Ørret og harr i akvarie, samt eget akvarie med elve insekter

Hei alle sammen.

Har noen spørsmål jeg vet mange av dere har veldig god greie på.

Min store hobby er da fluefiske i elv.

Har da noen spørsmål til dere.

Og være fluefisker på vinterstid er ikke særlig kult.
Siden det da ikke finnes piller eller behandlig mot denne "sykdommen" så må man prøve det man kan for og ha en form for "terapi" heheh

spørsmål nr 1.



Har jo selvfølgelig fått noen tips av en annen fluefisker att han har klart og putte insekter oppi ett akvarie fyllt med elvevann,sirkulasjonspumpe,elvegrus og ei varmekolbe, dette fordi han da skrur opp tempen etter en stund og får da disse insektene/nymfene til og klekke når tempen i vannet overstiger den og den temperaturen.

Dette skal jeg også prøve, til dette prosjektet trenger jeg?
utstyr, link?
Dette trenger ikke være store greiene da dette er kun for gøy.

Nr 2 (terapi)

Jeg har planer om og fange ørret og eller harryngel og putte oppi ett akvarie.
Dette må gjøres tenker jeg i juni, da disse baby fiskene akkuratt er født i elva, disse fanger jeg lett med håv.

Samme oppsett som jeg bruker til insektene, men nå trenger jeg en kjøler for og holde temperaturen i vannet nede, trivselstemperaturen til fisken ligger på 10-13 grader.

Har ei kjellerstue som er lun og kald sommer som vinter som jeg da ser på som ett egnet sted for ett akvarie med disse fiskene oppi.

Nybegynner som jeg er, hvilke strl på akvarie?
Hva kan jeg i tilegg til elvegrus ha oppi hos disse "baby" fiskene?
Hvor stor sirkulasjonspumpe?
Hvilken kjøler trenger jeg?
Hvilke temperatur klarer en kjøler max og holde?
Link?
Noen som har noe av dette til salgs for en grei penge?

Fisken skal jeg fore på nedfryste mygglarver kjøpt i dyrbutikken.
Dette har vi også testet på elvefisk (harr) i hagedam, dem holdt vi i live i mange mnd ved og fore dem på mygglarver.De vaket tilogmed i hagedammen om kvelden.
Så de er flinke til og tipasse seg forholdene vil jeg påstå.
Neste prosjekt blir selvfølgelig att jeg slipper disse fiskene etter vinteren feks i hagedammen jeg tenker og bygge. Feks.

Dette er naturlig nok også hovedføden til "baby" fisken i elva, derfor de blir født om våren feks.da mygglarvene begynner og røre på seg og eggene ders klekker.
Så mygglarver vet de og spise og da sikkert allerede har puttet i seg før jeg fanger dem.

Takker veldi for svar , tips og innspill

Mvh Tore

"fanatisk fluefisker" som trenger litt terapi om vinteren.





Hei!

Jeg skal forsøke å svare på det siste først. Du har ikke lov til å ha hverken harr eller ørret yngel i hage dam. Du kan heller ikke slippe fisk som du har hatt i akvarium ut igjen hverken i dam eller vassdrag.

Det er lov å ha disse fiskene i akvarium, dersom avløpet går til kommunalt anlegg.

Jeg har hatt en del ørret i akvarium, og noen av mine erfaringer er følgende:

Benytter kar på 5 - 650 l. Kan sikkert også ha mindere, avhengig av mengden fisk, og selvsagt størrelsen.

Kjører på fx5, dette har fungert meget bra. Benytter også Laguna-anlegg i forskjellige størrelser.

Kjører på "mengder" av brusesteiner, kan nesten ikke bli for mye!

Helt avhengig av kjøleanlegg om sommeren. Selv bruker jeg Titan-kjøleanlegg, gjerne med en "trivselstemp" på 13-14 gr. Men huff, koster kr. 6 - 10 000.-

Bruker litt grov grus, denne er lettest å slamsuge, og det må du gjøre ganske ofte. Har du kraftig pumpe, behøver du ikke sirkulasjonspumpe.

Har skrevet en del om dette evnet både på AF og NA. Dette finner du lett med å sjekke på profilen min.

Ellers, så er det bare å spørre, alltid hyggelig når noen er interessert i "Norsk fisk"

Lykke til!

- Tore -



Plussmedlem
Hei!

Det er et par tråder på Nettakvariet om bl.a. ørret i akvarium.
Tråd
Tråd

Her er en annen kar som har forsøkt en del.

Når det gjelder planene dine om å slippe ørreten/harren ut i en hagedam seinere så er dette ikke lov.
Det er noen tråder om dette på Akvaforum. Bl.a. denne.

Et lite kar med utstyr til klekking av insekter kan du sikkert finne billig under "Rubrikk" her på Akvaforum.
Hei og takk for svar

Ahhh det er ikke lov det nei. Nei men mye annet kult man kan putte oppi der da av fisk i slike hagedammer. Da snakker vi ikke mere om hagedammer og ørret
Uansett, akvarie som jeg har mest lyst og putte dem i.

Takk for svar, ja sittet og googlet litt , disse kjølerne er dyre ja.

Men det som er litt kult, kanksje du kan kikke litt inn på denne linken du som har greie på slikt utstyr :

http://www.aliexpress.com/wholesale?SearchText=aquarium+cooling&catId=0&manual=y

Som du vet, det meste er "made in china"

Så har man greie på slikt utstyr så er det nok lett og sile ut det som er dårlig og det som "kan" være bra.

sjekker man feks alibaba.com vil du finne samme varene, fra samme fabrikk, men den siden er for "forhandlere" , aliexpress er en nettbutikk fabrikken selv selger det de produserer.

Det er iallfall utrolog billlig, man kutter jo "noen" mellomledd.

Mye er dårlig, mye er bra bare man vet hva man skal lete etter.

man har iallfall råd til og gjøre ett "bomkjøp" der inne...fri frakt på mye også.

Men jeg har ikke peiling, men det har du hehe

PS. La ikke denne tråden nå etter denne linken handle om billig kopier etc.
Kjenner mange som har handlet mye annet kult der til en billig penge som er ok. Tanken er att i stedet for og ut med 10 000kr for og ha noen øretter i akvarie , kan man kanskje prøve og finne noe der inne.
Plussmedlem
Så vidt jeg kan se så linker du til noen små kjølevifter. De er ikke spesielt effektive på en varm sommerdag. De lager luftbevegelse over vannspeilet, men det gir ikke mange gradene lavere temperatur.
Disse passer bedre til tropiske akvarier hvor man forsøker å senke temperaturen et par grader om sommeren.

Skal man ha et kaldtvannsakvarie så kan man se på noe slikt.
Vet ikke hvilke kjølere du ellers fant på dine googlesøk, men det spørs om viftene fra alibaba rekker disse til tærne
Hehe....
vent nå, hva med denna ?

Denne rekker nok litt mer opp på samme nivå, jammen meg nesten lik også ...fisken ser iallfall ikke forskjell :P

Jeg har IKKE peiling men kan da være inne på noe

Fri frakt også

Hva tror du?

Ps. Det bilde av g.loomis fisken på avatarbildet ditt, den har jeg tatovert på armen min :P
Er man fluefisker er man fluefisker hehe

PS2:

Det att man kan få fisken til og vake i akvarie....da er vi inne på terapien jeg er ute etter.
De er utrolig gode på og tilpasse seg forholdene, nå er ferskvannøretten fra siste istid, opprinnelig en sjøøret.
Det hadde vel ikke vært snakk om ørret og harr som da er en laksefisk opprinnelig hvis de ikke kan og tilpasse seg.
Tro om man kan få dem til og gyte i akvarie ?
Dette er også temperaturstyrt, rogna modnes etter temperatur, naturlig går den opp i elva fra innsjøen når temperaturen i elva blir rundt 10grader.
Utrolig facinerende dette med akvarie, studere fisken man fisker på.
Morsomt.



Hei,

Jeg har holdt på med både ørret og harr i noen år og det var utrolig gøy og interessant. Det er en hel vitenskap og absolutt ikke dyrt i forhold til hva man får igjen. Du aner ikke hvor oppslukende det kan være.

Ørreten er aggressiv og territoriell. Så den er litt vanskelig sånn. Harren derimot er veldig enkel og sosial. Sik er sikkert grei den også, hvis du liker laksefisk. Link til sidene mine ble postet lengre oppe. I ditt område er det jo veldig mange interessante arter som du helt sikker kommer til å bli fristet til å begynne med hvis du først setter i gang. Ellers har du forstått foringsopplegget helt rett.

Jeg anbefaler størst mulig akvarium og at du isolerer bakvegg og bunn med isopor på utsiden. Legg på en svart bakgrunnsfolie. Bruk grus og sand fra elven. Ikke skyll den eller tørk den før du har den i. Livet i den er viktig for rensing, særlig de små 1mm store krepsdyrene. Du kan også bruke røtter fra myrer, men de bør skylles grundig pga humusfarge. Steiner er også et must selvsagt. Den beste filtreringen gis av dyr og bakterier i sand og grus. Jeg ville bare hatt en pumpe, en kraftig, men billig, propellpumpe. Tror det begynner å komme noen rimelige likestrømspumper på markedet nå. Veldig energieffektive. Ha minst mulig lys. Gjerne noen svake LED-spotter med dagslysfarge. Med mindre du skal ha planter selvsagt.

Det er masse forskjellige teknikker du kan bruke hvis du har lyst. Bare nevner litt: UV filter mot for mye bakterier i vannet (laksefisk er veldig sensitive), temperatur, lys og foring etter årstider, automatisk vannbytte for krystallklart vann, egenlaget lysopplegg, propellpumpe for elvestrøm, egenlaget dobbelt glass (se bloggene mine), planter (egen vitenskap).

Kjøling: Grisebillige kinaanlegg går helt fint hvis du får tak i dem. Som du ser er de klassiske Aqua Medic anleggene veldig dyre. Selv om de også er «billige» kinaanlegg. Før i tiden kostet det 25000 for et kjøleanlegg. Men de selges under andre merker og er da billigere. Jeg er rimelig sikker på at Hailea Ultra Titan og Hailea HC serien er det samme som Aqua Medic Titan. Og at D&D DC anleggene er noenlunde samme de også. Det er i alle fall Hailea i Kina som produserer alle. Prisene på Aqua Medic merket er noe som henger igjen i fortiden. Har ikke forandret seg på over 10 år selv om akvariehobbyen har gjort enorme fremskritt i mellomtiden.

Aquatuning.no Hailea kjølere
Reefshop D&D DC serie

Anbefalt størrelse på anlegg:
300 til 700 liter: Hailea Ultra Titan 1500.
700 liter +: Hailea Ultra Titan 2000 eller DC-2200 (Samme anlegg).

Hailea HC-130 blir for pinglete. Ville gått for HC-300 minimum = Aqua Medic 500. Aquatuning.no er like billig som Aliexpress. Hvis prisen er ink MVA. Har ikke kjøpt derfra selv.

Kjølerne kan settes ned til 5 grader. Så da ligger tempen på 5.5 i snitt. Hvis du vil ha det kaldere kan du muligens jukse litt ved å feilkonfigurere termostaten på kjøleren, evt koble fra termostaten på kjøleren og sette opp en egen termostat. Men 5 grader er muligens nok. Kondensen renner fra et uisolert vindu på den temperaturen.
Tore Solbakken
Hei alle sammen. "fanatisk fluefisker" som trenger litt terapi om vinteren.


Sjølvaste, det er dette vi har ffs til

Eirik
Plussmedlem
Tore Solbakken
Ps. Det bilde av g.loomis fisken på avatarbildet ditt, den har jeg tatovert på armen min :P Er man fluefisker er man fluefisker :) hehe


Hehe. For meg så holder det med å ha Loomis-fisken på klær, veske og stang.
Men jeg fisker neppe like mye som deg
Hei Jon Olav .

Tusen takk for meget utfyllende svar, setter jeg veldig pris på.
Mange gode tips som jeg skal følge til pungt og prikke.

Ja dette er virkelig kult,noe jeg har lyst til og ha nede i kjellerstua mi har, der jeg også sitter og binder fiskefluer.
Terapi som jeg snakker om.

Ja øretten er veldig aggressiv og territoriell kan være,nå kan jeg komme med en liten opplysning, siden du er veldig interessert i dette og andre her.
Hvis man skaffer seg en ørret ,feks fra g.lågen (ikke glomma etc) for her smoltifiserer de seg, (ca 200g) etter smoltifisering mister de automatisk den territoriele adferden som da den gjerne har når den er i elva, som da mange andre øretter i andre elver har hele livet.
Det spesielle med fisken her er att den fortsatt har ivaretatt sjørret genene sine (mange tusen år gamle) og vandrer elv til innsjø,slik laks og sjøørret gjør.
Feks er en 10 år gammel ørret her 10kg, en "elveørret" som lever hele livet sitt i elv er 10år gammel bare 1kg,slik er det i .glågen der den er delt i 2 pga vannkraftverk.
kult?
200grams ørret begynner og bli kanskje stor, den vil også her gå over fra insekter til fiskeføde. derfor slik vektøkning. Så det og ha en slik en sammen med småharrer så lever ikke de trygt :P
Så jeg tror en smoltifisert ørret ikke er så agressiv som "elveøretten"
Men hadde vært gøy og sett hvilke adferd disse har, kanskje er de roligere.

Men uansett, jeg vil mer enn gjerne heller ha harr, gjerne småharr, ja kanskje også sik hvis jeg får tak i no småsik.
Ja helt korrekt, harren er veldig sosial
Ja mye kult av fisk her i elva,hadde vært utrolig gøy og fanget elveniøye og hatt det i akvarie, hørt om den? Den er kul den, den er det ikke mange, heller ikke forskere som vet alt for mye.Den er en viktig byttefisk for "smolten" her i g.lågen.

Ja elvemasse er veldig positivt, helt klart, og naturig elvevann ja

Gleder meg allerede, dette blir kult

Vannplanter og slikt tor jeg att jeg dropper til og begynne med.



Har kontaktet en kamerat som driver veldig mye med akvarie,han har nå lovet og hjelpe meg litt på vei.

Dette med "made in china" tenkte jeg meg att også dette er helt vanlig i "akvarieutstyrsjungelen" , hva er det som IKKE er made in china nå om dagen, det er jo der man også kan tjene penger som forhandler, en ærlig sak det.

Nå bruker jeg så mye penger på fiskeutstyr att jeg må ta den fremtidige akvariehobbyen litt rolig , da dette også kan koste fryktelig mye penger, som alt annet
For og komme igang og få ett akvarie "opp og gå" så må jeg tenke litt økonomisk i starten



eirikr
[QUOTE=Tore Solbakken]Hei alle sammen. "fanatisk fluefisker" som trenger litt terapi om vinteren.


Sjølvaste, det er dette vi har ffs til

Eirik

hehe...

Man blir "verre" av og henge der inne en hel vinter enn og henge her inne og skaffe seg veldig nyttig info for og igjen få en bit av elva inn i stua , som man kan sitte og se på en mørk januarkveld

Man kan studere adferd, det er kult.
Loomis
[QUOTE=Tore Solbakken]Ps. Det bilde av g.loomis fisken på avatarbildet ditt, den har jeg tatovert på armen min :P Er man fluefisker er man fluefisker :) hehe


Hehe. For meg så holder det med å ha Loomis-fisken på klær, veske og stang.
Men jeg fisker neppe like mye som deg

Hehe ....
Sånn blir det når man er oppvokst 500m fra elva...
Jon Olav :

Siden du har hatt harr og mange andre fisker, har du sett noen av dem spise grus?

Spesielt harren liker dette ser du....hva kan du fortelle om fisk og spising av grus?
Tore Solbakken
går man "bakveien" via forhandlersiden alibaba.com finner man følgende info:


sitat: Our company is a professional wholesaler and exporter mainly specialized in JEBO, BOYU, ATMAN and other kinds of products.

Da tar jeg sjansen på att dette stemmer, hvor det opprinnelig kommer fra.
Men så får vi se hva det blir til.
uansett, mye kult har de av annet akvarieutstyr der også,gøy og bare surfe litt og se iallfall
Enda litt mer, Tore Solbakken.

Nå må vi ikke gjøre dette "prosjektet" ditt alt for teknisk, kostbart og vansklig gjennomførbart.

Det 1. akvariet mitt, bestod av villrøyer og noen ørreter, pilka på isen i mars. Ca 30 røyer og 2 ørreter, disse i mindere tall, da ørreten har lett for å dominere. Fiskene ble plasert i en 540 l. fx5 pumpe, UV lys samt brusesteiner. Grov akvarie grus og en trerot. Jeg plasserte også ut flere store og mindere steiner. Når fiskene trives spiser de jo, og det kommer masse avføring. Dette havner i filteret og grusen. Det ble å slamsuge ganske så ofte. Å startfore villfisk, kan være en utfordring. Jeg forte med pellets, men startforte med fiskepudding. Suplerte med maggot og mark.

Da karet var plassert i kjelleren, ble det ikke noe problem med vanntemp. i starten, men etter hvert måtte jeg kjøle. Heldigvis hadde jeg vann inn fra vannverk på ca 10 gr. I starten bytta jeg vann ganske ofte, men etter hvert måtte jeg sirkulere vannet gj. karet med overløp. Dette fungerte hele sommeren og tempen var stabil på 14 -15 gr. Disse fiskene ble værende i karet i 18 mnd.

Så til fiskenes oppførsel : Det var utrolig hvor fort fiskene tilpasset seg sitt nye miljø. Ørretne lærte seg å spise først, og ble sammen med røyene ganske sosiale. Har også hatt flere akvarier med bare ørret, og får fiskene nok mat, går de ganske bra sammen. Nå i sommer, hadde jeg 50 ørreter, fra 50 til 150 gr. i en 650l. Her brukte jeg vannkjøler.
Du vil nok aldri kunne forutse hvordan fiskene dine vil oppføre seg før du har fått plassert de i akvariumet, men det er dette som er spennende, du vil lære noe nytt hele tiden.

Bakterie flora har jeg aldrig brydd meg noe om. Filtera blir spylt helt rene, og grusen slammsugd. Det viktigste er å holde tempen nede, samt masse luft. I karet på 650 l. hadde jeg 10 store brusesteiner, fordelt på 2 strømkurser. Ørreten trenger mye oksygen, så her er det ikke mange min. før den ligger med buken i været.

I lyssettingen, har jeg brukt alt fra slangelamper til lysrør, uten å merke den store forskjellen, men følger stort sett dagsrytmen, ute i det fri.
Du kan også få litt problem med kondensering, men dette kan ordnes.

Stå på, det er en stund til våren.

- Tore -
Grusspising: Det er vanlig for mange fiskearter. De siler ut dyr i bunnlaget. Akkurat hvilke dyr og hvordan de gjør det er jeg ikke sikker på. Men hvis man ser på sanden i en elv i mikroskop (særlig på Østlandet der det har vært innvandring fra øst) så finner man veldig mange små krepsdyr og ormer i størrelse 1 mm og mindre. Men om de spiser disse eller kun større dyr som mygglarver og "meitemark" vet jeg ikke. De norske fiskene jeg vet er spesialisert på dette er hork og brasme. Visste ikke at harren gjorde det samme. Men jeg har sett at den har spesiell form på munnen. Jeg tipper siken er enda mer spesialisert på den typen spising.
Hei igjen.

Hovedgrunnen til att spesielt harren gjør dette er fordi grusen er med på og fordøye/knuse sneglehus, husbyggende vårfluer osv. som den spiser.
Så man skulle rett og slett puttet litt "hardere" føde oppi for og se om den da går ned og spiser litt grus først.
Mye spennende disse man kan studere og teste ut når harren har vendt seg til sin nye tilværelse i akvarie tror jeg.

Tatt mange mageprøver ute i felten ,som regel på nesten hver tur, for og se hva som står på menyen til harren.
det er ikke hver gang, bare visse perioder i sesongen den har grus i magen. Det kommer nok ann på tilgangen på hardfør mat tenker jeg.

Grus får den også når den spiser husbyggende vårfluer som bygger hus av finfine sandkorn.

Men grusen er ofte grovere enn det husbyggerne bygger sitt hus av så det er to forskjellige åsaker.
Dette med grus og harr er også bekreftet av en proffesor, og blir snart en hovedoppgave av hans elever.

Ps. nå har jeg fått ett akvarie gratis forresten, men det er bare på 160L , men det er da en begynnelse iallfall
Etterhvert må jeg skaffe meg ett større, men dette er jo fint til feks det og putte insekter oppi.
Tanken er jo og putte insekter oppi særlig vårfluer, for og studere hvilke klekkemetode vårfluene her i elva bruker.
Noen svømmer/stiger opp fra bunnen og klekker i vannfilmen, noen svømmer/kryper langs bunnen til land for og klekke, andre stiger opp ved hjelp av luftbobler, svømmer så inn til land osv.

Så for og imitere og sette på riktig imitasjon under slike klekkinger er dette viktig og vite.
Men lite studier er det på disse vårfluene da de som oftest klekker om kvelden og natta i mørket.
Det og skille hver art fra hverandre og identifisere dem er også ikke bare bare.
Men det er mulig, har boka
Men det som er interessant for meg er vårfluene i elva der jeg fisker, hvilke latinsk navn er ikke fullt så interessant, men klekkemetoden er kjekk og vite, men da trengwer jeg som sagt varmekolbe.




Ja kjøler tror jeg att jeg med en gang går for, har jo en kaldkjeller også men må netsen ha dem i kjellerstua når man først er igang.hehe
Dette med og isolere kanskje med isopor vil vel også hjelpe til og holde på temperaturen

Så mange også ja, ja da blir det mye avføring og skitt ja.
Pellets er jo det kraftforet, som sikkert også gir ekstra mye avføring, noe som er problemet i lakseoppdrett feks.

Jeg fanget en gang når jeg var liten, noe jeg tror må være ørekyte og puttet disse i ei vaskebalje i kjelleren.
Første natten så lå over halvparten på gulvet :P
Så jeg måtte legge lokk over for att de ikke skulle hoppe ut.
Dette gjorde jeg da veldig enkelt, kun noen store steiner slik att de hadde skjul, byttet da vann ofte.
Foret dem på slik "tørrfor" av noen flak som brukes til akvariefisk.
Dem holdt jeg i live sykt lenge, til jeg rett og slett ble lei...hehe

Det og få dem til og tilpasse seg kjappt må sikkert være att jo yngre de er jo kjappere vil de tilpasse seg, da de ikke vet bedre, det og vende dem av sin naturlige tilværelse , måten de har skaffet seg mat på naturlig i elva og da selvfølgelig hva de er vandt med og spise også til hvilken årstid vil sikkert ta noe tid og man får kanskje ikke en den normale adferden man vil ha, kanskje dette vet jeg jo ikke.
Men ja , de er gode på og tilpasse seg forholdene.
Ja temperatur er veldi viktig, og da selvfølgelig strøm.
Jo varmere vann jo mindre oksygen.
Ja øretten liker jo mere strøm i vannet og lever normalt i striere partier i elva enn det feks harren gjør, den liker mere stillevann eller roligere strøm.
Men igjen dette kommer helt ann på hva den har tilpasset seg.
En ørret som kun lever i ett fjellvann uten tilgang på elv vil jo ikke vite bedre.
En ørret i ett fjellvann med tilgang til ei elv, der den da som oftest er født vil nok synes strøm er veldig gøy :P

I stillevann så går de bare ned i vannet jo høyere temperatur det blir om sommeren, mens elvefisken den oppsøker bare mere oksygenrikt vann ved og oppsøke partier med mere fart i vannet.
Øretten er sykt stedegen.
I elv kan den år etter år leve på samme standplassen, ha ett "revir" på ca 300m, avhengi av mattilgang og skjuleplasser.
Tilogmed en smoltifisert settefisk bruker bare en dag eller 2 i elva etter og ha bli satt ut før den søker til innsjøen.
Men den vil oppsøke akkuratt som plassen når den kommer opp i elva etter noen år for og gyte. Der den ble "født"
Homing.
Ett godt eksempel på dette er att de tok en 12kg gyteørret, flyttet den til ei annen elv i elvesystemet,5km fra elva den ble fanget, tok den 1 dag så var den igjen på plass i samme elva.
Den hadde aldri vært i denne elva, men veien fant den gitt.
Naturen og fisken er herlig hehe
Når det gjelder mengde av fisk i et akvarium så kan man si at den ene ytterligheten er "oppdrettsanlegg" med veldig mye stor fisk. Den andre ytterligheten er "natur" der man har noen få små fisk i et stort akvarium. Jeg for min del følger "natur"-filosofien. Jeg liker å se naturlig oppførsel hos fiskene og liker et akvarium som ligner en elv. Jeg har også god erfaring med å fange helt ung fisk. De venner seg bedre til omgivelsene.

Når gjelder om man trenger en egen filterpumpe av type Fluval fx5 så kommer det litt an på. Jeg brukte det alltid tidligere, men det er ikke sikkert det er nødvendig. Hvis du har tenkt å følge "natur"-filosofien med fiskemengde så tror jeg ikke det er det. Men det trengs helt sikkert ved store fiskemengder. Oppgavene til filteret er:
1. Legge til rette for bakterier som bryter ned avallet (bunnlaget kan gjøre den jobben).
2. Fange opp små partikler i vannet.
3. Legge til rette for bakterier som fjerner giftige nitrogenforbindelser (ammoniakk, nitrit).

Det frister litt å si at du ikke trenger en slik pumpe hvis du skal ha lite fisk, men siden du uansett må ha en pumpe til å mate kjøleanlegget, og evt UV filter, så er det like greit. Filtervatten i disse pumpene funker veldig bra til å ta opp små partikler og det faktum at hele vannmengden passerer gjennom gjør at det egner seg godt til å fjerne giftige nitrogenforbindelser også. Jeg ville ha gått for en relativt liten utvendig filterpumpe og matet kjøleanlegget med den.

Ja skal jeg ha akvarie med elvefisk så vil jeg veldig gjerne gå for så ung fisk som mulig og fore dem på mygglarver. Som da er hovedføden til villfisken over hele sesongen naturlig.
Også skape ett så naturlig miljø som mulig, ett lite stykke elv kan man si.

Vil ikke ha for mange fisker da dette tydeligvis skaper unødig agressivitet og som jeg tror går utover adferden til fisken.
Igjen vil det bli stor kamp om maten.

så stor nok plass, naturlige forhold så mye som mulig, mygglarver som eneste føde, gjerne feks fange husbyggende vårfluer som man lett finner under steiner langs land i elva. Kanskje også døgnfluenymfer. Maur er en god proteinbombe for disse fiskene,ikke uten grunn att fisken naturlig får skylapper og går av skaftet og gir bra fiske under maursverminger. hehe
Elvevann only , elvemasse må jeg bruke.
men kan sikkert putte oppi ei rot som jeg også kan finne i elva,som naturlig har ligget under vann i mangemange år.

Satser på og fangen småyngelen , særlig harryngel om våren , da har disse hatt bare unker, knappt en mnd i elva.
Disse finnes det mengder av langs land i juni.

kan jo nevne en kul ting, harren gyter feks i april, ungene klekkes ut 2mnd etterpå.
Dette er pga høy temperatur i elva, Rogna blir lagt på grunne partier i elva, sola gjør resten

Enda kulere er feks Mort og gullbust.
Disse gyter inne i evjene langs elva her, her er temperaturen enda høyere, de kan klekke enda tidligere, kan faktisk ta bare 4 dager før de klekkes.

Så harren og byttefisken her har skjønt det, hvordan de kjappest blir mange, de er selvfølgelig stimfisk og sosiale og har best sjans for og overleve i stim når sulten ørret og abbor jakter på dem.

Øretten, hehe og siken har misforstått og gyter om høsten,når elva ligger på rundt 4-5 grader.
Yngelene bruker da rundt 7mnd for og klekke, men igjen, de klekker nøyaktig sammen med årets første myggklekkinger om våren.
Derfor vet de hva mygglarver er Har snakker vi instinkt og som ligger i genene deres.
Og de vokser jo selvfølgelig fortere i varmere vann.
Det er sikkert ikke uten grunn att yngelen søker inn i sivkanter, roligere partier av elva etter klekking. Der finner man også sykt mye mygglarver og feks døgnfluenymfer. De også trenger selvfølgelig høy temp.
Rundt 10grader klekkes utrolig mange arter.
De som klekker tidligst , kan også særlig på sørlandet ha 2 generasjoner i året pga temp.

skal ta og få nøyaktige tall hvordan man skal regne ut effekten av vanntemp med tanke på modning av rogn.

Det er vet jeg bare og gange gitt temperatur med så så mye, jo varmere jo enda høyere effekt har det, effekten mangedobles jo høyere temp.
Tenk og fått dem til og gyte i akvarie, det hadde vært gøy, men skal finne ut når feks en harr tidligst blir kjønnsmoden, men her snakker vi nok mange år i akvarie.hehe
Når man kan få vanlig akvariefisk til og gyte, skulle man tro det skulle være mulig og få "villfisk" til og gyte også.
Men da er temperatur utrolig viktig, da må man nok kontakte NINA på lillehammer for og få mere info.

okey, men nok om det hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Reigstad
Reklame for plussmedlemskap