Ph verdi i malawi karet

Hei. lurer på om noen kan svare meg på hva som er vanligst og bruke i malawi karet for at ph verdien skal gå opp? hva er normal ph til malawi? har hørt at ca 7,5 til 8 er bra.
Du bør nok krype godt inn på åtte tallet hvertfall.
Odd Ullestad
Hei. lurer på om noen kan svare meg på hva som er vanligst og bruke i malawi karet for at ph verdien skal gå opp? hva er normal ph til malawi? har hørt at ca 7,5 til 8 er bra.

For å heve ph-verdien, må man tilsette noe som øker kh. Ph og kh henger sammen, så øker man kh, følger ph etter. Da kjøper man et pulver i boks som dette, og tilsetter en tilmålt dose i akvariet. Følg bruksanvisningen på boksen. HÙSK at endring av ph bør skje litt og litt, sakte men sikkert over f.eks. en time eller to. Fisker tåler bedre heving av ph enn sekning, dog.
Du kan for eksempel gjøre det på denne måten:
Bland ut den tilmålte dosen pulver i et litersmål med vann, rør godt rundt, og doser en skvett i akvariet. Sett ned litersmålet og vent f.eks. ti minutter før du tilsetter en ny klunk med kh-vannet. Fortsett sånn med å gi litt og litt inntil litersmålet er tømt. Rør litt av og til for å rote opp pulver som har lagt seg på bunnen og ikke er helt oppløst.

I et Malawi-kar vil jeg tro man bør satse på å legge ph rundt 8, det trives nok fiskene godt med.

Dette pulveret finnes å få kjøpt i store bokser også, på 5 kg, men jeg linket bare til en med en halvkilo i. Det holder jo ganske lenge om man bare har ett akvarium å bruke det til.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap