Litersyka har våknet til livet.. vurderer hjørnekar. tips?

Hei

Det er lenge siden jeg har vært aktiv her nå, så jeg føler meg helt grønn :p

Vi har vært uten fisker i drøyt to år, men nå som allergier har rammet familien vår for fullt, er akvarium kanskje det eneste vi kan ha lovlig.

Så, jeg har sett på et hjørnekar fra Juwel; trigon 190 til 5395. Det ble også anbefalt en utvendig pumpe til 1390,- (250L)

Er dette et bra kar og en grei pris? Hvordan er det med hjørnekar vs vanlige? Er de like lette å rengjøre?

Hva ville dere evt hatt i det? Vi har en forkjærlighet for snegler, reker og krabber, men fisker er vi veldig usikre på. (bortsett fra at vi vil ha et par maller)
Vi så en slamkryper en gang som vi ble veldig sjarmert av, men de skal vel ha brakkvann, så da er vel krabber, snegler og reker ute av bildet. Blir kanskje spist også, for alt det jeg vet.








Personlig synes jeg (og mange andre) at hjørnekar er litt håpløse, både med tanke på å få innredet dem, men også det dårlige lyset de har i fht størrelsen. Pga formen på armaturet er det bare plass til et par veldig små lysrør, og det blir veldig dårlig plantelys i et hjørnekar. Det er heller ikke plass pga trekantformen å få satt inn eksta lys!
Dvs at man egentlig kan drømme om noe særlig plante-prakt i et slikt kar. Det er det mange finner litt dumt med hjørneakvarier.
Den vanlige, litt avlange rektangelformen på akvarium er egentlig den mest praktiske. Og der har man plass til masse lys og kan få et flott planteakvarium, særlig om man setter inn mer lys.

Finner du plass til et rektangulært akvarium i hjemmet ditt, ville jeg gått for det
Men det er selvfølgelig en smakssak og et spørsmål om plass også.

Og skal du ikke ha noe særlig planter uansett, så spiller det nok ikke så stor rolle.
Oki, det visste jeg ikke. Liker jo å ha flotte planter.
Da må vi måle litt og tenke litt mer.
Sitter fortsatt på gjerdet og venter på Mattilsynet. De har ikke akkurat hatt det travelt med å få sett på det nye lovforslaget om herptiler i Norge..
Alle Juwel akvarier er av god kvalitet. Om du ønsker buet, hjørne eller rett er litt smak og behag. Det er egentlig ikke så mye vanskeligere å rense alger i hjørne, kommer kun an på utstyret. Det å bruke magnet algeskrafe er ikke like aktuelt ettersom du kun kommer til på fremsiden. Men det finnes andre algeskraper en kan bruke. 190l er også en bra størrelse for utvelging av fisk. Det er endel å velge mellom da. Det jeg vil anbefale deg å gjøre er å gå inn på Akvarium i menyen øverst på siden her, og så legge inn f.eks 180-200l i søk. Da får du opp veldig mange akvarier. Så kan du se på hvilken fisk andre har.

Det jeg vil anbefale av fisk er en tetra stim, Ancistrus eller L144 i bunn, Corydoras i bunn, Gurami evnt Guppy, Slørehale, Platy (alt ettersom om du ønsker små eller store fisk). Du kan også ha Sommerfuglciklide, men da ville jeg ikke hatt Corydoras. Det som er viktig er at du velger sand og ikke grus i bunnen. All fisk trives med sand, men ikke all fisk trives med grus.

Du kan også ha reker eller snegler i akvariet.

Vil også anbefale deg å kikke på brukt akvarie. Du finner det inne på Rubrikk over. Da får du akvariet som veldig ofte er innkjørt og kan taes i bruk med en gang. Her er f.eks ett
Plussmedlem
mona o
Personlig synes jeg (og mange andre) at hjørnekar er litt håpløse, både med tanke på å få innredet dem, men også det dårlige lyset de har i fht størrelsen.


Akkurat den der kan jeg ikke si jeg kjenner igjen...
Hjørnekar åpner for spennende innredningsmuligheter nettopp pga fasongen. Du kan blant annet la det "bre seg utover" mot forkant, om du skjønner hva jeg mener.. Får bedre dybdevirkning.
Og Trigon 190 med T5 har vel noe av det absolutt bedre når det gjelder styrken på lys, sånn av ferdige sett. Her flytter vi planter over til Trigon for at de skal vokse fort, før vi planter de i andre kar.

Men klart...
Snakker man lysstyrken man har MULIGHET for på et rektangulært kar, så kan man ikke sammenligne..... For der kan man jo fylle hele toppen om man vil.
Hmm... hjørnekar frister jo mest fordi det er et hjørne som evt blir plassen..

Så også på et Juwel Rio 125L m bord til 2995,- Det kunne kanskje fått plass..
Det var veldig fint å se på i hvert fall. Hvordan er de filterpumpene som følger med? Noen som har erfaring med disse?
milo
.... Trigon 190 med T5 har vel noe av det absolutt bedre når det gjelder styrken på lys, sånn av ferdige sett. Her flytter vi planter over til Trigon for at de skal vokse fort, før vi planter de i andre kar.

Så fint at du opplever det annerledes. Men kan jeg spørre hvor mange rør og wattstyrken på de T5 rørene dette karet har?
Juwel lager jo sine egne rør nå, med egne lengder, og følger ikke standarden andre produsenter har. Kanskje dette har ført til bedre lys i trekant-akvariene, i forhold til før.
dilla
Hmm... hjørnekar frister jo mest fordi det er et hjørne som evt blir plassen.. Så også på et Juwel Rio 125L m bord til 2995,- Det kunne kanskje fått plass.. Det var veldig fint å se på i hvert fall. Hvordan er de filterpumpene som følger med? Noen som har erfaring med disse?


Personlig ville jeg ha gått for det hjørneakvariet på 190l enn det på 125l. Større plass gir flere muligheter. En ser fort når en har begynt med akvarie at en alltid ønsker å ha litt større. Men selvsagt har dette med plass å gjøre. Men dersom valget står mellom 190l hjørn og 125l Rio, så hadde jeg valgt 190l hjørne.

Når det gjelder innvendig filter, så er meningene mange her på forumet. Stort sett vil nok de fleste anbefale ekstra filter. Selv så kjøpte jeg ett 180l Rio for ikke lenge siden, og da kjøpte jeg samtidig en ekstra innvendig pumpe til å ha sammen med Juwel filteret. Andre vil nok anbefale utvendig filter. Det er nok helt sikkert den beste løsningen. De standard filterene som er innbygd i Juwel akvariene er dimensjonert mer eller mindre akkurat. Dersom en har lite fisk, så går det nok greit. Men flere fisk, så må en ha litt ekstra hjelp.
Plussmedlem
T5 Highlite 2x28w er vel standard på Trigon 190 nå. Og det er nok veldig mye bedre enn den gamle T8-løsningen de hadde.
Vanlig butikk-kjøpt T5 på 14w er 55cm lange. Juwel T5 28w er 59cm lange. Dvs bortimot dobbel wattstyrke på ca samme lengde....
Hvertfall så er jeg nå bortimot sveiseblind etter å ha prøvd og lese hva som sto på... :-p
Det gamle, men identiske, armaturet som satt på kjørte jeg en stund med bare et rør. Det var da etter min mening et mye mer riktig og behagelig lys både for meg og fiskene...

Enkle stengelplanter har vokst opptil 6-10cm pr døgn, og flyteplantene fyller hele toppen på kort tid. Alger vil jeg ikke engang snakke om, det var et kapittel for seg en stund...
Lyset er i hvert fall ikke et hinder, mao

Hadde et 95L før, og det syntes jeg var stort nok egentlig. Er usikker på om 190L kanskje er i største laget for min kranglete kropp selv om det er lettere tilgang til vann denne gangen.

Når det gjelder å få kar, så er mannen i huset enig. Utrolig nok. Har hatt en runde nå ang reptil. Det vil bli lettere for ei lita, bestemt frøken å få nei til å klappe fisk enn å få nei til å kose øgle. De skal visstnok ikke håndteres så mye.... og da ser jeg for meg masse masing, gråt og spetakkel.. :p

Det kunne bli litt mye mas med fuglene vi hadde. Begge ungene skulle holde på med fuglene samtidig, og gjerne samme fugl.. hehe.. Fuglene var heldigvis så tamme at de fant seg i å bli fraktet hit og dit..
- men så kom allergien snikende og vi fikk beskjed om at de måtte ut før videre behandling kunne fortsette.. Tenker akvarium er safe
Vannbytte du er redd for?

Da drar du til Biltema og kjøper følgende. Krantilkopling, hageslange, hevertpumpe.
Så tapper du ut i do/sluk, fyller bare opp igjen.




Takk for tipset Denne gangen kan jeg faktisk bruke noe slikt siden karet vil stå 2 m fra vasken på kjøkkenet

Nå sitter jeg og blar i fiskebasen.. mye som er glemt siden sist, ser jeg..Må lese meg kraftig opp, ja.
Plussmedlem
dilla
Hadde et 95L før, og det syntes jeg var stort nok egentlig. Er usikker på om 190L kanskje er i største laget for min kranglete kropp selv om det er lettere tilgang til vann denne gangen.


Med unntak av mengden vann man bytter så er det liten forskjell på 90 og 190liter hva angår jobb med de... Sef hvis man har godt dimensjonert filter. Merker selv at jeg "tør" slurve mer med hjørnekaret på 190 enn de karene jeg har på 105liter...
Ja, man slipper kanskje billigere unna med slurv på større kar vs mindre..

Jeg har sett på et hjørnekar og jeg må innrømme at jeg blir litt svimmel av dem.. Må være noe med glasset som skaper en optisk forvregning som ikke hjernen min liker. Ser at jeg må satse på et vanlig et. Et Rio 125L passer supert i hjørnet.
Gleder meg litt til å starte opp til våren
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap