Rutiner for vannbytte

Jeg har et par spørsmål til de mer erfarne brukerne av Akvaforum. Grunnen til at jeg spør er at jeg skriver på en akvariebok for nybegynnere. Boka er særlig beregnet på familier som får seg akvarium for første gang, og presenterer et lite utvalg av vanlige og lettstelte arter. I tillegg til presentasjoner av hver av disse fiskeartene (skrevet så kan være til glede for barn) skal det være grunnleggende kapitler om å stelle fiskene og akvariet (først og fremst henvendt til voksne).

Spørsmålene:

1) Hva synes dere er et fornuftig råd til ferske akvarister om hvor ofte skifter vann – og hvor mye? Skal man sette standarden høyt og si hver uke? Eller holder det med annen hver uke så lenge fiskene er friske og raske? Hva med: «Enten en femtedel av vannet hver uke, eller en fjerdedel annen hver uke?»

Vi kan anta at det er snakk om et tropisk ferskvannsakvarium på minst 50 liter med et innkjørt filter og pH ikke alt for langt fra nøytralt slik at det gode forhold for filterbakteriene. Det er ikke snakk om spesielt krevende fiskearter.

2) Er det noen som har motforestillinger mot å råde folk til å sløyfe Aquasafe og tilsvarende produkter? Jeg bruker dem ikke selv og vet jo at mange klarer seg fint uten. Har inntrykk av at her i landet er det sjelden akvarister får problemer med klor eller tungmetaller i drikkevannet.

Er veldig takknemlig for innspill!
Jeg føler ikke jeg er en stor kunnskapsbase, men lyst til å si noen ord. Åpen for å bli retta på

Første punkt som gjerne er en stor synder er innkjøring av kar. Dette er det vel veldig lite fokus på? Hvor mange ganger blir man ikke pakket på fisk når man kjøper kar? Og hvor ofte får man ikke feil info? Hva med å få med å undrsøke vannverdier, innkjøring, se hva slags fisk som passer til vannverdier og karets str? Det er jo sånt butikker gjerne synder MASSE på. I alle fall noe jeg ville satt pris på. Og da kan man jo henvise til databasen her, googl etc. Internett er gull verdt. Og kanskje legge inn hva slags tester, når det skal testet etc?

Og sånn ang fisk, kanskje få frem at det er viktig at fisken passer i karet til str på karet og ikke bare kan putte oppi alt som finnes fordi det er fint å se på? Viktig å sette seg inn i fiskene så det høres ut som boka de kan være en god start. Husker vi kjøpe det de den gangen kalte "bibelen" med fiskearter i. Fremdeles flott å slå opp i. Men skremmende at butikkene gir helt annen info enn det man finner ellers om fisken i databaser uansett hvaslags databaser. Trist å miste fisk fordi man tror man gjør rett og så gjør man egentlig alt galt. Eller mye galt, eller bare en grov feil, men som var nok.

Jeg har lest så mye om tilsettninger både for bakteriekulturen i innkjøring, Aquasafe og lignende og alle drevende erfarende akvarister sier det er tull. Fikk vel et bevis i en av trådene nå nylig at det med bakteriekultur kan man ikke få fortgang i ved sånne remedier. Nyttig å lese hans erfaring, men mange ser jo dette for sent. Så å råde folk til å la være å kjøpe det man ikke trenger synes jeg er smart.

Dette er ting jeg i min tid skulle satt pris på å lest meg til i en bok. Den gangen viste jeg ikke om akvaforum ei heller mange gode nettbutikker. Høres ut som en spennende bok, og har du planer om å lave den så også små barn kan ha gleden av det er det gull verdt. Har ei jente på 6,5 år som sluker bøker om dagen og bokstaverer seg igjennom der det er mye bilder og ho fatter intr. Ja ellers også, men da trenger ho masse hjelp ennå. Og ho har eget akvarium så ho hadde helt klart hatt masse å lære ved å lese seg litt frem sjøl, ikke bare bli forklart

Høres ut som et flott prosjekt, og fortell gjerne litt underveis. Ja ikke hemmeligheter, men dette er og blir spennende. Har savnet gode enkle akvabøker i sin tid.

Lykke til!
som du selv er inne på har ikke aquasafe og sånne ting så mye for seg de fleste steder i Norge. Men vet ikke om jeg ville vært så bastant i en bok.

Når det gjelder vannbytterutiner får du sikkert like mange svar som det er brukere av forumet. Jeg bytter ca 30% en gang i uken. Det kan sikkert variere litt mtp belastning osv.

Ville også anbefalt et noe større kar. Ca 100 ltr kanskje? Lettere å holde vedlike vannverdiene i større kar.
Hei, mange takk til for nyttige kommentarer!

Tvillingmamma: Jepp jeg skal absolutt forklare om innkjøring.

Jonas: Enig i at større kar er bedre, og vil skrive det. Men vil heller ikke fraråde folk å kjøpe akvarium hvis plass eller økonomi begrenser til 50-60 l.
Ukentlig vannbytte er egentlig veldig greit, ta det på en fast dag. Med to uker mellom hvert, blir det fort rot i rutinene.
Tilsetningsstoffer som aquasafe er det ingen grunn til å bruke i kranvannet her til lands, det selges kun for inntektens skyld.
God ide å lage en bok som både barn og deres foreldre (eller besteforeldre kanskje?) kan ha glede av. Kan man teke seg en innledning til hvert kapitel beregnet for barn og resten av kapitlet mer for de voksne?

En av mine kjepphester er at altfor mange ikke kan regne med %. Derfor er tanken din om "en firedel", en "tredel" osv. mye bedre enn 25%, 30%. En av oppgavene mine som markedssjef i kraftbransjen var å skrive en kvartalvis infobrosjyre om kraftmarkedet, priser, forbruk etc.etc. Tilbakemeldinger tyden på at en del slet med å ta til seg informasjon. Altså - gjør det enkelt! Bedre å anbefale ukentlige vannbytter. Tror mange vil overbelaste filteret i starten fordi det er så mye fin fisk! Dessuten kan man også frykte at enkelte tenker: det kan da ikke være så farlig, jeg drøyer litt. Mulig jeg er negativ, men for sikkehets skyld.

Vanntesting kan virke skremmende i starten. Et godt råd er rett og slett at man kontakter det lokale vannverket og får oppgitt hvilke verider de normalt ligger på. De fleste tilsetter kalk for å heve pH og derved unngå korrosjon i vannledningene sine. Det betyr at de har rimelig god kontroll på standardverdiene de leverer når det gjelder pH og GH. Da har man gitt et grunnlag for valg av fisk tidlig i prosessen, nemlig dem som trives godt i de verdiene som leveres i krana, selv om man selvsagt skal vente med innkjøp til karet er innkjørt. Det er alltid mulig å manipulere vannverdier når men blir mer trenet. Mange vil vel i starten velge levendefødere fordi de så lett får yngel som svømmer! og da er normalvannet i Norge vanligvis godt egnet.

Får folk vann fra offentlig vannverk, kan de sløyfe Aquasafe og lignende tilsetninger. Koster penger og gir ikke noe. Har man vann fra egen brønn, kan det stille seg anderledes. mattilsynet kan teste vannet slik at man vet hva man egentlig har.

Tips om de viktigste par medisinene?

Lykke til med prosjektet!
Tusen takk til Pål og Sigmund for nyttige kommentarer.
Liker tanken med tips om de vanligste par tre medisinene og hva de brukes mot og hvordan man ser at noe er galt og videre finner ut. Sykdomsbildet sånn generelt er også greit å få med seg. Og at noen arter lettere får problemer/sykdom enn andre og hva som kanskje kan forhindre dette så lenge det er noe.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap