Sikkert ett dumt spørsmål,men må bare spørre..

Er jo mange som bestiller ifra nettbutikker ifra utlandet fordi det er som regel mye penger og spare.
Ser at dette gjelder også moseballer/planter.
Går postgangen såpass fort at man også kan bestille dette,eller er det helt uaktuellt?
eller er det regler på og innføre planter inn i landet så dette kan bli stoppet i tollen?
Har bestilt moseballer flere ganger fra ebay, og det virker som disse tåler frakten meget bra. Det som nesten er verst, er om disse havner i en kald postkasse noen timer.
Sånn rent lovmessig er det vel planter med røtter som ikke er lovlig å importere, da jorden fort bærer div. smitte.
Inaktiv bruker
Vet av egen erfaring at om man bestiller fra Taiwan så går det fort. Har kun mista en plante pga det, men da var det 25- grader ute og postmannen la det i postkassen.
Finner bare regler for import av planter med jord, finner ikke noe om import av vannplanter. så kan hente du ikke får problem med det, men er du i tvil så kan no du vell bare ringe tollvesenet
Et helt naturlig spørsmål og slett ikke "dumt".

Kjøp av planter på Ebay kan åpenbart arte seg forskjellig. Jeg handler mye på Ebay, men mitt første (og eneste) plantekjøp (javamose) ble temmelig mislykket. Den ankom som en brunsvart gugge, Jeg prøvde for sikkerhets skyld å legge den i belyst akvarievann, men etter noen dager råtnet den. Så jeg var altså ikke heldig. (Min postkasse står innenfor port i oppvarmet gang.)

Stephan
Det finnes mye billige planter på ebay. Jeg har nylig bestilt med 9 mellomstore sverdplanter for under 10$ med gratis frakt

Det som er viktig når du handler på ebay er å lese annonsene nøye. Ikke alle gir deg garanti.
Jeg handler en del hos aquaticmagic på ebay, og har generelt god erfaring med dem.

Tolla skal du ikke tenke på. Er ikke forbudt å handle akvarieplanter. Er vell mest bare vanlige (jord)planter som må ha karantenetid.
Kjøpte veldig mange stilkplanter fra ebay for rundt 50 kr en gang, det gikk helt bra og alle plantene lever fortsatt. Det er vel nesten over et år siden nå.
Nå ble jeg positivt overrasket .Var rimelig sikker på at det ikke var vits og prøve engang pga avstand og postgang.
Er som regel ingen problem med mindre det er ekstremt kaldt ute. Men selv da kan man melde ifra til postkontoret om at de ikke må legge den i postkassen, hvis du har mulighet til å hente selv.
Og les alltid annonsene nøye. Noen selgere garanterer for varene, andre gjør ikke det.
Gjør du dette og ellers stoler på magefølelsen så er det helt greit å handle planter på ebay

Og bare for å ha nevnt det, så finner man ting som filtermedier, fiskefor og mye annet myyye billigere enn mange norske nettbutikker.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap