Nitritt og annen dritt!

Ja, så har det seg at jeg fikk en kampfisk til bursdag da. Fikk et biiiittelite 2 L akvarium, og tenkte "søren heller, dette blir stusselig", så jeg kjørte på med 20 L + noen ekstra fisker. Frelge (kampfisken) var veldig boss og skulle vise de nye vannkompisene hvem som var sjefen ved å "plukke" på dem. Gikk over etter første kvelden, så jeg tenkte "hurra, dette blir strålende, akvarium er fantastisk gøy!". (Hvorfor fortalte ingen meg om innkjøringen som måtte til for å unngå de nåværende problemene? )

Så kom problemene...
Jeg lærte fort hva nitritt er og hysterikken som fulgte med den. Jeg sitter nå her med ph-test og no2-test, og ph-en er perfekt. Nitritt derimot er det mye av! Testet i går og så nitritt-verdiene var høye. Prøven blir ihvertfall rød, og det er litt vanskelig å beregne hvilken av nivåene på testen den faktisk passer til. Men uansett så er rød ille! Jeg byttet ca 40% av vannet idag, og ventet et par timer før jeg testet både ph og no2 på nytt. No2-en blir fortsatt blodrød, og jeg friker ut! Skal ikke denne bli ihvertfall LITT bedre av å bytte vann? Eller må jeg rense hele akvariet med nye steiner og hele pakka?

Begynner å bli bekymret for Frelge også, ettersom han virker litt slapp på en måte. Legger seg på bunnen innimellom, og stikker "snuta" mye i grusen. (Han har forresten vært sånn siden de nye fiskene flytta inn, kan det være at han har "jekka" seg ned på en måte?) De andre fiskene ser ikke ut til å merke noe ugagn i vannet.

Så lurer jeg på en siste ting, og det er følgende; Hva slags fisker er det jeg har kjøpt egentlig? Husker ikke hva mannen på butikken kalte dem (ettersom han ramsa opp så og si alle fiskenavnene i hele verden), så legger ved et bilde! (Legger også ved et bilde av Frelge med nesa i steinene.)
Hei,
jeg kjenner ikke den fisken som vises på bildet ditt, men det jeg kan si er at om du har like mange fisk om du har listet opp navn, så har du for mange fisk i et 20 liters akvarium. Det er egentlig i minste laget for en enslig kampfisk også.

Du bør forsøke å få levert tilbake de fiskene du kjøpte og beholde kampfisken, eventuelt kjøpe et større akvarium. I alle fall må du bare fortsette med store vannbytter. Sett et par (nye, rene) bøtter med vann slik at du rekker å få luftet og temperert vannet før du har det i akvariet.

Ettersom du har lest om innkjøring, vet du også at før nitritt kommer, har fiskene først svømt rundt i stadig høyere konsentrasjon av ammoniakk som er enda giftigere for fisk enn nitritt.

Du er ikke den første dette har skjedd for og du blir garantert ikke den siste, dessverre. Lykke til i alle fall, jeg håper du finner en god løsning på misforholdet fisk/akvariestørrelse.
Fisken på bildet ser ut som en Cummings-barbe (Puntius cumingi). En trivelig barbe jeg har gode erfaringer med, den er snill og grei og ikke minst : hardfør. Men akvariet dirr er desverre alt for lite for disse fiskene, de aller fleste barber er livlige fisk som trenger godt med svømmeplass. Om over hodet mulig, burde du bytte dette bittelille karet med ett som er minst 3-4 ganger større.

På det stadiet du nå er, innkjøringsperiode med mye nitritt, hjelper det lite å "rense" akvariet slik du beskriver. Filteret (går ut fra at du har et ?) mangler foreløpig de rette bakteriene som skal bryte ned nitritten. Testene er ganske følsomme, av den gode grunn at det skal svært lite nitritt til før fiskene skades. Nitritt tar opp den plassen oksygenet skulle hatt i fiskenes blod, så de blir "kvalt" av oksygenmangel. Det er (som Sigmund sier) kun to ting du kan gjøre for å redde fiskene : enten fjerne fiskene fra det giftige vannet (ta dem tilbake til butikken), eller bytte 30-40 % vann hver dag og håpe det beste.
Så... Sett at jeg leverer tilbake alle bortsett fra kampfisken, hvor lenge bør jeg da la akvariet gå før jeg kan ha fisk oppi der? Bør jeg ha kampfisken i toliteren i mellomtiden?
Kampfisken vil ikke ha det bedre i 2 liter. Det vannet vil svært fort bli forurenset, i tillegg til at 2 liter er rene dyreplageri.
Hva slags filer har du ?
Jeg har det filteret som fulgte med akvariumet... Elite Jet-Flo heter det visst. Også lurte jeg på, er de barbene med litt svakere farge damer? Har to med kjempesterk farge, og to med mye blekere farge, og de to med sterke farger svømmer etter de bleke hele tiden..
Jeg leste forresten et sted at det hjelper å ta ut det øverste laget med vann (ca 40-50%), ta det i en bøtte, slippe fiskene oppi der og bytte ut vannet som er nederst i akvariet, og helle oppi vannet fra bøtta igjen.. Men det hjelper vel kun for en kort tidsperiode? Er vel pumpa som er problemet egentlig?

Fikk også tilbudt noe middel mot nitritt i dyrebutikken, funker det mot de høye verdiene eller er det bare oppspinn?
Det eneste som hjelper akkurat nå er vannbytter. Disse middelene mot Nitritt er ikke til særlig hjelp. Giftstoffet er der, og problemet er som du sier filteret. Du må få opp filterbakteriene. Kanskje du kan spørre i akvariebutikken om du kan få litt filterguffe som du kan ta oppi filteret ditt. Det kan hjelpe. Eller kanskje der er noen andre som har akvarie i området du bor hvor kan få filterguffe fra.

Normalt tar det minst 5 uker å kjøre inn filter.

Når du nå har de problemene du har, så bytt vann og skaff filterguffe. Reduser også antall fisker du har. Det er alt for mange med 5 stk i ett 2l akvarie. Som mange andre også sier så er det også for lite for en kampfisk selv om den kan overleve der. Men med de barbene du har i tillegg så kommer vannet aldri til å bli bra. Du kommer alltid til å slite med Nitritt, rett og slett for at filteret er for lite for fiskemengden, noe selvsagt også akvariet er.

Ser du har 20l og ikke 2 som jeg skrev. Men uansett så er nok også 20l for lite for disse 5 fiskene. Velg heller noen mindre fisker. F.eks Endlers Guppy eller kanskje reker og snegler.
Det var nytt for meg, og jeg er veldig usikker på om det har noensomhelst verdi. Om du tar vare på vannet fra øverste 50% av karet og tapper ut resten risikerer du å få med litt av det øverste laget av sanda/grusen og da mister du noen (få) av de dyrebare bakteriene dine.

Filteret ditt vil sørge for god sirkulasjon i et så lite kar, slik at det er minimal forskjell på vannet i karet.

Du bør plassere filteret slik at utblåset lager bevegelse i vannoverflaten, det hjelper på surstoffopptaket i vannet.

Jeg vet ikke om det har noe for seg med et middel mot nitritt, men tror det ikke. I alle fall må du ikke bruke det istedenfor å bytte vannn.
Siden akvariefilterets oppgave er blant annet å sirkulere vannet rundt i hele akvariet, er det poengløst å skulle "ta ut det øverste vannet" for å komme til "det nederste vannet". Vann blander seg, filteret rører det rundt hele tiden, og det er derfor ikke noe som heter å "ta ut det nederste vannet" - enkelt og greit Vet ikke hvem som har fortalt deg noe sånt, men det stemmer altså ikke.

Det var lurt, skal spørre de på den lokale akvariebutikken om filterguffe imorgen! Men hva gjør jeg med denne guffa da? Legger det under filteret (inni pumpa), eller..?

Jeg har også muligheten til å få et 120L akvarium... Stort nok? Da må jeg jo i såfall ha ny pumpe, og da er jeg ganske så sikker på at innkjøringa skal få gå sin gang! Er det lurt å ha planter i et akvarium som skal innkjøres? Skal det liksom være samme natur som om det skulle vært fisk der?
Skvis godt filteret ditt i beholderen med filterguffe
Her kan du lese om fiskeløs innkjøring
Morsomt nok, så har vannet stabilisert seg helt nå. Har ikke gjort noen store forandringer, annet enn å kun mate en gang om dagen, pluss at jeg skiftet vann et par-tre dager på rad. Nå har det gått 4-5 dager, og vannet har vært helt nitrittfritt. Alle fiskene er i skjønneste orden, og ser ut til å ha det veldig bra.
Det som virkelig hadde vært imponerende var om du klarte ta ut det nederste vannet og lot det øverste vannet bli igjen i akvariet!
Godt å høre at det ser ut som det kan ha løst seg for deg da. Håper at det ikke blir et problem mer nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap