Syk kampfisk?? :(

Hei!
Dette er ikke mitt akvarium, men min søsters. Hun har hatt fisker lenge, og nå har pluttselig en av fiskene som er en kampfisk, begynt å få hvitt ''støv'' masse på seg? hva er dette ? hva skal hun gjøre for å redde den? Den bor sammen med to kampfisk hunner i et 100l akvarium. Og den kalk steinen som vi pleier å kjøpe ny hver uke (når den er brukt opp) er gått tom, noe det har vært i 2 dager...... kan det skyldes den?
1 ting til, er det farlig om den mannlige kampfisken ser seg selv (reflekson i akvariumet) og blåser seg opp? kan det være det?

Takk på fohånd!
Når du beskriver det som "hvitt støv" så får det meg til å tenke på det som kalles fløyelssyken med en gang. Det finnes medisiner spesielt for dette. Be henne gå til en zoobutikk og be om medisin for Oodinium (det er det offisielle navnet på sykdommen).

Dette er en smittsom sykdom, så hele akvariet må behandles, da smitten er i vannet. Ikke bli overrasket om flere fisk dukker opp med dette "støvet" på seg.
Bør medisinere så raskt som mulig. Følg bruksanvisningen i pakningen nøye.
Kan du ta bilder av fisken, slik at det er lettere å hjelpe?

Det kan være Oodinium, som Mona nevner, men utfra beskrivelsen din ville eg foreløpig ikke utelukket hverken hvitprikk eller sopp.

Dersom du ikke kan legge ut bilder: eSHa Exit er normalt bra mot både hvitprikk og Oodinium. Kampfisk vil også greit takle en varmekur, som også er bra mot begge parasittene.
White spot
Det ser ut som white spot, det er en sopp som fisken drar på seg like lett som en vanlig forkjørelse. Regner med at det er derfor den oppfører seg slapt. White spot kan komme av en rekke ting, bakterier, tempratur, misstrivsel osv. Labyrinth fisk reagerer også ofte på kald luft, da den er oppe for og hente luft. Gurami og Betta blir lett dårlige av sånt, og kan rett og slett bli forkjølet. Det finnes midler eller metoder for og fjerne den. Men personlig synes jeg fisken ser veldig skrall ut, og vet ikke om det er verdt og bruke penger for og redde denne ene fisken, men på en annen side er det alltid lurt og ha midler og metoder klart i tilfelle sykdom.
Om man følger godt med fisken sin, kan man averge denne sykdommen lenge før utbruddet er så stort. en ting til som er litt lurt med Bettan er å ha dem i harem, dette for at hun fisken skal fordele agresjon utover i haremet. 1 han til 4 hunner er det som er annbefalt.
Tusen takk for hjelp, får se hva søsteren min velger å gjøre. Ja, den er veldig slapp, ligger bare i planten...:s
White spot
Annbefaler egentlig bare å få ut fisken, og kjøre en kur på resten av karet, soppen er overførbar til andre fisk, og legger seg gjerne som smitte på bunnen av tanken.
Sander Nørholm
Det ser ut som white spot, det er en sopp som fisken drar på seg like lett som en vanlig forkjørelse.

Nå roter du og blander sammen litt, vel? White spot ser det ikke ut som etter min mening, og white spot (altså hvitprikk), er heller ikke sopp. Langt i fra. Det er en parasitt, som har 3 livsstadier; en i bunnlaget, en frittsvømmende i vannet og en innenfor fiskens hud.


Jeg lurer på om det er ting vi ikke kan se på bildet? Trådstarter skriver at det ser ut som støv på fisken, og på bildet er det ikke "støv" men slimete kladder fordelt rundt. ER det "støvprikker" på fisken i tillegg, som vi ikke kan se på det litt uskarpe bildet?
Det har nå smittet seg over på en annen fisk også..... De ligger helt urørlige men flyter ikke opp på toppen... Det er slags støv, og ikke prikker.
Dette ser ut som sterkt utviklet sopp, og det bør medisineres så raskt som mulig.
Ja, hun har nå fått fingeren ut og sitter på vei til dyrebutikken nå takk for All hjelp!
W.s
Ok vekslet sopp og parasitt. Men den mest vanlige måten fisken tar den imot er ved stress, svekket imunforsvar eller andre dårlige forhold. Akkurat som vi mennesker har lettere for og ta opp smitte når vi er under noe form for stress.. Uansett veldig trist med bettan.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap