Hjelp ! noe er galt med øreålen min !

Hei. Vi har skaffet oss øreål for en mnd tid siden. Den er sammen med 2 koi og en gullfisk, og dette har fungert fint, helt til i dag.
Våknet i dag og skulle fore, men pumpa i akvariet hadde sugd seg full og omtrent stoppet, vet ikke hvor lenge i løpet av natta. Tok straks ut halve av vannet, og fylte på med nytt, kaldt vann. Dessverre har vi ikke skaffet oss hverken ph måler eller temp.måler. Den begynte å svømme opp ned, rundt i sirkler, og rundt hodet var det oppsvulmet, og jeg så noe rødt. Jeg trodde den var skadet, for den hadde hodet bøyd bakover og jeg så inn i gjellene eller hva det heter det de puster med. Det er mannen min som har hatt hovedansvaret, men nå er han bortreist på jobb. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Den prøve å gjemme seg, mens resten av kroppen/halen står rett opp i vannet og den rører seg helst ikke/klarer ikke når den er inne under steinene sine. Prøver jeg å få den løs, ruller den rundt opp ned igjen. Oppdatering: Jeg har nå hatt den i en bolle for seg selv i 10 min og når jeg tar i den kjennes den livskraftig ut, men vil helst ligge rolig. Den får bare mat i tablettform, men vi vet ennå ikke om den spiser den. Fiskene vil helst ha den, så vi har gjemt tabletten under steinborgens. Spises den hel ? Eller spiser den biter som løsner opp i vannet ? Ihvertfall ville den ikke ha noe da jeg nå hadde den i bollen. Puttet den oppi akvariumet igjen, og den svømmer sånn normalt nå, men legger seg rolig med halen rett opp. Mene rden ikke har gjort det før.
Uffda.. oppsvulmet rundt hode, og hodet bøyd bakover... dette hørtes ikke bra ut... er den fortsatt like skakk i hodet? hvis ja, så høres det ut som den er skikkelig skadet! jeg hadde bare latt ålen være i fred en stund.. sålenge ikke andre fisk plager den hadde jeg latt den være i akvariet.. ..mat trenger du nok ikke å tenke på med det første.. er den så skadet som det høres ut som og den ikke rask blir bedre hadde jeg vurdert å avlive den.. men ikke lett når jeg ikke ser den med egne øyne.. håper noen andre har gode råd...!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap