Fisk som dør

I sommer overtok vi fire "skilsmissefisker". Jeg tror de kalles stripetetra, men er absolutt ikke sikker. Etterpå så har vi utvidet med 1 malle, 10 neontetra og 4 orange platy.
Nå trenger vi litt råd, for tre av fiskene har dødd. Den første var en neontetra. Magen på den sprakk, så den fikk sikkert for mye mat. Har redusert matmengden etter den tid.
Så i romjula døde den ene stripetetraen. Den hadde litt rar oppførsel, så plutselig lå den å fløt på overflaten. Og nå idag døde en av platyene. De har vært i akvariumet i ei ukes tid og den ene har vært annerledes enn de tre andre. Han har vært mest i ro på bunnen av akvariumet.

Akvariumet er 60 l med fast sirkulasjonspumpe og lys. Vi har nettopp satt inn ei luftpumpe. Ellers så er det sand, røtter, stein, plastplanter og et par figurer i akvariumet. Vi skifter ca. 1/3 av vannet to ganger i mnd. Renser filteret samtidig, og har i bittelitt salt da vi ble anbefalt dette på dyrebutikken. Temperaturen på vannet ligger på 26 grader.

Er det noe vi bør endre på? Kan fiskene ha vært syke?
Det må også nevnes at vi tok inn en hjemløs ungkatt, som er veldig ivrig på å prøve å fange fiskene. Kanskje det blir for mye stress?

På forhånd, takk for svar!
Inaktiv bruker
Hei, du renser filteret for ofte, og når du gjør det samtidig som du bytter van blir det ikke bedre. En del av de fiskene du har krever forskjellig vannverdier og bør ikke holdes sammen. Dyrebutikkene sier mye tull og man bør heller lese seg til fakta enn å høre på dem. La filteret ditt stå til du merker betraktelig dårligere effekt før du skyller ene svampen i litt akvarievann. Bytt masse vann 1/3 to ganger om dagen i til du får stabil vannverdi, du bør kjøpe deg vanntesteutstyr fra jbl, dråpetest. Da kan du holde styr på verdiene og vet hva du kan ha av fisk.
Tusen takk for svar!
Det er mye å sette seg inn i, men akvarium er jo så gøy og fiskene er flotte! Skal lese meg opp på hvilke arter vi kan ha sammen osv. Det er alt for lett å stole blindt på forhandlere. Jeg innser det nå.
Inaktiv bruker
For å finne ut hvilke fisker du lettest bør holde så burde du måle vannverdiene i akvariumet og i krana der du får vannet fra.
Ja, det skal jeg gjøre. Jeg sjekket litt på nettbutikker og det fins flere forskjellige tester. Hvilken bør jeg bruke?
Inaktiv bruker
Jbl dråpetest, de viktigste er vell nh3/4 (ammoniakk), no2 (nitritt), no3 (nitrat), ph og gh.
Du trenger tester for pH og GH/KH, samt de avfallsstoffene som er giftige for fiskene : NH3 (ammoniakk), NO2 (nitritt) og NO3 (nitrat).
Lurt å lese seg opp på litt akvariekjemi for å få bedre forståelse for de prosessene som pågår i akvaariet. For eksempel her, og her.
Dette med katten kan også være verdt å prøve å gjøre noe med selv om det nok ikke er så lett.. Vet ikke om h*n sitter og plasker i overflaten eller vimser foran glasset, men sålenge fiskene blir skremt og stikker av er det ikke bra for fiskene hvis det skjer hele tiden.. Frykt utløser stresshormoner (overlevelsesinstinkt) og er en påkjenning for alt liv (som kan oppleve frykt).

Det blir litt som folk som går og dunker på glasset i akvariesjappene.. det er en grunn til at lappen med "Ikke ta på glasset" sitter der, det er ikke bare for at de ansatte skal slippe å vaske glasset hele tida

Jeg streber etter å plassere akvariene mine på steder hvor fiskene får ro, altså at vi ikke må styke forbi glasset hver gang vi skal på badet e.l. Min erfaring er at de større ciklidene på 15-20+cm ikke har noe særlig imot at vi kommer forbi, de kommer bare opp til overflaten for å tigge mat, men mindre fisk skvetter jo i alle retninger hvis man er litt brå i vendinga. Har merket positiv endring etter at vi flyttet til større leilighet hvor jeg fikk plassert akvariene mer avskjermet. Fiskene er på en måte blitt tammere, ettersom de har lært seg at nesten hver gang noen nærmer seg er det mat på gang..
Inaktiv bruker
kindafishy
Dette med katten kan også være verdt å prøve å gjøre noe med selv om det nok ikke er så lett.. Vet ikke om h*n sitter og plasker i overflaten eller vimser foran glasset, men sålenge fiskene blir skremt og stikker av er det ikke bra for fiskene hvis det skjer hele tiden.. Frykt utløser stresshormoner (overlevelsesinstinkt) og er en påkjenning for alt liv (som kan oppleve frykt). Det blir litt som folk som går og dunker på glasset i akvariesjappene.. det er en grunn til at lappen med "Ikke ta på glasset" sitter der, det er ikke bare for at de ansatte skal slippe å vaske glasset hele tida :) Jeg streber etter å plassere akvariene mine på steder hvor fiskene får ro, altså at vi ikke må styke forbi glasset hver gang vi skal på badet e.l. Min erfaring er at de større ciklidene på 15-20+cm ikke har noe særlig imot at vi kommer forbi, de kommer bare opp til overflaten for å tigge mat, men mindre fisk skvetter jo i alle retninger hvis man er litt brå i vendinga. Har merket positiv endring etter at vi flyttet til større leilighet hvor jeg fikk plassert akvariene mer avskjermet. Fiskene er på en måte blitt tammere, ettersom de har lært seg at nesten hver gang noen nærmer seg er det mat på gang..
ja, ser det samme her, min katt sitter ofte og ser på karene, han foretrekker saltvannskaret med litt større fisk for dem blir ikke skremt. så plassering er viktig.
Tusen takk for svar!
Da skal jeg kjøpe de testene!
Akvariumet har lokk, så katten får ikke tak i fiskene, men han fekter og glefser på glasset. Det virker som at han holder på å miste interessen, så jeg håper at det stemmer. Pøbelpus!
Fant forresten en død neontetra i går kveld. Alt dette har skjedd på ei uke, etter at vi fikk tak i platyene og luftpumpa. Jeg lar luftpumpa være av ei stund og ser om det hjelper. Nå ser det ut som det bare er fryd og gammen hos fiskene.
Skal sette meg å lese mer, og kommer sikkert med fler spørsmål etterhvert.
Hei!
Jeg ser du har fått gode svar på spørsmålene dine, men jeg vil bare komme med et par tips til deg:

Kjøp deg noen, gjerne enkle og hurtigvoksende planter til akvariet. De livnærer seg på bl.a. NO3, og vil derfor redusere disse verdiene. Veldig greit, selv om ikke NO3 er, (innenfor gitte grenser), det aller giftigste for fiskene.

Ekstrabonusen er at blir det mye mindre alger i karet, fordi plantene "fortrenger" algene ved å bruke opp næringen som de skulle ha levd av. (enkelt forklart)

Jeg for min egen del syns det er både pent og koselig med levende planter i akvariet, og jeg syns de hjelper meg med å skape et sunt miljø for fiskene mine.

Så vil jeg bare fortelle deg, du vet det kanskje, men likevel nevner jeg det. På nettbutikker rund omkring i inn- og utland får du priser som er veldig mye lavere enn de lokale zoobutikkene.
Jeg har selv handlet endel utstyr og levende planter på EBAY, og det til en brøkdel av butikkpris. Hvis du ønsker det, er det sikkert noen som kan legge ut lenker til div. nettbutikker. (jeg er en katastrofe på data)


Nå får vi håpe at resten av fiskene klarer seg, og at vannverdiene ordner seg etterhvert som du tar hyppige vannbytter. Masse lykke til!
To tips
At fiskene dør kan skyldes at du har sluppet for mange nye fisker i akvariet på en gang.

Filteret i et akvarium har bygd opp bakterier som spiser avfallsstoffer.

Men disse er tilpasset det antall fisker som er der.

Øker det mye på en gang, rekker ikke bakteriene i filteret å formere seg fort nok til å ta unna avfallsmengden og vannet blir forurenset.

Hvis du i tillegg renser filteret, fjerner du samtidig enda flere bakterier.

Derfor kan vannet være forurenset av ammoniakk eller nitritt, eller begge deler. Begge disse er giftige for fisken.

Derfor ville jeg byttet ut 50 prosent av vannet med en gang, hvis jeg var deg.

Og fortsatt å bytte 20 prosent av vannet hyppig. Det tar flere uker før bakteriekolloniene å bygge seg opp. Men ikke rør filteret!

En annen årsak kan være platyene. Platy er levendefødere. Min erfaringer at platy og guppy ofte, nesten alltid, har med seg sykdommer.

Kan hende dine hadde det og at de har smittet de andre.





Du får ta det som en dyrekjøpt erfaring og prøve å lære av den. Jeg ser du har fått en del fornuftige råd. Den kanskje vanligste nybegynnerfeilen er at man putter oppi alle mulige arter uten å ha kunnskap om de ulike artenes krav til vannverdier, Det er en grunn til at man finner visse arter i en bestemt region, men ikke i andre. Mange tror at vann er vann, men slik er et ikke. Har man fulgt med en tid her på forumet ser man også at mange ansatte i dyrebutikker gir helt hårreisende råd som tydelig illustrerer at de ikke aner hva de snakker om. Hvis ikke vannverdiene var viktige, ville man jo finne alle arter overalt.

Dette med regelmessig bytte av vann er svært viktig. At vannet er klart og fint trenger ikke å bety noe, Det kan like gjerne komme av at det er så forgiftet at ingen mikroorganismer kan leve der.

Du kan trekke en parallell til mennesker og dyr. Hvis vi skulle leve i et trangt rom uten luftemuligheter, ville luften etterhvert bli så forurenset at vi ville stryke med. Hva gjør vi for å bedre på dette? Jo, vi lufter, slipper ut den gamle luften og slipper inn ny. Akkurat det samme gjelder for akvarier, hvor det er vannet som er fiskenes pustemedium. Vi tapper ut dårlig vann og fyller på nytt og friskt. Nytt og friskt vann er det som gjelder, ikke tilførsel av dyrebutikkenes lurium som bidrar til at konsentrasjonen av fremmede stoffer blir enda større.


Stephan
Fantastisk! Tusen takk for alle svar! Og godt nytt år!
Ja, jeg stolte blindt på ansatt i dyrebutikk. Det kommer jeg aldri til å gjøre igjen.
Jeg har lest en del om de artene jeg har, og kommer fram til at jeg må ha et akvarium til, hvor platyene skal få være, evt. å gi dem bort. Jeg har en mistanke om at den ene av de fire platyene var syk (den som døde). Den holdt seg for seg selv og holdt seg nesten bare på bunnen.
I morgen åpner dyrebutikken her ute (som jeg har god erfaring med), og da skal jeg dit å kjøpe tester.
Kan tipse om at det er penger å spare på å kjøpe vanntester på nettbutikker istedet!
Ofte er det halv pris av vanlige zoobutikker og vel så det. Jeg kjøpte tidligere i desember en ammoniakk-test på en vanlig zoobutikk og betalte 285 kroner for den. Da jeg kom hjem, sjekket jeg prisen på samme testen hos nettbutikken Aquamanias, og fant ut at der kostet den 109 kroner....! Det er jo en helt vill prisforskjell, så det er absolutt penger å spare, selv om det tilkommer portokostnader. Man bør helst kjøpe litt mer enn bare èn liten ting da, for at portoen ikke skal "spise opp" det man sparer.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap