Nytt 240 l akvarium

Håper jo på at noen gidder å svare, rundt Juletid. Men kanskje i rom Jula, da Jeg har god tid.
Har et nytt dray 240 liter akvarium.
Jeg er en relativ ny akvarium mann. Liker et mangefold i mitt nye akvarium.
Hvordan skal jeg innrede dette store badekaret?
Ser for meg Biltema sand og Mango røtter? Jeg har Juvel Rock 450 bakrunn, i kjellern.
Videre liker jeg Ribbe og Lutefisk.

Hilsen Tore-gutt.
Inaktiv bruker
Hei tore.
Grattulerer med flott akvarium.
Biltemasand er flott, så kan du jo ha noen Mangrover røtter og kanskje noen steiner, mange måter å gjøre det på, kan være lurt å sette inn steiner og røtter før du har i sanden.
3d bakgrund er stilig (og må i allerførst)synes helt sort er finest men smaken er som baken. ;P
Så kan du jo ha noen høye/lange planter bak og noen mindre foran, kanskje litt mose og ferskvannstang, noen flyteplanter (Ikke andemat, det er en plage)
Men så er det jo hvilke fisker du ønsker (Husk 4-5 ukers innkjøring)
Alt dette er jo bare noen forslag fra min side, det er uendelig mange måter å gjøre dette på.
Takk for svar Spock. Du er rask. Trode alle satt og lagde Julekurver nå.
Ja da, det nye akvariumet mitt skal bli bra. Jeg har god tid, men jeg må jo prøve å få til et bra akvarium for fiskene og meg.
Hvile planter vil du anbefalle i front og i bakgrunnen?
Jeg har hatt et lite 60 liters akvarium lenge. Hatt mye glede av det. Men nå legger jeg ut vingene! prøver meg på 240.
Noen planter gror veldig bra, ander spiser fiskene opp, noen dør. Glad for anbefallinger.

Hilsen

Tore-gutt
Gratulerer med nytt kar. .Gleder meg til å se oppdateringer og bilder av karet etterhvert
Spisefrie planter
Anubias pleier å være fin dersom du har fisker som spiser planter. Disse vokser ganske sakte da, men krever lite, og fås i mange størrelser. Jeg liker vallisneria eller store javabregner i bakgrunnen, evt. forskjellige løkplanter (Crinum calamistratum er nydelig!)
Og lotus er også fin, og gir litt fargevariasjon i karet. Denne krever dog litt mer enn de andre.

(Vestafrikanske arter, både planter og fisker, er finest! )

Hvilke fisker skal du ha i karet?
Tusen takk for mange flotte forlag. Jeg skal gjøre meg nytte av disse.

Hvordan fisk, ja. Nei det vet jeg ikke. Men jeg liker nok litt mangefold.

Jeg tar gjerne imot noen forslag av deg om fisker som går greit sammen.

Hilsen Tore-gutt
Vil du ha mange små, eller noen få større?

Jeg slår jo selvfølgelig et et slag for tanganyika da eller malawi, men da må du ta ut rota di og få inn litt stein i steden
Hallo Jonas.

Beklager sent svar. Julen har sin pris.

Jeg kunne vel tenke meg et mangefold. Jeg er ikke spesielt ute etter store fisker. Liker noen reker og veldig godt stimfisker.
Nei jeg er ikke ute etter de største fiskene. De finner jeg i fiskedisken.
Hallo Fiskebolla.

Kjenner disse fiskeslagene veldig lite.

Du sier kaste ut rota og få inn stein. Kan jeg ha planter da? Jeg vil ikke ha akvarium uten planter. Det er jo halve gleden.

Hilsen Tore-gutt
En grei metode for valg av fisk er å ta en runde i en akvariebutikk med godt utvalg, notere fisk du synes ser fin/interessant ut og notere navnene. Deretter sjekke disse fiskene i fiskebasen her på AF for å se hva de trenger av vann, for, hvor store de blir etc. Det er lett å se her på AF at flere faller for sølvhai f.eks. og ikke er klar over at de søte små på 4 - 5 cm blir 35 cm lange, er svært aktive stimfisk og trenger et kar på 720 liter. De passer altså svært dårlig hos de fleste av oss.

Jeg har samme oppfatning som du har, små fisk er bedre enn store, selv i den 530 literen jeg nylig har solgt hadde jeg det.

Valg av fisk er i stor grad bestemt av hva du er mest interessert i, livlig stimfisk, fisk med spennende yngelpleie, levendefødere som yngler lett og mye, skal det være pent å se på eller by på overraskelser for den som betrakter karet, altså med mange gjemmesteder, mye planter og fisk som ikke bare paraderer forbi frontruta i samlet tropp. Det ber så mye å velge blant at flere av oss ikke klarer å prioritere hardt nok og ender opp med ganske mange flere kar enn opprinnelig tenkt....

Lykke til, både med utvidelse av hobbyen og med nye fisk.
Nei er vel ikke så mye planter som vokser i et tanganyika eller malawi kar.. Jeg hadde plantekar før, men ble så lei at det satt deg så mye alger på plantene, så kastet ut de, og bytta ut fisken.. hehe.. men joda.. Planter er trivelig, enig med deg der
God kveld Fiskebolla.

Meget interesant innlegg. Så når jeg gå lei av planeter er det bare til å gå over til fiskene dine. Bra jeg har alternativer-

Når det er sagt, så ønsker jeg å prøve meg på noen planter i badekaret.
Synes det det er dekorativt og pent. Som singele slipper jeg jo også å vanne plantene.
Pluss det.

Hisen Tore-gutt

Ja, greit å slå to fluer i en smekk hehe.. Skal vel ikke klage, planteakvariet mitt var pent det altså. Vokste rimelig greit. men forandring fryder, og nå synes jeg det er moro med litt stein og anderledes fisker By the way så greier jeg fint å vanne plantene mine jeg, selv om jeg også er alene. Så det er nok håp for deg også :P
Hallo Sigmund.
Intresante betrakninger
Jeg synes jo at jeg har fått et stort akvarium på 240 liter. Men jeg forstår at
valg av planter og fisker er enormt.
Fordelen med ferskvann er at alt er rimelig billig. Er det noe som ikke passer, så går det ann å bytte det ut. Men jeg må ha et fredelig akvarium.

Hilsen Tore-gutt
Hallo Fiskebolla.
Forstår jeg deg rett at to fruer i en smekk går greit, men ikke Aferikansk fisk med planter.

Tore-gutt
Fiskebolla faktisk.. hehe..
Det er vel de færreste planter som tåler såpass hardt vann, dessuten er min erfaring at plantene rett og slett ikke ser like pene ut, fordi de fort får ett hvitaktig kalkbelegg på seg. Jeg har rett og slett satt inn noen kunstige planter jeg da, de ser helt greie ut.. men det kan jo selvfølgelig ikke sammenlignes med ekte.
.Ta en titt på profilen min, så finner du både bilder og film av karet mitt
Hallo Fiskebolla.

Har nok hatt mer tanke på Ribbe og surkål nå i Juletiden. Når det er sagt, ble det Lutefisk, Julaften. Første gang i mitt liv, men pokkern ikke dårlig, for en Lutefisk elsker.

Men jeg har jo et tomt akavium her. Kjøpt Biltema sand i dag. Har også bestemt meg for Eheim 2075, utvendig filter, til mitt nye 240 liter.

Så det går framover. Men så stopper det litt.

Klarte å åpne sida di. Flotte saker. Bare nydelig.

Må må en tenkepause. Hva gjør jeg videre. Hvordan fisker skal jeg nå gå for.

Når det er sag, så har jeg hatt et lite 60 liters akvarium i 7 år. Mye glede av det. Hummer og kanari der.

Men jeg forstår at fisker fra Sør Amerika og Afrika ikke liker planter og rotter. De liker stein. Tar jeg feil?

Hilsen Tore-gutt

Det er vel litt for enkelt. Ciklider fra hardtvannsområder har ikke mye planter i sitt naturlige habitat. Om de derved ikke liker planter er vel et spørsmål det er vrient å få svar på . Det som kan hende er enklere å finne ut, er om planter liker de vannverdier som disse fiskene er avhengig av.

Andre afrikanske cilider, som f.eks. palettciklide, har ikke noe imot planter og det vil gå helt fint med de vannverdiene paletter vil ha.

Søramerikanseke ciklider, f.eks. Apistogramma, lever gjerne i så surt vann at en del planter ikke klarer seg der. Biotopene befinner seg også ofte i skyggen av overhengende vegetasjon, hvis bladfall etc, bidrar til den lave pHen. Jeg tror imidlertid ikke at disse fiskene har noe imot planter, tvert om. Jeg har masse flyteplanter i mine Apistogramma-kar (det vil si alle sammen!) samt noen stilkplanter, anubias og javamose. Det siste er veldig bra. Det som er viktig er å gi dem skjulesteder og plasser der de kan legge eggene dersom du vil prøve å få dem til å yngle. Det er noe av det mer interessante med hobbyen.
Er som Sigmund sier.. De fleste fisker LIKER jo planter. Men de fleste plantene mine tok kvelden etter at jeg satte opp hardheten i karet..

Nå er ribba og lutefisken fortært, og nå ser du bare frem mot kalkunen?? (ikke fiskeboller håper i hvertfall.. hehe )
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap