjel og man må nærmest begynne forfra igjen. Hvis man MÅ kjøre filteret i et ubelastet kar, bør man mate filterbakteriene i mellomtiden.
Ok

Da kan jeg flytte over noen jeg allerede har da når jg kommer så langt.

Er det noen spesielle regler for vannbytte, eller gjelder som før en gang i uken?
Ikke bruk "akvarievann" - det er brukt og skittent vann og har ingen ting med innkjørt akvarie å gjøre. Fyll opp kaldt vann fra springen og temperer det til ønsket temp. Når temp og de andre vannverdiene er på plass setter du inn planter og det innkjørte filteret. Sett inn fisk samme dag, ellers starter filterbakteriene å dø ut.

Hvis dette filteret har gått parallelt med et annet i det andre karet så gi begge karene noen ekstra vannbytter de første to-tre siden filterkapasiteten er redusert i det gamle karet når du fjerner dette filteret. Men dette kommer jo litt an på hvor mye fisk som er igjen og flytter osv.
Mål vannverdiene når du endrer parametre for et kar, så vet du omtrent alltid hva du trenger å gjøre.
takk
Lurer på å bruke karantenekaret til en mellomstasjon siden innholdet i to kar skal byttes og vannverdiene byttes.
Hvis du har plass, syns jeg det er en god ide. Da kan du virkelig sikre at de to karene er 100% i orden mht. vannverdier før du setter inn fiskene.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap