Blakket vann

Jeg er nybegynner og startet opp et akvarium på 120 liter for 2 uker siden. skylte sanden godt 4-5 ganger og plantet en del planter. for en uke siden flyttet det inn et par perleguramier. de ser ut til å trives godt. Jeg stusser likevel på at vannet ser "blakket" ut. ikke helt klart, men litt grålig. skylte jeg sanden for dårlig likevel, eller kan det være andre forklaringer på dette. har godt vann fra offentlig vannverk uten klor og med gode vannverdier.
Inaktiv bruker
Dessverre har du nok gjort noen klassiske nybegynnerfeil, å sette inn fiskene etter så kort tid er ikke bra, innkjøring av filter krever 4-5 uker, med mindre filteret har blitt innkjørt i annet kar på forhånd. Du bør kjøpe deg et vanntestekit, så du kan holde styr på vannverdiene. Godt valg LINK Bedre valg LINK.

Hvor lenge har du lyset på?
Hvilke andre feil sikter du til? Jeg har fulgt anbefalingene i boka jeg kjøpte og rådene fra butikken. Jeg ser anfebalingene spriker voldsomt, og det er vel ingen som har monopol på sannheten. Jeg sjekket vannverdiene hos vannverket før start, og har planer om å ta med en prøve til butikken.
Jeg lar lyset være på i ca 18 timer, bør det være mindre kanskje? Hvilken av vannverdiene venter du utslag på når vannet er blakket?
Inaktiv bruker
Du skjønner at et filter trenger tid til å bygge gode filterbakterier, om du setter fisk i for tidlig vil de bli utsatt for unødvendige belastninger av ammoniakk som kommer etter to uker og der etter nitritt. De to stoffene er svært dødelig. Man bør heller ikke høre på alle i butikk, de har nok litt monopol på å gi råd som ikke bestandig stemmer, da kan de prakke på deg produkter som fikser det ene og det andre, ikke minst kjøpe nye fisker.

18timer lys er for mye max 12timer er nok. 9-10 er enda bedre. Les om innkjøring og vannverdi. Husk vi på forumet tjener ikke på å gi dårlige råd. Blakket? Mener du grumsete/hvitaktig?
ja, jeg skjønner det. men du brukte ordet "feil" i flertall, så jeg lurte på hvilke flere feil du tenkte på...
Ja, det er hvitaktig. Likner jo litt på fargen da jeg skylte sanden (fin hvit sand). Men jeg skyldte godt, og sandstøv burde jo legge seg.
Jeg føler også at strømmen fra pumpa er veldig sterk. Kanskje det er sandstøv som stadig virvles opp?Jeg har et komplett Juwel 120 sett. Hvordan bør tuten fra pumpa peke? opp så det bobler/ bruser mye, eller ikke.
Inaktiv bruker
Tja, lystid er jo en feil, sette inn fisk tidlig er enda en, høre på butikken kan også bli feil. Om du har innvendig filter/pumpe så er det etter min mening feil, siden de somregel har dårlig filterkapasitet og derfor tåler lite belastning. :p
ja, du vet visst mye . men har ennå ikke svart på det jeg spurte om, bare kritisert utstyret og manglende erfaring. får se om noen andre svarer...
Inaktiv bruker
Kommer av for mye lys, infusoria, still ned lystid og bytt mye vann ofte så burde det bli bedre. Om ikke så kan du vurdere UV-Filter.
Takk for tips, det stemmer med beskrivelsen jeg finner. Men, jeg tittet på vannet i et mikroskop og så ikke tegn til liv, så det er nok ikke det heller.
Kan tipse deg om å lese alt du kommer over av oppstart av akvarie tråder her inne. Det er skrevet masse om det. Masse god lesing. Og som mange har du kommet skjevt ut. Men det er jo også av feil man lærer så klart. Bare at dette kan bli en dyr lærepenge. Alle har vel gjort sine feil en gang i tiden og det er sjeldent noen kritiserer her inne, men jeg skjønner godt at du føler det. For en vil så gjerne gjøre rett, folk skriver rett frem og så føler en seg tråkka på. Sjeldent det er meninga her inne. Og jada, du har også gjort en del oppstartsfeil. Viktigst nå er å følge med på vannverdier, tilpasse lys, legge til rette så langt det er mulig. Og det finnes masse gode tråder, artikkler og råd her inne.

Dette fikser du vettø Og kan jo bare fortsette i tråden din for det kommer sikkert mer etterhvert som er"problemer" som kan rettes Eller godt å få tips om underveis.

Og til slutt hva slags pumpe har du til karet ditt? STandard eller noe litt større? Innvendig er helt greit etter min mening i starten eller så lenge man ikke har veldig stort kar, men det kan være lurt å ha en pumpe som er beregnet for en del liter mer enn du har i ditt kar. Jeg har kjøpt ny pumpe til 63 literen min nå og kjøpte et som dekker opp til 150 liter. Fra 50 liter. Spent på dette, men det kommer ikke før i morgen. Men poenget er at jeg har gått opp en str mer enn jeg strengtatt trang. Og det har jeg gjort på alle karene uten 180 literen. Den har jeg planer om utvendig pumpe på etterhvert da den er såpass stor og jeg ikke er tilfreds med den innvendige jeg har der selv om den er beregnet for denne str og litt til.
Hei!
Gratulere med akvarie og velkommen til hobbyen. Det er helt normalt at vannet er blakket i oppstarten, filteret klarer ikke gjøre vannet helt klart i starten. Det kan hjelpe litt om du legger inn litt filtervatt, da kan det gå raskere. Det tar ofte 3-4 uker kansje ennå lenger før det blakke vannet forsvinner helt. Du får smøre deg med tålmodighet det kommer til å bli helt klart etterhvert når filteret har nok av de rette bakteriene.

PS!
Synd at så mange "drevene" lar sin viten og frustrasjon over feil info. i zoobutikker gå utover nybegynnere som stiller forsiktige spørsmål her inne. Vær flink til å måle vannverdier og bytte vann så går det sikkert greit. Vent med å sette inn mer fisk til vannverdiene er stabile......lykke til videre ;0)
Det blir bedre når du får balanse i karet ditt. Som nevnt over her tar det noen noen uker før denne prosessen er kommet såpass godt igang at man kan sette inn fisk. Det kan ta flere måneder før et akvarium har blitt skikkelig stabilt.

En umoden frukt er ofte svært sur, sammenlignet med en moden frukt.
På samme måte som at frukten må modnes før man kan nyte den fullt, må et akvarium også få tid på seg til å modnes.
Et umodent/ustabilt akvarium er utsatt for svingende verdier, ofte dødelig høye verdier av giftstoffer. Disse giftstoffene oppstår i vannet når ting som fiskens bæsj, overflødig mat og døde planterester brytes ned. Da blir det til Ammoniakk som igjen om til Nitritt.
Det er her filterbakteriene kommer inn for fullt. De spiser ammoniakken og nitritten og bæsjer den ut som Nitrat, som ikke er giftig med mindre konsentrasjonen er for høy.
For å unngå det, så gjør man et vanns-skifte regelmessig. Da tar man ut en viss % av vannet, og erstatter med ferskt, friskt vann. De fleste skifter vell ca. 30% hver uke.
Noen tar en høyere prosent annenhver uke.

Så filterets hovedoppgave er å være boplass for bakteriekulturen. Jo mer filtermatriale/svamp, jo flere bakterier er det plass til.
Om filteret ikke er innkjørt, altså ikke har opparbeidet en stor nok bakteriekultur, så vil ikke bakteriene klare å ta unna alle giftstoffene før det går hardt utover fisk. Det samme gjelder om filteret er for lite, om man har for mye fisk, og om man har fisk som griser mye (gullfisk, enkelte maller etc.), og selfølgelig om man forer for mye.

Man må måle giftstoffer regelmessig, spesielt i starten.
Vannhardhet og Ph-verdi er også svært viktig å følge med på, da disse verdiene fort kan svinge i akvariet. Faktorer som bunnlag, pynt, planter og røtter kan påvirke disse verdiene, så å innhente verdier fra vannverket holder nok ikke mål. Med den strategien kan du ende med en trasig akvariehobby.
Når du har stell på vannverdiene, så kan du sjekke hvilke fisker du kan ha. Fisk som går i gale vannverdier påvirkes negativt av dette, og over tid svekke fisken veldig. Noen fisker er har veldig lav toleranse på dette, mens noen kan gå i det meste uten å ta stor skade.

Hvis du vil øke din forståelse for hvordan miljøet i akvariet fungerer, så anbefaler jeg deg å lese om biologi . Utenom så finner du det meste du trenger å vite om akvariehold her inne. Les artiklene for nybegynnere.

Men nå har jeg jammen skrevet nok for i dag. Herifra er det din oppgave å lese deg opp. Velkommen til akvariehobbyen forresten, og lykke til videre. Vær tålmodig så skal du se at akvariet blir fint.

Det beste rådet jeg ellers kan gi deg, er først og fremst å ikke kjøpe billige råd. Ikke kjøp dyre råd heller. Aller helst bør du ikke bytte råd mot penger i det hele tatt.
Hvis du har et innvendig Juwel filter, tror jeg det blir for mye strøm for perleguramier. I naturen lever de i svært saktestrømmende vann-
Takk for gode og hyggelige svar på slutten her. vannverdiene i akvariet er helt fine og det er ikke infusorier i vannet. Fiskene ser ut til å trives. Velger da å tro på den som sa at blakkingen går over av seg selv (med litt innsats i vannbytte etc. da).
Takk igjen!
Inaktiv bruker
Hva var så uhyggelig i starten? Det må spørsmål til for å få svar. Jeg vet ikke hva du har, har gjort, har tenkt å gjøre osv. Derfor må man spøre.
Strøm
ÅSHILDV

Påstanden du har om juwel innvendige filter tror jeg er litt uriktig, kjenner flere som kjører med orginal juwel pumpe plus et utvendig. Det handler enkelt og greit om og sette det opp riktig. Bredere utløp/dyse=mindre strøm. Sirkulasjonen vil være den samme, men vannet vil oppføre seg helt annerledes.
Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap