Hva er dette, teppe av alger?

De siste ukene har jeg fått hva jeg antar er et teppe av alger. Det første halvåret er gått uten at jeg så antydning til dette. Det dukket litt plutselig opp syns jeg. Er dette dette normalt eller noe jeg bør bekymre meg over? Ser at det nå også legger seg på plantene. Har har flere runder der jeg har prøvd å fjerne en del av det, men ikke lett å fjerne alt, umuligvil jeg tro. Er det fisker jeg bør vurdere å ha som spiser dette/holder det i sjakk? Legger ved bilde av det.
Det er bga, blådgrønne alger, som egentlig er en bakterie. Det er ikke lett å bli kvitt og det gjelder å gjøre noe med det før det blir mye av det. Vet at det setter seg der det er lite strømninger i vannet, så du kan prøve å rette strømmen fra pumpe/filter mot stedet som er angrepet -etter at du har fjernet så mye som mulig av det ved et vannbytte.
Vet ikke om noen fisker som spiser dette, men eplesnegler skal visst kunne like det.
Det finnes også et stoff man kan tilsette hvis andre ting ikke hjelper, som en algekur. Her er ett stoff som skal være effektivt. Det er ikke sikkert alle midlene på markedet er like bra, men dette stoffet har jeg lest positive ting om.
Anbefaler deg å søke opp bga på forumet og lese, så finner du kanskje flere råd og tips. Les også artikler om alger her. Vær oppmerksom på at du må være forsiktig med å prøve ut behandlig med salt hvis du har fisker som kan være ømfintlige for dette. (Mange maller og corydoras bl.a.)
Du kan også vurdere om lysrørene dine begynner å bli gamle, om du har lyset litt for lenge på og om det fores litt for mye. Slike alger kommer gjerne hvis det blir liggende matrester som ingen tar seg av -snegler og reker er kjekke å ha.
Lykket til i kampen mot den sleipe gørra!
Takk, da får jeg lese meg litt opp på blågrønne alger
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Bukkems
Reklame for plussmedlemskap