Innvendig filter til 250 liters


Har nå en fluval 305 utvendig og en eheim innvendig jeg ikke helt vet hva er.
Det fulgte med to av disse da jeg kjøpte akvariet brukt.
Etter boe leting på nett for en stund siden fant jeg noe som lignet og den er beregnet til 120 liters..
Uansett..Jeg er ikke fornøyd.Syns det er for mye rusk i vannet.
Vet jeg kansje er litt for nøye på sånt,men dog..
Vet det blir anbefalt utvendig filtre til såpass store akvarier,men jeg blir ikke komfortabel med utvendig pumpe føler jeg.
Sikkert pinglete av meg men,men..

Er det noen som kan anbefale noen bra innvendige filtre til meg til dette akvarie?
Ikke altfor mye fisk i det,mest bånnfisk.


det er mange måter og gjør det på jeg bruker filtermatter og en pumpe bak der. for meg så er alt 100% krystalklart.
Fult mulig å sette blåsvamå langs ene kortsiden - da slipper du silikonere inn glasslister osv. Da gjenstår jakten på en kompakt og liten PowerHead, Juwel sine tar liten plass og kan f.eks bruk. Har gjort det slik i ene karet mitt, fungerer veldig godt. Og under vanntapping fører jeg tappeslangen over blåsvampen og får sugd ut dritten fra den - dette gjøre en sjelden kan i ny og ne for å bevare filterbakteriene samtidig få en kjap rens på ett område framfor å ta ut hele blåsvampen
Hvordan får du den blåfiltersvampen til å stå der med en pumpe bak uten at den løsner? Kan man kanskje silikonere fast selve svampen bare også?

Når det gjelder innvendige filtre i 250 Liter så tror jeg egentlig ikke at noe er bra nok, jeg prøvde med flere ulike innvendige pumper samtidig, men det ble mye grums i vannet ja. Like greit å lage et DIY hjørnefilter på så store akvarier.

Jeg skal bygge et 1500-2000 Liters akvarium snart i kjelleren og lurer på om jeg skal lage et slikt DIY innvendig filter, for jeg orker bare ikke noe utvendige filterpumper igjen i mitt liv Er for mye jobb rett og slett. Men, man kan få mange fine ideer til filtreringsalternativer om man søker på Youtube.

Har veldig lyst til å prøve dette til sommeren:

http://www.youtube.com/watch?v=VBspR2p0YYM][/URL]
hvordan fester man blåsvampen uten og silikonere?
Klipper man den til så den blir like stor som hele kortsiden så den støttes av sidene på akvariet?
Får man tak i så store blåsvamper?Alle jeg har sett i salg er langt ifra den størrelsen der.
skal powerheaden stå bak svampen?klipper man da hull til utblåseren eller kan man sette poverheaden på andre siden av akvariet f.eks?
Må spørre,må ha det inn med teskje da jeg er helt blå på dette punktet
Mona T
Får man tak i så store blåsvamper?Alle jeg har sett i salg er langt ifra den størrelsen der?


Her har du 1x1m filter

Og her har du en fin artikkel om hmf filter
Når du skal ha blåsvamp langs hele kortsiden klipper du den litt større enn karets innvendige mål, holder med 5mm ekstra om den skal stå helt rett, jeg har halvannen cm ekstra siden jeg har den på skrå inn i front, la det være litt for mye og så finkutter du etterhvert. Så skviser jeg en liten PowerHead inn i bakre hjørne bak blåsvampen, plasserer den i bunn og fører en slange opp og igjen blåsvampen ved vannskorpen. Eller den kan kobles på et utblpåssett så henges den bare over blåsvampen.

Det er viktig å bruke 5cm for å få blåsvampen stiv nok hvis du ikke har en gjennomhullet pleksiplate bak som avstiver. På denne siden her kan dere se hvordan jeg har gjort det med en pleksiplate som avstiver osv.

Blåsvamp i store størrelser og til en rimelig pris får man fra [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=276120+*+276121+*+276122&t=temartic_e&userid=nAMwCwRqKIhJ2kfOm1bF8ZR1GsYWigywtPO]Aquaristik Shop[/URL] i Tyskland, selv med porto er det ofte billigere enn i norske nettbutikker.
ok.Takk for svar.
Dette skal jeg nok klare .
er det best og bruke fin,medium eller grov blåsvamp?
Noen som vet om man kan kjøpe billige store blåfiltermatter i Sverige om man tar turen over grensen?
Tja, er jo ikke kjempedyrt på aquamanias.no heller da.
1mX1mX5 cm koster rett under 500 kr på webzoo.
Blir dyrt, for jeg har tenkt å kjøpe inn mange, skal sette opp ca 20 karr snart, så da er 500 kr stk litt for mye for meg. Vil finne noe rimeligere alternativ.
Kjøpte 30kvm fra tyske Aquaristik Shop i fjor. Kjøpte inn en haug med 100x50x5 størrelser.
Ble det mye i moms på det da? Jeg har bestilt derfra tidligere og fikk jo sjokk på moms/frakten som ble sendt ut som regning etterpå, fra Norge

Skal forresten hilse deg Lars Jamne, fra min samboer Erlend Vinje, som du kjenner godt. Nå flytter vi til Gausdal og skal drive stort som akvarister der
Du må vel ikke ha 5 cm tykkelse heller, det holder med 3 cm? Det blir billigere pr matte om du kjøper 3 cm fremfor 5.
Coryalba
Ble det mye i moms på det da? Jeg har bestilt derfra tidligere og fikk jo sjokk på moms/frakten som ble sendt ut som regning etterpå, fra Norge ;-) Skal forresten hilse deg Lars Jamne, fra min samboer Erlend Vinje, som du kjenner godt. Nå flytter vi til Gausdal og skal drive stort som akvarister der:D


Momsen er konstant 25% av kjøpssummen så den kan man ikke bli overrasket av, heller ikke frakten for den kommer i nettbutikken før du betaler. Eneste jeg betalte i Norge var moms og fortolling (200,- siden verdien var over 1000,-) til Posten når de leverte pakken. Som Mono O sier, 3cm holder om du lager standard HMF hjørnefilter eller har noe som stiver av ved blåsvamp lang en kortside.

Du får hilse Erlend, begynner å bli noen år siden nå ja...

Bare å bygge seg opp nok kar, har selv et 20 talls kar hjemme og leier en kjeller i tillegg med litt over 100 kar, ikke alle er operativ enda. Venter på at de rette gruppene kommer på plass samt at jeg gir hver leksgruppe tre kar, to til oppfôring og et til lek. Så da begrenser det seg litt hvor mye jeg har plass til av forskjellige arter.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap