Akvarie-gjenoppliving

Hei! For fire fem år siden (som 13-14-åring) la jeg opp akvariehobbyen fordi mamma (hun prøvde bare være snill) drepte alle fiskene mine med snegler anskaffet på nettopp dette forumet.

Det var et to-hundre-liters Tanganyika-habitat (heller et forsøk på), og alt var rimelig fint. Akvariet ble satt i boden og siden da har det gått en del sommere og vintre. Akvariet er derfor mest sannsynelig ikke tett.

Er det noe jeg kan gjøre for å minske sjangsene for at det skal lekke nå som jeg tar det inn igjen?


Et tillegsspørsmål også: jeg har valget mellom et 200-liters akvarium, eller et 40-liter som en venn kan gi meg. Hvilket krever minst vedlikehold og være lettest å holde, og hva slags fisker er essensielle? tenkte en 3-4 ancistruser, 7-8 corydoras, og noen ciklider som "hoveattraksjon".

Jeg mener å huske at større var lettere angående vannskifte og ting som det, men jeg kan ta feil.

Poster dette under nybegynner fordi jeg orker ikke miste alle fiskene mine igjen, årevis med arbeid og titalls lapper ned i dass. alt skal inn med teskje!

Deilig å være tilbake c:
Inaktiv bruker
Hei, jeg tror neppe det var pga sneglene at fiskene døde, men nok om det, blir bare gjetting uansett.

Velg det største, jo større jo enklere.
Du bør ikke ha ciklider og coryer sammen, det går som regel hardt utover coryene som driver å vimser overalt.
Finn ut hvordan vannverdi du vil ha så kan du lettere finneut hvilke fisker du skal ha.

Du kan teste om akvariumet er tett med å sette det på noen aviser og fylle på litt og litt vann. Så når du er sikker på at det er tett starter du 4-5 ukers innkjøring av filter.
Hei!
Evt. kan du kickstarte akvariet med filtergrums fra et godt innkjørt, friskt kar. Om du ikke bor mange mil unna allfarvei er det garantert noen som vil gi deg dette.
Men les godt om oppstart og innkjøring før du starter opp Lykke til!
Prøv som foreslått i innlegg 2 ovenfor, men akvariet er mest sannsynlig tett. Jeg har tatt frem akvarier, store og små, ferdigkjøpte og selvbygget, som har stått tørt mye lengre enn ditt, og aldri hatt lekkasjeproblem. Forutsetningen er naturligvis at karet ikke har stått i spenn på noe vis.

Stephan
Det var vel ikke sneglene i seg selv. jeg mistenker en mystifistisk sykdom som de hadde med seg.

Jeg har hatt diverse ciklider og corydoras sammen før, men de ciklidene jeg har hatt har aldri vært store eller bøllete. Tenk sommerfugl og palletciklide.

Da bærer jeg akvariet inn i morgen og fyller det snaue kvartveis og ser hva som skjer.

Vet noen av dere hvor jeg kan få tak i en isoporplate til bunnen?
Isoporplater finner du på byggevarehus...Byggmakker, Maxbo etc.
Vel, det var mer opplagt enn først antatt.

Takk! c:
SilverShaded
Isoporplater finner du på byggevarehus...Byggmakker, Maxbo etc.


Og platene er svært billige og fås i ulik tykkelse.

Stephan
Ta gjerne en titt på silikonen i akvariet før du fyller vann i det. Hvis silikonen er tørr og har sprekker, så bør den byttes. Et akvarium som har stått tørt i flere år har som regel dårlig silikon, og det er jo dumt å ta sjansen på at det holder, når det er relativt enkelt å bytte silikon.
Jeg antar en cm burde være greit? ble rimelig kjempeparanoid og engstelig av å ikke ha isopor i bunne forrige gang, spesielt med 20 kalkstein i.

Istedet for å lage en ny tråd så kjører jeg på med litt til.

Jeg har ikke veldig lyst til at hele lønna mi skal gå til fisker, mat, planter, tester, og diverse ting og tang. Jeg ønsker meg et fint og stabilt akvarium som ikke krever mer enn litt vannskift et par ganger i måneden.

Er det noen arter som hadde gått fint sammen både angående lynne, preferanser angående vann og temperatur og alskens som dere kan anbefale? en slags mal for et akvarium med hensikt å være noe jeg kan glane på når jeg ligger i senga?
Så jeg kan fly ned på jernia og kjøpe en tube silikon uten muggdreper og gjøre det sjæl?
Jeg har greid det, så da regner jeg med at du også klarer det ;o)

Ps, bruk silikon som er beregnet for akvariebruk, det står på tupen om den kan brukes. Tror både Biltema og Clas Ohlson har rett type, til ca halve prisen i forhold til det silikontuben koster om du kjøper den i en dyrebutikk.

Hvis silikonen bør skiftes, så skjær bort den gamle silikonen med et barberblad e.l. Vask med aceton før du legger ny silikon. Må tørke ca 2 dager.
Inaktiv bruker
clasohlson har akvarie silikon.
Her er link til den riktige silikonen hos Clas Ohlson.

Artikkelnummer: 34-9335

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap