Vente med innkjøring til planter er kjøpt inn?

Halloen

Er sikkert flere tråder her som kan hjelpe meg, men er såpass egen og tverr at jeg lager min egen

Fikk 55 liters akvarium i julegave av min kjære som skal stå på pulten der jeg binder fluer til mitt fiske. Ser frem til å binde fluer mens jeg ser på fiskene og drømmer om sommern

Jeg har montert det opp, lagt i vasket grus og fylt opp med vann. Men burde jeg vente til jeg har kjøpt noen planter og innredning, egentlig? Det står og putrer nå, men det er kanskje dumt? Burde jeg tømme det for vann og vente med å fylle på til jeg har fått inn alt som skal inn? Og så vente en uke eller to med fisk som det sies overalt, da. I tillegg ser jeg at jeg burde ha en bakgrunn, men det kan jeg vel montere på baksiden av glasset og ikke på innsiden?

Har fått med en flaske med bakteriekultur og en flaske med "water conditioner". Går ut i fra at dette skal inn i innkjøringsfasen.

Eirik
Hei, og velkommen til en flott hobby :o)

Hvis du klikker på "Akvarieskolen" oppe til venstre, så finner du mange nyttige artikler som jeg anbefaler deg å lese. F eks denne om Vannverdier.

Så lenge du ikke har fisker i karet, så kan du gjøre veldig mye rart uten av noen tar skade av det. Dyrebutikkene vil tjene mest mulig penger på seg, så de anbefaler ofte mye rare produkter, og opplyser som regel ikke om at filteret i akvariet ditt må innkjøres FØR du setter inn fisk. Innkjøring tar 4 - 6 uker. Hvis du nå tar litt fiskemat oppi akvariet ditt, så er du allerede igang med innkjøringen :o)

Du må gjerne sette inn planter. Du kan f eks ta en titt under "rubrikk" her på forumet og se om det er noen i ditt nærområdet som selger planter privat. Mye billigere enn dyrebutikk.

Ellers anbefaler jeg deg å lese deg opp litt på innkjøring av akvarium og nitrogensyklus :o)

Takk for svar

Går ut i fra at det da er greit og styre oppi der med armer og fingrer under innkjøringen.

Justerer man varmen på den varmekolben avhengig av fisketyper man til slutt velger?

Eirik
Hei igjen

Bruker bare min eksisterende tråd nå i oppstarten

Jeg har vært og kjøpt en liten rot som jeg skal ha nedi karet, men må sjekke noe før jeg styrer med å plassere den. Når jeg ser nedi der nå er det en del små plast-lignende biter som flyter rundt. Har prøvd å ta opp noen og kjenne på, men det ser ut som de løses opp med en gang jeg prøver å ta dem. Hva er dette? Er det noe å bry seg om? Bør jeg slå av alt, og tømme alt og begynne på nytt eller noe?

Eirik
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap