Min erfaring er at grønnsaker ikke bør ligge for lenge i karet da de har lett for å mugne eller gå i oppløsning.
Agurk og squasch lar jeg kun ligge natten over, det vil si maks 12 timer. Salat lar jeg gjerne ligge i halvannet døgn. Forvellet salat må derimot fjernes mye raskere, og tiden henger også sammen med vanntemperaturen. Jo varmere vann, jo raskere blir grønnsakene dårlige. Blomkål har veldig dårlig holdbarhet, synes jeg. Brokkoli er bedre, men der har jeg faktisk kun brukt stilken. Gulrot holder lenger enn disse igjen. Så å gi et godt svar når det gjelder tid er ikke lett, ikke minst når det dreier seg om mange forskjellige grønntalternativer
Agurk består av 96 % vann, og er derfor et veldig næringsfattig fôr, selv om enkelte vitaminer finnes. Squasch er ikke særlig bedre næringsmessig (95 % vann), og ulempen er at den er dyrere. Det merkes når man har mange akvarier.
Selv bruker jeg nå stort sett salat (Isberg) og frosne selskapserter, da jeg er mest fornøyd med dette. Og fiskene klager ikke ;p
Sverddragere som beiter salat