Spørsmål ang. pumpe og plante

Hei!

Jeg har et akvarie på 150 liter som jeg har hatt litt problemer med. Det har aldri vært sykdom eller fisk som har dødd uten grunn, men jeg har ofte problemer med akvarie pumpa. Jeg husker ikke hva den heter, men den er beregnet for et 800 liters akvarium, men den er veldig svak. Etter jeg har rensket den (Med akvarievann) funker den veldig bra, men etter et par uker blir den svakere og svakere. Jeg har ikke så mange fisk. Neontetra, platy, corydoras og pallet ciklider. Har vudert å kjøpe ny pumpe, kjøpte denne da jeg fikk akvariet i 2009. Burde jeg det?

Et annet spørsmål er om plantene. Har hatt utrolig mange flotte planter i dette karet men i det siste har jeg merket at det blir ferre og ferre. De vokser ikke lengre og dør. Jeg vet ikke hva som er problemet, har aldri hatt noe sånt før. Skifter en bøtte vann hver/annen hver uke og har sand i bunnen. Skjønner ikke hva som har skjedd.

Har et annet lite akvarie på 20 liter med platy yngel, der vokser plantene som bare det, bruker samme sand og vann. (Plantene i det lille akvariet er fra det store, tok de fra original planten før de begynte å dø)

Er det noen som kan hjelpe?
Inaktiv bruker
Er det innvendi eller utvendig filter du bruker? Kan du ta bilde av den?

Når byttet du lysrør sist? Hvilken plantenæring bruker du (Om du bruker)? :P
Det er innvendig, fant ut at det er en TetraTec pumpe.

Jeg har ett lysrør men har hatt det siden jeg fikk akvariet, det er like sterkt. Det kan være to lysrør men det er veldig sterkt lys da. Har ikke brukt plantenæring, men jeg fikk noen lyse tabletter som skulle være bra for plantene men jeg har ikke brukt de
Planter pumpe
Personlig renser jeg hele pumpen min en gang i uken, flotører,rotorer,vatt,sten,svamp osv. Tenker hyppigere rens av hele pumpen vil hjelpe deg mye. Har du modell nr osv? Hvis den er beregnet på 800 liters kar så burde den jo sirkulere 4000-5000 liter i timen.

At plantene dine dør kan være tusen ting, start med og måle vannverdiene dine, er de bra se deretter se på oxygen,næring og co2.
Inaktiv bruker
Når du renser filter for ofte mister du de gode filterbakteriene, det er ikke bra.
Filter rens
Har nå hvertfall helt perfekte vannverdier i karet mitt, men skylder bare fort igjennom filter matrialene mine i akvarievann. Man må ALDRI bruke springvann til filterens, det dreper filter bakteriene dine.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap