Hva kan jeg bruke en 7l fiske bolle til? og takk til ett flott forum og medlemene som hjelper en grønning på vei :)

meg og jentene mine var på dyrebutikken for å kjøpe akvarie og fisker.. var veldig ærlig på at jeg ikke hadde snøring på hva jeg drev med og at vi ikke hadde ubegrenset med penger. mannen virket veldig seriøs og "lærte" meg og jentene om hold av fisker.. eller rettere sagt gullfisker. etter ett lenger opphold i butikken kom vi ut med to gullfisker og en 7l gullfiskebolle. jeg hev meg på dataen når jeg kom hjem og fant dette forumet, jeg ville veldig gjerne vite litt mer om fiskene.. det første som kom frem var at jeg nettopp hadde gjort meg selv til en potensiell gullfiske morder!! grusomt!! så finn.no og noen dager senere så flyttet fiskene inn i et 60l akvarium ..og det til samme prisen som gullfiske bollen! vi har byttet dyrebutikk, vi ville jo gjerne ha flere fisker nå som vi hadde plass til det og kom hjem med noen algeetere og røde mollyer...som for øvrig viste seg etter hjelp fra en her inne å være platy..
så mitt spørsmål er, er det ingen krav om kunskap om fisk og akvariehold for en dyrebutikkansatt som selger det?? og finnes det noe som kan trives og leve bra i en gullfiskebolle på 7 liter? og tilslutt .. tusen takk for ett flott forum som en grønning som meg selv kan lene seg til når det trengs
Inaktiv bruker
Det var godt å lese at gullfiskene slapp å være i den bollen.

Du kan plante kaktus i den? Eller du kan lage deg en liten zen hage. :P
Eller bruke de som potetgullskål? hihih. ^^
Bra at det ordnet seg med gullfiskbollen!

Når det gjelder det med dyrebutikkansatte, så har noen peilling og noen ikke peilling. Men jeg vil likevel anbefale deg å alltid lese om fiskene og finne ut hvilke du skal ha før du kjøper dem, evt. kan du ha med deg en smartelefon/ipad ol. på butikken og søke opp fiskene før du kjøper dem. Jeg tror ikke det er noe som kommer til å trives særlig godt i gullfisk-bollen nei. Og hva slags gullfisk har du kjøpt? er det en slørhale blir den vel maks 20 cm, så når den begynner å bli stor så må den nok flyttes eller gis bort, men det tar nok litt tid før den når den størrelsen, om den blir så stor i heletatt
Takk for svar:)
takk for svar for øyeblikket brukes den til avleggere til akvarie planter .. så da fortsetter jeg med det :P jeg er virkelig betatt av akvarie livet så da er det bare å spare til ett større akvarie tusen takk igjenn for hjlpen
Blågurami
Bra at det ordnet seg med gullfiskbollen! Når det gjelder det med dyrebutikkansatte, så har noen peilling og noen ikke peilling. Men jeg vil likevel anbefale deg å alltid lese om fiskene og finne ut hvilke du skal ha før du kjøper dem, evt. kan du ha med deg en smartelefon/ipad ol. på butikken og søke opp fiskene før du kjøper dem. Jeg tror ikke det er noe som kommer til å trives særlig godt i gullfisk-bollen nei. Og hva slags gullfisk har du kjøpt? er det en slørhale blir den vel maks 20 cm, så når den begynner å bli stor så må den nok flyttes eller gis bort, men det tar nok litt tid før den når den størrelsen, om den blir så stor i heletatt ;)


jeg er ikke helt sikker på hvilke gullfisker det er .. det er de to på profil bildet .. forstått det slik at den tofargede er en slørhale? litt usikker på den andre ..skulle gjerne hvist hvilke typer det er og hvilke kjønn de er
Så bra du valgte å kjøpe et akvarium i stedet for torturbollen :o)

Bollen bør du levere tilbake til butikken og få pengene igjen. Dessverre er det sånn at dyrebutikker ikke driver opplæring, de driver salg. Om du går inn i en bilforetning kommer ikke de til å lære deg å kjøre bil, de vil selge bil.

Hvor lenge har du hatt gullfiskene ? Lurer også på om filteret ditt er innkjørt ?
pippen86
er det ingen krav om kunskap om fisk og akvariehold for en dyrebutikkansatt som selger det??


Dyrevernloven stiller klare krav om dette, og muligens også forbrukerloven.

Men når det gjelder fisk så gidder ikke myndighetene å håndheve loven, så i praksis er det ingen krav til dette. Null, nada, nix, zip.
Kampfisk
[QUOTE=pippen86]er det ingen krav om kunskap om fisk og akvariehold for en dyrebutikkansatt som selger det??


Dyrevernloven stiller klare krav om dette, og muligens også forbrukerloven.

Men når det gjelder fisk så gidder ikke myndighetene å håndheve loven, så i praksis er det ingen krav til dette. Null, nada, nix, zip.

sløkket! men igjen .. det er da det er flott og ha ett forum som dette
StineMari
Så bra du valgte å kjøpe et akvarium i stedet for torturbollen :o) Bollen bør du levere tilbake til butikken og få pengene igjen. Dessverre er det sånn at dyrebutikker ikke driver opplæring, de driver salg. Om du går inn i en bilforetning kommer ikke de til å lære deg å kjøre bil, de vil selge bil. Hvor lenge har du hatt gullfiskene ? Lurer også på om filteret ditt er innkjørt ?

jeg hadde hvert inne og lest litt her før jeg kjøpte akvariet og forstod det slik at man skulle starte akvariet uten fisk ca fire uker før det skulle taes i bruk .. våre flyttet inn etter ca to uker. fant ut at det måtte jo være bedre enn en bolle.
Inaktiv bruker
Bare bytt masse vann ofte. Ikke rens filteret før du ser at det er betydelig dårligere utblåsning fra pumpen.
Spock
Bare bytt masse vann ofte. Ikke rens filteret før du ser at det er betydelig dårligere utblåsning fra pumpen. :)


oki tusen takk for tipset
StineMari
Så bra du valgte å kjøpe et akvarium i stedet for torturbollen :o) . Dessverre er det sånn at dyrebutikker ikke driver opplæring, de driver salg. Om du går inn i en bilforetning kommer ikke de til å lære deg å kjøre bil, de vil selge bil.

men de bør kanskje vite hvilke bil de prøver og selge deg ..
Det blir stadig dratt frem at man burde ha undersøkt på forum før man kjøper fisk. Folk som ikke har hatt fisk før aner ikke at det finnes slike forum, det visste i hvert fall ikke jeg da jeg kjøpte fisk. Man går inn i en dyrebutikk og regner med at de som selger skal vite hva de gjør. Om jeg går inn i en hvilken som helst annen spesialbutikk regner jeg også med at de vet hva de snakker om. Kanskje jeg er en smule naiv og godtroende, men jeg regner med at jeg ikke er alene.
Det er ikke alle som bruker nettet mye og det er heller ikke alle som er gode på data/internett, så det å nesten latterliggjøre de som har vært så uheldige å kjøpe fisk uten å søke på det på nettet irriterer meg enormt.

Så, der var det sagt.
dilla
Det blir stadig dratt frem at man burde ha undersøkt på forum før man kjøper fisk. Folk som ikke har hatt fisk før aner ikke at det finnes slike forum, det visste i hvert fall ikke jeg da jeg kjøpte fisk. Man går inn i en dyrebutikk og regner med at de som selger skal vite hva de gjør. Om jeg går inn i en hvilken som helst annen spesialbutikk regner jeg også med at de vet hva de snakker om. Kanskje jeg er en smule naiv og godtroende, men jeg regner med at jeg ikke er alene. Det er ikke alle som bruker nettet mye og det er heller ikke alle som er gode på data/internett, så det å nesten latterliggjøre de som har vært så uheldige å kjøpe fisk uten å søke på det på nettet irriterer meg enormt. Så, der var det sagt. :)


så sant så sant ..jeg visste ikke at det fantes slike store nettverk rundt akvarie .. det var en tilfeldighet som gjorde at jeg fant dette forumet .. jeg googlet gullfisk å så dukket dette forumet opp
[QUOTE=pippen86]takk for svar for øyeblikket brukes den til avleggere til akvarie planter .. så da fortsetter jeg med det :P jeg er virkelig betatt av akvarie livet så da er det bare å spare til ett større akvarie tusen takk igjenn for hjlpen /QUOTE]

Er ikke det vakkert? Har boller, krukker, vaser og glass stående på kjøkkenbenken med avleggere og rester, blir jo glad av det selv om det ikke er fisk i dem (dessuten har min kjære satt foten ned og bannlyst akvariehold på kjøkkenet der han lager mat. Vasene er vaser, ikke akvarier

Et tips er å påspandere seg litt fullgjødsel til dem og dryppe i noen få dråper noen ganger i uka, eller skifte med akvarievann og gjødsle med det samme som akvarieplantene trenger, som oftest mikronæring og jern.

Start med mye lavere dose enn anbefalt i karet, og øk på ettersom plantene skyter fart, kanskje plantene får overtaket så du slipper for mye kluss med alger. Ingen krise det altså, nyoppsatte kar har lett for å få litt uønsket algevekst i starten, det er det minst farlige i en nybegynnerfase. Bratt læringskurve i denne hobbyen, verd alt bryet!
Jo det er vakkert!
artig svar! hehehe ler enda .. du skjønner det at mannen min sjekker hver dag at det ikke "plutselig" flyttet inn en ny fisk :P .. for det gjorde det nemmelig i akvariet ved en anledning:P og det er absolutt vakkert å ha den bollen bare med planter i takk for tipsene om gjødsling de tar jeg med meg i min bratte kurve .. og lenger må den kurven bli for dette er så fasinerende og spennende .. for en stund tilbake ante jeg ikke at akvarie livet kunne være så givende
Tilfeldig bekjentskap
© baard@minside.se
Reklame for plussmedlemskap