- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Porblemet er nitritt
Porblemet er nitritt
Hei
Ja kan vel kalle meg for ny begynner igjen siden det er over 25 år siden jeg hadde akvariet
Mitt akvariet er 240 l har stått igang i ca 3,5uker )invendig pumpe fulgte med juvel akvariet
Nitrit var rød på fredag
Skiftet 40% av vannet på fredag målte i dag(søndag) like rødt utslag(tetra dråpe test)
skiftet 60% av vann i dag målte 20min etter vannskifte utslag ble orange
Fisk
1 stk Kampfisk Betta splendens(4 cm)
2 stk Dverggurami, Rubingurami Colisa lalia(3 sm)
2 stk Sommerfuglciklide Mikrogeophagus ramirezi(4 cm)
15 stk Kardinaltetra Paracheirodon axelrodi(små)
4 stk Diskus Symphysodon aequifasciatus(ca 7cm)
2 stk Perlegurami Trichogaster leerii (ca 4 cm)
Porblemet er Nitritt
temp er 27grader
Ph er fin
Er det andre ting jeg kan gjøre for og få dette til et normalt nivå??
Ja kan vel kalle meg for ny begynner igjen siden det er over 25 år siden jeg hadde akvariet
Mitt akvariet er 240 l har stått igang i ca 3,5uker )invendig pumpe fulgte med juvel akvariet
Nitrit var rød på fredag
Skiftet 40% av vannet på fredag målte i dag(søndag) like rødt utslag(tetra dråpe test)
skiftet 60% av vann i dag målte 20min etter vannskifte utslag ble orange
Fisk
1 stk Kampfisk Betta splendens(4 cm)
2 stk Dverggurami, Rubingurami Colisa lalia(3 sm)
2 stk Sommerfuglciklide Mikrogeophagus ramirezi(4 cm)
15 stk Kardinaltetra Paracheirodon axelrodi(små)
4 stk Diskus Symphysodon aequifasciatus(ca 7cm)
2 stk Perlegurami Trichogaster leerii (ca 4 cm)
Porblemet er Nitritt
temp er 27grader
Ph er fin
Er det andre ting jeg kan gjøre for og få dette til et normalt nivå??
Postet 27.01.13 kl 13:34
Endret: 27.01.13 kl 13:35
Postet 27.01.13 kl 13:37
Postet 27.01.13 kl 13:41
Postet 27.01.13 kl 13:43
Postet 27.01.13 kl 13:48
Postet 27.01.13 kl 15:15
Postet 27.01.13 kl 15:47
Postet 27.01.13 kl 17:26
Postet 29.01.13 kl 13:08
Hvorfor ikke, egentlig? de bakteriene som vi trenger i akvariet lever over hele akvariet uansett. Lurer også på om det der egentlig virker så bra som mange skal ha det til.AdinaSupert at du har tak i filtergugge.. [I]Et tips;i tilfelle du ikke vet dette :) Ikke ta filterguffa i vannet (noen gjør d) Gni filtergugga du får, godt inn i svampene på ditt eget fliter.. slik får du overført de bassiluskene vi vil ha over til ditt filter. [/I] Lykke til, det vil nok gå fint!
Postet 29.01.13 kl 15:27
Blågurami..Lurer også på om det der egentlig virker så bra som mange skal ha det til.
En ting er iallfall sikkert : det virker bedre enn noen av de start-produktene du får kjøpt. Dette fordi det er de riktige bakteriene i filtergugge...noe det stort sett ikke er i de produktene man får kjøpt.
Man får helt klart en flying start, alle riktige bakterier er bedre enn ingen. Og dermed har man har sjansen til å korte ned på ventetiden før bakteriene kommer opp på et brukbart nivå.
En annen ting er at det spiller en rolle hva slags vannverdier bakteriene kommer fra. Er disse veldig forskjellig fra det "nye" miljjøet, kan det være mindre vellykket.
Postet 29.01.13 kl 16:22
Postet 01.03.13 kl 11:59
Postet 01.03.13 kl 12:08
BlåguramiHvorfor ikke, egentlig? de bakteriene som vi trenger i akvariet lever over hele akvariet uansett. Lurer også på om det der egentlig virker så bra som mange skal ha det til.
Fordi det er i filteret de har best levevilkår og filteret som renser vannet kontinuerlig.
Jeg har kickstartet mangt et filter opp gjennom årene, og det fungerer perfekt om man bare gjør det riktig og har nok filtergørr fra et godt innkjørt akvarium. Det enkleste å kickstarte er utvendige tønnefiltere, for da kan man helle all filtergørra rett nedi der den hører hjemme og ikke sløse med den Alt filtermaterialet blir da derfor "berørt" av bakteriene, og de kan begynne og multiplisere seg og forøke seg med en gang. Da har man ganske raskt en ordentlig filterbakteriekoloni på plass, som egenhendig greier å filtrere vannet biologisk rent.
Det vanskeligste filteret jeg har kickstartet var et såkalt HMF filter. Men ellers har det fungert strålende å kickstarte filtere så de fungerer fra dag en. Hovedsaken er at man starter med bare noen få fisk, mens filteret er svakt og holder på å etablere den skikkelige bakteriekolonien, etter at man har "podet" inn startkulturen med hjelp av filtergørr fra annet, etablert filter.
Postet 01.03.13 kl 16:46
Endret: 01.03.13 kl 17:00