Sopp eller hvitprikk?

Har en 96 liter full av endlers i alle størrelser.
Har fjernet 2 hunner over ett par ukers tid da disse hadde enkelte hvite prikker som jeg syns har kommet og gått litt.
Når jeg fjernet dem så dem slitne og tynne ut.
Har ikke medisinert da jeg har kun sett dette på en fisk om gangen av sikkert 40 stk.
Nå har en 3. hue fått det samme.
Begynte og behandle igår,med en liten tvil, med sera costapur som skal ta hvitprikk.
Har tvilt litt på om det er hvittprikk da dette skal være veldig smittsomt og jeg jo har sett kun en fisk om gangen med dette.
når jeg leser litt nærmere lurer jeg på om det kan være sopp.
Håpløst og se noe på fisken når jeg tar bilde,og de fiskene jeg har fjernet har man ikke sett disse prikkene på når dem kommer over vann..så bilde er vanskelig og legge ut.
Prikkene dem har hatt har begynt på halen og spredd seg,ser litt ut som bomulldotter.
Har ikke hatt noe salt i vannet ,da jeg har hatt maller i karet.nå er disse fjernet,kun endlersene som bor der nå.

Tar costapur også sopp hvis det er tilfellet?
Hvis ikke kuren virker så kan jeg da bruke salt som behandling?
Hvor mye salt skal jeg bruke da isåtilfelle?
og hvor mye salt skal man bruke for vedlikehold i ett 96liters?
Jeg fant dette på forumets sider :sykdom i akvariet .. Kanskje dette er til hjelp
Sopp (saprolegina\ achyla) er en ganske vanlig sekundær infeksjon etter parasitter. Soppen gjenkjennes ved hvite, vattlignende "dotter" på fisken. Ofte vil lette infeksjoner forsvinne av seg selv, dersom du bytter litt ekstra vann. Har selv til gode å måtte behandle mot sopp-infeksjoner.

Sopp kan behandles med: Salt, samme dosseringer som ved finneråte. Om dette ikke har effekt i løpet av 3-4 dager, anbefaler jeg medisinering med eSHa 2000
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap