Blakket vann

Jeg er nybegynner og startet opp et akvarium på 120 liter for 2 uker siden. skylte sanden godt 4-5 ganger og plantet en del planter. for en uke siden flyttet det inn et par perleguramier. de ser ut til å trives godt. Jeg stusser likevel på at vannet ser "blakket" ut. ikke helt klart, men litt grålig. skylte jeg sanden for dårlig likevel, eller kan det være andre forklaringer på dette. har godt vann fra offentlig vannverk uten klor og med gode vannverdier.
Inaktiv bruker
Dessverre har du nok gjort noen klassiske nybegynnerfeil, å sette inn fiskene etter så kort tid er ikke bra, innkjøring av filter krever 4-5 uker, med mindre filteret har blitt innkjørt i annet kar på forhånd. Du bør kjøpe deg et vanntestekit, så du kan holde styr på vannverdiene. Godt valg LINK Bedre valg LINK.

Hvor lenge har du lyset på?
Hvilke andre feil sikter du til? Jeg har fulgt anbefalingene i boka jeg kjøpte og rådene fra butikken. Jeg ser anfebalingene spriker voldsomt, og det er vel ingen som har monopol på sannheten. Jeg sjekket vannverdiene hos vannverket før start, og har planer om å ta med en prøve til butikken.
Jeg lar lyset være på i ca 18 timer, bør det være mindre kanskje? Hvilken av vannverdiene venter du utslag på når vannet er blakket?
Inaktiv bruker
Du skjønner at et filter trenger tid til å bygge gode filterbakterier, om du setter fisk i for tidlig vil de bli utsatt for unødvendige belastninger av ammoniakk som kommer etter to uker og der etter nitritt. De to stoffene er svært dødelig. Man bør heller ikke høre på alle i butikk, de har nok litt monopol på å gi råd som ikke bestandig stemmer, da kan de prakke på deg produkter som fikser det ene og det andre, ikke minst kjøpe nye fisker.

18timer lys er for mye max 12timer er nok. 9-10 er enda bedre. Les om innkjøring og vannverdi. Husk vi på forumet tjener ikke på å gi dårlige råd. Blakket? Mener du grumsete/hvitaktig?