Hei, ang oppstart av nytt akvarium

jeg har startet opp akvariumet mitt etter 10-12 års dvale. lot akvariet stå å kjøre seg inn 4 dager før jeg satt i fisk satt da inn 2 guppy (hun og han) 10 neon tetra 2 khuli åler samt noen reker. vannverdiene er fine men fiskene har begynnt å dø først gikk en tetra (denne var trolig skadet i butikken da den var halv død når vi kom hjem) og i dag svømmte guppy hunnen sidelengs lot henne være en stund før jeg så at dette gikk over til pining da tok jeg henne ut og avlivet henne.hun var veldig oppblåst i mageregionen da vi kjøpte henne på fredag, men trodde ikke det var noe problem. så mit spm er hva gjør jeg feil?
Et akvarie bør stå til innkjøring minimum 4-6 uker.

Les litt om innkjøring. I forhold til fisken du har bør du påregne store vannskifter daglig fremover.
ok, jeg fikk beskjed at 4 dager var nok :-/ men men, har lest litt på den tråden men syns det ble alt for avansert vann bytter sier du jeg har tatt ut ca 20 prosent daglig å byttet er det for lite?
Du har gjordt den vanligste nybegynnerfeilen av alle : å sette inn fisk leeeenge før akvariet/filteret har rukket å opparbeide seg en god bestand av de nyttige bakteriene som bryter ned avfallsstoffer fra fisk og planter. Dette tar gjerne 4-6 uker. I mellomtiden fylles akvariet av avfallsproduker som er giftige for fiskene.
Hvis du vil redde fiskene dine, må du skifte vann hver dag (30-40%), eller ta med fiskene tilbake til butikken og la akvariet kjøres inn før du setter inn fisk igjen.
En artikkel som forklarer dette finner du her.
da prøver vi med litt større mengde vannbytter så ser vi om fiskene klarer seg
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap