- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Hjelp! perlguramien spiser opp tetraene!
Hjelp! perlguramien spiser opp tetraene!
I løpet av et døgn har perlegurami hannen tatt livet og spist av 21 tetraer.. Den har tatt 5 kardinaltetra, 4 rødnesetetra og 12 neontetra. Trodde perlegurami var fredelige fisker, derav hvorfor jeg skaffet meg dem. Han er ikke i lek med dama foreløpig, å synes derfor det er en merkelig adferd. Han får også mat 3 ganger daglig, så det er heller ikke sult. Selv om det var mat i akvariumet så angrep han fremdeles tetraene. Nå er han satt i karantene, for å så leveres tilbake til dyrebutikken. Men lurer nå på om jeg skal satse på en ny hann og nye tetraer, eller om jeg skal levere alle perleguramiene inn, for å anskaffe en annen art som ikke spiser småfisk.
Er dette normalt for perleguramier å oppføre seg slik, eller bør jeg gå over til en annen art? Isåfall, hvilken fisk kan dere anbefale?
Er dette normalt for perleguramier å oppføre seg slik, eller bør jeg gå over til en annen art? Isåfall, hvilken fisk kan dere anbefale?
Postet 09.01.13 kl 21:50
Endret: 09.01.13 kl 21:58
Postet 09.01.13 kl 22:33
Har en ganske fersk Perlegurami, trodde også at den var trygg... ellers vet ikke jeg ... men håper du får noen svar i fra andre her som vet bedre ....
Fant en tråd der noen skrev at den blå gurami hadde spist kardinaltetra, eller tatt livet av dem, men tror den blå er mer aggressiv, har jeg forstått.
Kan det ha noe med størrelsen på karet og gjøre, at de små ble i veien og hvor mange gurami har du? Det var virkelig mange som ble avrettet av perlegurami -( virker det som om det er EN aggressiv eller flere?
Nå da jeg kjøpte den ene perleguramin sa hun på TAM alna at de kunne blir mer voldsomme om de ble flere (hva hun nå mente med det er jeg ikke sikker på, og om det var mot andre eller hverandre, jeg spurte ikke.
Fant en tråd der noen skrev at den blå gurami hadde spist kardinaltetra, eller tatt livet av dem, men tror den blå er mer aggressiv, har jeg forstått.
Kan det ha noe med størrelsen på karet og gjøre, at de små ble i veien og hvor mange gurami har du? Det var virkelig mange som ble avrettet av perlegurami -( virker det som om det er EN aggressiv eller flere?
Nå da jeg kjøpte den ene perleguramin sa hun på TAM alna at de kunne blir mer voldsomme om de ble flere (hva hun nå mente med det er jeg ikke sikker på, og om det var mot andre eller hverandre, jeg spurte ikke.
Postet 09.01.13 kl 23:26
Endret: 09.01.13 kl 23:26
SAE holder han seg vekke ifra, så di får heldigvis fred.
Jeg har 4 gurami. 1 hann og 3 hunner. Karet e på 240l så trodde at det var stort nok for gurami. Det er kun hannen som er aggresiv. Alle fiskene har gått kjempegodt ilag, å hannen har ikke vist seg aggresiv før nå. Som om noe har klikket i hodet i natt siden han tok kål på alle tetraene. Jeg hadde totalt 32 tetra av neon, kardinal og rødnesetetra. Nå er det kun 5 som er i live.. og derav 3 som ikke har skader, så de dør vel iløpet av natta :/
Så jeg vet ikke om jeg tør satse på å kjøpe ny hann, hvis det samme skulle skje igjen. For jeg har veldig lyst å ha mange små stimfisk. Synes det er veldig dekorativt. Men igjen så bør vel ikke hunnene være uten en hann heller? Synes det er vanskelig å vite hva jeg skal gjøre. Satse på ny hann, eller satse på ny art?
Jeg har 4 gurami. 1 hann og 3 hunner. Karet e på 240l så trodde at det var stort nok for gurami. Det er kun hannen som er aggresiv. Alle fiskene har gått kjempegodt ilag, å hannen har ikke vist seg aggresiv før nå. Som om noe har klikket i hodet i natt siden han tok kål på alle tetraene. Jeg hadde totalt 32 tetra av neon, kardinal og rødnesetetra. Nå er det kun 5 som er i live.. og derav 3 som ikke har skader, så de dør vel iløpet av natta :/
Så jeg vet ikke om jeg tør satse på å kjøpe ny hann, hvis det samme skulle skje igjen. For jeg har veldig lyst å ha mange små stimfisk. Synes det er veldig dekorativt. Men igjen så bør vel ikke hunnene være uten en hann heller? Synes det er vanskelig å vite hva jeg skal gjøre. Satse på ny hann, eller satse på ny art?
Postet 09.01.13 kl 23:53
Postet 10.01.13 kl 01:04
Endret: 10.01.13 kl 01:06
Kanskje den prøver og forsvare egg som er lagt? reir ol. ?
http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=51584&message_id=409052#409052
http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=58231&message_id=471546#471546
http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=58850&message_id=477274#477274
http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=51584&message_id=409052#409052
http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=58231&message_id=471546#471546
http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=58850&message_id=477274#477274
Postet 10.01.13 kl 01:46
Endret: 10.01.13 kl 02:05
Postet 10.01.13 kl 02:46
Postet 10.01.13 kl 09:18
Jeg klarer ikke og observere hverken sykdom eller at fisken har det vondt..
Det er ikke vært skumrede i dette karet, og han har heller ikke vært i lek med dama heller i dette karet. Jeg flytta dem over fra et 200l til 240l for ei uke siden, og i det andre karet var di i lek og lagde skumreder. Sist di gjorde det var i romjulen, men ingenting etter det.
Jeg ser at han fysisk jager tetraene og spiser på dem, så di mangler både finner og haler. Han jager og napper helt til di dør, så begynner han på nestemann..
Når han jaget di andre fiskene ble han utrolig kraftig i fargene, akkurat som i lek. Men han har ikke vist noe særlig interesse for dama for det. Så enten mistenker jeg at fargene kommer fram av adrenalin, eller at han var i første fase av lek, og skulle vise seg frem for dama. Ikke vet jeg. Mindre fisk har jeg hvertfall, og han skal leveres tilbake til en dyrebutikk. Men så er det om jeg skaffer meg en ny hann, om det samme skjer igjen.
Så det er virkelig ingen som har opplevd det samme?
Det er ikke vært skumrede i dette karet, og han har heller ikke vært i lek med dama heller i dette karet. Jeg flytta dem over fra et 200l til 240l for ei uke siden, og i det andre karet var di i lek og lagde skumreder. Sist di gjorde det var i romjulen, men ingenting etter det.
Jeg ser at han fysisk jager tetraene og spiser på dem, så di mangler både finner og haler. Han jager og napper helt til di dør, så begynner han på nestemann..
Når han jaget di andre fiskene ble han utrolig kraftig i fargene, akkurat som i lek. Men han har ikke vist noe særlig interesse for dama for det. Så enten mistenker jeg at fargene kommer fram av adrenalin, eller at han var i første fase av lek, og skulle vise seg frem for dama. Ikke vet jeg. Mindre fisk har jeg hvertfall, og han skal leveres tilbake til en dyrebutikk. Men så er det om jeg skaffer meg en ny hann, om det samme skjer igjen.
Så det er virkelig ingen som har opplevd det samme?
Postet 10.01.13 kl 12:14
Postet 10.01.13 kl 12:54
Postet 10.01.13 kl 13:01
Postet 10.01.13 kl 13:08
Postet 10.01.13 kl 13:19
Postet 10.01.13 kl 13:58
Jeg fikk snakket med en kompis som har drevet med akvarie selv i flere år. Å han sa at det muligens var for mange hunner som skapte problemet, at han rett og slett blir for høy på pæra. Og når jeg tenker meg om så startet faktisk dette kort tid etter den 3 hunnen kom oppi karet. Hun fulgte med karet som jeg nylig fikk. Så da er jeg optimist på om jeg tar vekk den siste hunnen, og evnt den andre hunnen han ikke bryr seg noe om, så han og dama får være alene i karet så blir det stabilt igjen. Bare han ikke har fått smaken på småfisk da..
Tetraene var ikke noe særlig raskere enn guramien, så han greide å få tak i dem. Han holdt på med bakholdsangrep, så sikkert derfor han lyktes så godt i å ta livet av så mange:/
Tetraene var ikke noe særlig raskere enn guramien, så han greide å få tak i dem. Han holdt på med bakholdsangrep, så sikkert derfor han lyktes så godt i å ta livet av så mange:/
Postet 10.01.13 kl 16:07
CecJeg fikk snakket med en kompis som har drevet med akvarie selv i flere år. Å han sa at det muligens var for mange hunner som skapte problemet, at han rett og slett blir for høy på pæra. Og når jeg tenker meg om så startet faktisk dette kort tid etter den 3 hunnen kom oppi karet. Hun fulgte med karet som jeg nylig fikk. Så da er jeg optimist på om jeg tar vekk den siste hunnen, og evnt den andre hunnen han ikke bryr seg noe om, så han og dama får være alene i karet så blir det stabilt igjen. Bare han ikke har fått smaken på småfisk da.. Tetraene var ikke noe særlig raskere enn guramien, så han greide å få tak i dem. Han holdt på med bakholdsangrep, så sikkert derfor han lyktes så godt i å ta livet av så mange:/
det var likevel maken til testosteron på den dær og snakker om og bli SÅ høy på pæra :p så tror jeg ville snakket med butikk og byttet ut .... just in case ....
Postet 10.01.13 kl 16:15
Her må du jo virkelig gripe inn og redde de små ! Få satt faenskapet i en bøtte, eller iallefall langt bort fra de andre.
Kan jo hende det faktisk er noe spinhakkende galt i hodet på den. Jeg hadde IKKE beholdt den .... Hos meg skal alle fiskene føle seg trygge.
har du masse nok planter og skjulesteder for fiskene ?
Mine perlrguramier er snille og fredelige, men har riktignok ikke hann.
Har hann gullgurami, og den jager ingen. MEN, da det var flere hanner ved en feiltakelse, så gikk det hissig for seg dem imellom.
Kan jo hende det faktisk er noe spinhakkende galt i hodet på den. Jeg hadde IKKE beholdt den .... Hos meg skal alle fiskene føle seg trygge.
har du masse nok planter og skjulesteder for fiskene ?
Mine perlrguramier er snille og fredelige, men har riktignok ikke hann.
Har hann gullgurami, og den jager ingen. MEN, da det var flere hanner ved en feiltakelse, så gikk det hissig for seg dem imellom.
Postet 11.01.13 kl 21:52