Vel hjemme fra juleferie

Og hva ser jeg i mitt 60l akvarium.....jo bittesmå unger som svømmer rundt med vannet...var vel en 6-8stk

Hvilken fisk som har produsert har jeg ikke anelse om. Har 5 cory, 4 kardinal.tetra 2 ancistrus og scalare der. Jeg hadde skrudd av både pumpe og lys da jeg dro så det hadde ikke vært på i løpet av en 5 dagers periode


Så jeg skrudde av lyset igjen, venta til neste dag og kjøpte ynglekar... Da var det kun 3 små igjen. Fanga de og hadde de oppi, men de var så små at de kom ut på sidene...og det er IKKE store mellomrommet... Dagen etter så var alle borte.
Regner med de forsvant inn i pumpa eller ble spist




Men hvordan går jeg frem når det kommer små igjen? Har ikke peiling på hva som har utløst ynglinger for jeg har hatt fiskere i 1 år uten noe før. Kanskje det var fordi pumpa var av, for den skaper en sterk strøm i hele akvariet.

Trist at alle forsvant, men artig at det faktisk kom småttiser
Skrudde du av filteret før du dro på ferie?? Hvorfor i all verden gjorde du noe sånt?

Dette vil det dessverre bli alvorlig trøbbel med vannverdiene av, du vil få kraftig oppblussing av nitritt, etter all sannsynlighet. Filterbakteriene dør hvis man skrur av filterpumpen.

Umulig å være sikker på hvilken art det var. Hang de rundt skalarene uten å bli spist, var det nok skalareyngel. Hvis ikke, blir det nok bare vill gjetting.

Tror du bør bytte en del vann i dagene framover. Hvis filteret har vært avskrudd i mange dager, og så blir skrudd på igjen, så er det som Mona sier stor fare for at filterbakteriene har dødd og nå kommer ut av filteret i form av giftstoffer.
Inaktiv bruker
Så bør du få ut scalarene, de trenger 4 ganger så stor plass og mer enn det.
Jan-atle Rettenberger
Dagen etter så var alle borte. Regner med de forsvant inn i pumpa eller ble spist


Eller at de bare dør, det skjer det også.
Jeg kan heller ikke forstå hvorfor du slo av pumpen ??? Sa noen til deg at du burde gjøre det ?

Min panikk er at strømmen skal gå, eller pumpen gå i stykker mens jeg er borte, sånn at alle de gode bakteriene dør, og vannet blir forurenset,

De gode bakteriene i pumpen virker bare når pumpen går ! Skal man ha gjøre en stor jobb i akvariet og må ta ut pumpe eller slå den av - så bør man for all del la den gå i en bøtte med vann, sånn at det sirkulerer.

Hvem som har fått barn aner jeg ikke, men trist de ikke levde opp.

men husk nå for all del det med pumpen til neste gang.

Og lyset, det automatstyres ved å sette en timer i stikkontakten. Da får fiskene og plantene regelmessig lys selv om du ikke er hjemme.
Han var tydligvis ikke klar over dette, kanskje har han en utvendig pumpe og har litt noya for lekkasje ... som meg som koblet fra den utvendige pumpen (som forøvrig fungerte dårlig) mens den indre pumpen fortsatte og jeg var reist vekk i julen nesten 14 dager ...

Hadde selv kjøpt et brukt akvarium og en brukt pumpe, trodde den var tett for det hadde jeg sjekket ut. Men så var jeg heldigvis hjemme da strømmen ble koblet fra i borettslaget der jeg bor for en time, og den var IKKE tett, for akvariet begynte og tømmes rett og slett ... så selv om jeg da fikk byttet pakning så er jeg litt redd for at et uhell skal skje.

(har forøvrig en annen vann-ulykke jeg hadde engang med noe i minnet, så er nok litt ekstra påpasselig med tanke på det. For det var ikke så gøy og måtte bytte ut noe laminat.
Nei det der med pumper kan være et mareritt. Har aldri bekymret meg for lekasje med de innvendige - men da jeg gikk over til utvendige, så dukket jo muligheten for at noe går galt, og veeeeldig mange liter vann renner utover gulvet. Tar man denne av, bør man vel i allefall ha en godt innkjørt innvendig pumpe kjørende samtidig.
det har vel kommet noe "skitt" i vannet, men fiskene ser ut til å trives selv om pumpe og lys hadde ne liten ferie i jula.

Det kom nye fiskeyngel igjen her for noen dager siden, men de forsvant fort da lyset kom på og scalarene tydeligvis kunne se hvor de var og nyte de i fred.



Så er det jo slik at det er ikke alle her inne som vet alt om akvarier og akvariehold ned til den minste detalje
Tilfeldig bekjentskap
© E. Pedersen
Reklame for plussmedlemskap