Fiskedød!

har et akvarium på 115 liter med 4 neon tetra, 3, corydoraser, 2 ballongmollyer, 2 glassreker, 3 kuhlii åler og en ancistrus. for en uke siden døde en neone tetra og en glass reke. og idag ligger en av corydorasene halveis på rygg og puster veldig sakte. testet nitritet før en uke siden og idag men nitritet er fortsatt på 0. har aldri heller sett noe tegn til mobbing i akvariumet heller. mange gjemme plasser og masse planter. vet ikke om det har noe og si men jeg ser også at neon tetraene ikke går isammen lengre. noen som vet årsaken?
Hvor lenge har akvariet vært i drift? Neontetra går ikke like godt sammen som andre stimfisk, så det trenger ikke å ha noe å si.
Inaktiv bruker
Hvordan er resten av vannverdiene? Nh3/4, No3, PH, GH.
Bøtter og utstyr du bruker, har det vært såpe eller lignende i/på dem?
akvariet har vært i drift i rundt 4 måneder nå.

ph 7-8
gh Rundt 6
er usikker på nh3/4 og no3, men hvis du mener nitrit som no3 så er det null!

Har brukt en bøtte som vi brukte før for vasking, men det va så lenge siden og bøtta har blitt vasket flere ganger i varmt vann uten noe såpe eller vaskemiddel. burde jeg få ny bøtte?
Inaktiv bruker
Du har litt høy GH og Ph fot Neontetra og cory,
Nh3/4 er ammoniakk
No3 er ikke nitritt men nitrat, No2 er nitritt.
Hvordan gjør du det ellers, rutiner, vannbytte, foring, Osv?
Hva måler du med?
Bytter 20% hver 2 uke. forer annenhver dag. lyset står på i bare 8 timer.
måler gh og ph i butikken
Inaktiv bruker
Hvilket filter bruker du? Er det innvendig eller utvendig? Renser du det ofte?

(Synes dette høres ut som ammoniakk eller nitritt forgiftning.)
Er en Invendig undervann's filter. nei har ikke renset det siden jeg fikk det.

men er ikke ammoniakk perioden over etter 4 uker?
Inaktiv bruker
Etter min mening så duger ikke innvendig filter i akvarium over 100L.
Teoretisk sett skal den være over, men om du har for liten filterkapasitet så vil ikke filter klare å ta seg av mengden avføring og derme blir det giftigvann.
Jeg vil anbefale deg å kjøpe utvendigfilter og vantesteutstyr.
hmm. fikk den med akvariet pluss en varmekabel så er rart hvis den ikke passer for det står for 100-150liter. (aquael fanfilter 2plus) heter pumpa. men er det noe jeg kan gjøre midlertidig?
Inaktiv bruker
Hoh, det var ikke rare greiene. Det var mindre en filteret jeg bruker i 60L :P heheh.
Du kan bytte vann oftere og få butikken til å teste for ammoniakk.
Selv kjører jeg bare filter som er overdimmensjonert til det dobble.
Filteret her bør passe URL og JBL dråpetest.
takk men burde jeg rense filteret mitt?
Inaktiv bruker
nei, da kan det bli værre.
Mange av fiskene dine er stimfisk og trives dårlig når de er for få. Og Molly skal ha hardt vann med høy pH, de andre fiskene skal ha lavere GH og pH.

Er enig i at filteret ditt er for lite. Anbefaler å kjøpe en utvendig filter, med kapasitet på minst 200 liter. Du bør også bytte vann hver uke, gjerne 30 %.
Er det noe jeg kan gjøre midlertidig da?
Du kan bytte vann. Det er ofte det første man bør gjøre hvis fisk dør og man tror det er noe er galt i karet. Bytt litt vann hver dag

Filteret ditt er også etter min mening for lite, og du bør på sikt kjøpe deg et som er større.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap