- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Innkjøringstid med brukt filter, noen spørsmål!
Innkjøringstid med brukt filter, noen spørsmål!
Hallo, da var jeg tilbake i hobbyen og regner med å bli værende en stund nå.
Tok over 180litern her hjemme, der jeg for ca et års tid siden kjøpte et utvendig filter til det. Akvariet har vært i gang siden da.
Flytta karet ned i kjellern, og lot filteret stå og gå i en bøtte med vann så bakteriene skulle overleve. Bytta ut allt bunnsubstrat og starta på en måte karet på nytt.
Men, blei for mye vann å ta vare på 180l, så tok vel vare på 40-50l inkludert det som var i det utvendige filteret. Fyllte på resten med kaldt springvann.
Det jeg da lurer på, filteret gikk jo noen timer med iskaldt springvann i akvariet, har jeg drept alle bakteriene i det da?
Har målt nitritt. og slik jeg forsto det på testen så var jeg innenfor grensa og vel så det.
Akvariet har gått i 2uker nå, så da bare lurte jeg på om jeg kan framskynde det å putte i fisk med en uke eller to?
På forhånd takk for svar!
Tok over 180litern her hjemme, der jeg for ca et års tid siden kjøpte et utvendig filter til det. Akvariet har vært i gang siden da.
Flytta karet ned i kjellern, og lot filteret stå og gå i en bøtte med vann så bakteriene skulle overleve. Bytta ut allt bunnsubstrat og starta på en måte karet på nytt.
Men, blei for mye vann å ta vare på 180l, så tok vel vare på 40-50l inkludert det som var i det utvendige filteret. Fyllte på resten med kaldt springvann.
Det jeg da lurer på, filteret gikk jo noen timer med iskaldt springvann i akvariet, har jeg drept alle bakteriene i det da?
Har målt nitritt. og slik jeg forsto det på testen så var jeg innenfor grensa og vel så det.
Akvariet har gått i 2uker nå, så da bare lurte jeg på om jeg kan framskynde det å putte i fisk med en uke eller to?
På forhånd takk for svar!
Postet 28.12.12 kl 17:40
Inaktiv bruker
Hva er vannverdiene og hva målte du med?
Postet 28.12.12 kl 17:55
Å være "innenfor grensa" med tanke på nitrittnivå, så skal testresultatet være null. Hvilken nitritt-test brukte du? Tetra sin test har dessverre ikke noe resultat-nivå mellom 0 og 0.3, og det kan være plagsomt nivå for fisken å ha f.eks. 0.2. Det skal være testresultat lysegult med et stikk av limegrønn, så gul skal den være om resultatet er null. Ikke varmgul med hellning mot det oransje. JBL har litt flere nivåer på testene sine, kanskje du kunne prøve den neste gang?
Det kan nok hende du har svekket bakteriekulturen med det iskalde vannet, men alt er nok ikke dødt, tror jeg. Dersom den var svært svekket, ville du nok fått utslag på nitritt-testen nå. Det vil imidlertid bli en mindre bakteriestamme om det går for lenge uten belastning, dvs uten nok biologisk nedbrytbart materiale til å "mate" filterbakteriene med avfallsstoffer de kan bryte ned. Hvis det allerede har gått to uker, ville jeg hatt i noen fisk nå. Ikke for mange på en gang, men gradvis, ved å tilsette noen få fisk pr gang en gang i uken eller så. Pass på å måle nitritt i dagene etter fiskeinnsettinger, så ser du om filteret har tålt den ekstra belastningen greit. Blir det utslag på nitritt-testene, må du bytte ekstra vann.
Det kan nok hende du har svekket bakteriekulturen med det iskalde vannet, men alt er nok ikke dødt, tror jeg. Dersom den var svært svekket, ville du nok fått utslag på nitritt-testen nå. Det vil imidlertid bli en mindre bakteriestamme om det går for lenge uten belastning, dvs uten nok biologisk nedbrytbart materiale til å "mate" filterbakteriene med avfallsstoffer de kan bryte ned. Hvis det allerede har gått to uker, ville jeg hatt i noen fisk nå. Ikke for mange på en gang, men gradvis, ved å tilsette noen få fisk pr gang en gang i uken eller så. Pass på å måle nitritt i dagene etter fiskeinnsettinger, så ser du om filteret har tålt den ekstra belastningen greit. Blir det utslag på nitritt-testene, må du bytte ekstra vann.
Postet 28.12.12 kl 18:01
Endret: 28.12.12 kl 18:04
Postet 28.12.12 kl 18:10
Inaktiv bruker
Nei vent med fiskene til du er sikker på at du har god vannverdi. Det blir are dyreplageri om det ikke er klart.
Postet 28.12.12 kl 18:16
Postet 28.12.12 kl 18:21
Postet 28.12.12 kl 18:33
Er du usikker på om filteret er klart for fisk er test med salmiakk det sikreste. Dersom du ikke har satt deg inn i metoden med fiskeløs innkjøring med salmiakk bør du lese artikkelen om temaet først. Dersom en normal dose (se artikkelen) brytes ned i løpet av et døgn slik at du ikke kan måle amoniakk eller nitritt er filteret innkjørt og du kan trygt sette inn fisk. Skal du bare starte med noen få fisk holder det med en mindre dose for å bekreftet at filteret vil klare oppgaven.
Postet 28.12.12 kl 18:40
Inaktiv bruker
står der om du leser... Sier han bør vente til han er sikker...mona oHvorfor mener du han skal vente? Han har jo brukt et innkjørt filter...? Hvis bakteriekulturen hadde vært svekket av det kalde vannet, ville han vel sett klare utslag på nitritt nå for lengst?
Postet 28.12.12 kl 18:49
Nå har ikke jeg noen tester for å sjekke amoniakk, men har test til nitritt.
Om jeg skjønte artikkelen riktig, skal jeg bruke 0,5ml for å teste?
Hvis jeg tilfører 0,5ml nå, da skal jeg sjekke verdiene imårå på samme tidspunkt?
Og da skal det være greit? Orker ikke å begynne å måtte styre veldig mye om noe blir feil.
Om jeg skjønte artikkelen riktig, skal jeg bruke 0,5ml for å teste?
Hvis jeg tilfører 0,5ml nå, da skal jeg sjekke verdiene imårå på samme tidspunkt?
Og da skal det være greit? Orker ikke å begynne å måtte styre veldig mye om noe blir feil.
Postet 28.12.12 kl 20:10
Det som skjer i et akvarium, er at avfallsstoffer omdannes til ammoniakksom brytes ned til nitritt av en gruppe bakterier og deretter av en annen gruppe bakterier til nitrat. Ammoniak og nitritt er svært giftig for fisk, nitrat er ufarlig i normale konsentrasjoner (opptil 20 - 30).
For å sjekke om du har et innkjørt filter, er det ikke nok å sette til en milliliter eller to med salmiakk og så teste for nitritt dagen etter. Du er nødt til å vite om ammoniakken også forsvinner. Hvis det ikke er bakterier til å bryte ned ammoniakk, vil du ikke se spor av nitritt og da kan du feilaktig tro at alt er i orden. Test både ammoniakk (NH3/4) og nitritt (NO2). Du bør også ha teste for pH og for nitrat (NO3).
For å sjekke om du har et innkjørt filter, er det ikke nok å sette til en milliliter eller to med salmiakk og så teste for nitritt dagen etter. Du er nødt til å vite om ammoniakken også forsvinner. Hvis det ikke er bakterier til å bryte ned ammoniakk, vil du ikke se spor av nitritt og da kan du feilaktig tro at alt er i orden. Test både ammoniakk (NH3/4) og nitritt (NO2). Du bør også ha teste for pH og for nitrat (NO3).
Postet 28.12.12 kl 20:23
Postet 12.01.13 kl 22:11
Inaktiv bruker
Mål heller etter ammoniak nh3/4
Postet 12.01.13 kl 22:13
MarknorBlei til at jeg prøvde med fisk, da jeg synes den metoden er grei. Satte de inn i forrige uke, og fiskene lever i beste velgående enda, har heller ikke målt faretruende nitrittverdier. Så, alt vel!
Jeg håper at alt er vel om en uke eller tre også. Om du lese det som er skrevet i tråden din, vil du skjønne at det første som dukker opp er ammoniakk. Det er minst like giftig for fisk som nitritt. Nitritt kommer først når det er nok bakterier til bryte ned ammoniakk til nitritt.
Så i øyeblikket vet du ikke om du har ammoniakk og du vet heller ikke om lave nitrittverdier skyldes at innkjøringen faktisk er ferdig, altså at bakteriene i filteret har overlevd, eller om det er fordi syklusen ikke er igang på alvor.
Anbefaler sterkt å måle ammoniakk før du konkluderer med at alt er vel. Fisk kan som kjent ikke snakke og si fra om tingenes tilstand.
Forresten, den metoden med innkjøringsfisk er ikke grei, for deg kanskje, men ikke for fisk.
Postet 12.01.13 kl 23:02
Endret: 12.01.13 kl 23:02