Bga og planter

Har fått bga, og har nå røsket ut alt av planter, tatt ut det jeg fikk tak i og mørklagt karet noen dager. Med fisken i vel å merke, mulig det er feil? Hva gjør jeg med plantene, mørklegge de også, eller vaske de, eller noe annet? Noen som har forslag? Det lå bga på endel av plantene. Kanskje burde jeg bare få tak i nye planter?
Det første du kan gjøre er å flytte litt på filteret (eventuelt skylle svampen litt om den er full av slam) slik at det blir mer bevegelse i vannet, for bga kommer av dårlig sirkulasjon slik at det blir oksygenfattige områder i vannet. Du kan godt fjerne bladene som er angrepet av bga, og det er ikke noe problem å mørklegge karet i en uke med planter og fisk i. Du kan gjerne fôre mindre mens du har mørklagt karet. Et annet tips er å lage en saltlake i en bøtte og så sette plantene i den i kansje et minutt, og så skylle godt etterpå. De fleste planter tåler salt, men det dreper bga ganske fort.
Inaktiv bruker
Kontorstol
Det første du kan gjøre er å flytte litt på filteret (eventuelt skylle svampen litt om den er full av slam) slik at det blir mer bevegelse i vannet, for bga kommer av dårlig sirkulasjon slik at det blir oksygenfattige områder i vannet. Du kan godt fjerne bladene som er angrepet av bga, og det er ikke noe problem å mørklegge karet i en uke med planter og fisk i. Du kan gjerne fôre mindre mens du har mørklagt karet. Et annet tips er å lage en saltlake i en bøtte og så sette plantene i den i kansje et minutt, og så skylle godt etterpå. De fleste planter tåler salt, men det dreper bga ganske fort. :)
men det høres rart ut, da jeg hadde krabbe i 60l var det bare bga, nå etter at katta avliva krabben har jeg annen fisk i 60l og ett filter mindre, finnes ikke bga. Og da sammkjørte jeg sånn att det var over 1500l sirk i timen, Pluss luftpumpe.
Det var merkelig, for bga (bakterier) lever anaerobt, dvs. uten oksygen, og da er dårlig sirkulasjon neste alltid grunnen.
Inaktiv bruker
Jupp, det jeg og mener, kom plutselig til å tenke på det. Det var så kraftig sirk at sanda lå aldri på sammeplass. :/ mystisk.
Uttaket på filteret kan vinkles, jeg har hatt det oppover for å få bevegelser i vannflaten for bedre oksygenopptak. Da blir det lite bevegelse nede i akvariet. Er det bedre å vinkle nedover da kanskje. Svampene er skylt for ikke lenge siden, hvor ofte trenger man det? Trolig ikke noe fasitsvar på det. Har lagt til luft som går timer på natten.
Det du kan gjøre er å flytte filteret opp slik at uttaket er ved overflaten og i tillegg vinkle det nedover. Da får du i pose og sekk. En grei regler er å skylle svampen når du har merkbart dårligere sirkulasjon, men hvor ofte varierer på størrelse på filteret og på avfall i akvariet, så det kan være alt frå annenhver mnd til en gang i året.
Filteret er så høyt oppe som det kan, må skru av når jeg bytter vann for da går moteren tørr, ikke så mye jeg kan flytte på den. Akvariet er en alt i ett pakke, ikke noe eheim her.
Du kan og rote i sanden og pirke på plantene ,bga liker ikke å bli irritert.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap