Platy eller molly? gravid? kjønn?

Hei!

Jeg har nylig kjøpt meg 9 nye fisker. Fra før av hadde jeg en av samme typen, tror jeg.
Usikker fordi artene er veldig like.

Det jeg lurer på er hvordan kan man se forskjell på platy og molly? De er jo ganske like.
Hvordan ser man forskjell på gutt og jente?
Hvordan ser man om hunnen er gravid?

Tok et bilde av en av fiskene, syntes hun var så mørk i buken og lurer på om hun er gravid?

Mvh
Jannic
Fisken på bildeter en platy jente som mest sansynlig er "gravid", ja. Måten du skiller på kjønnene er ved å se på den bakerste finnen fisken har på magen. Trekantet noermal finne= jente (har merket av denne på bildet), sylinderformet stav (gonopodium): gutt.

Ellers er platyen ofte mer kompakt i kropsfasong enn molly. Molly har også ofte bredere munn.
For å utdype det med befrukning av platy og molly o.l., hannen overfører spermpakker til hunnen via gonopodiet sitt. Disse spermpakkene kan hunnen bruke til å befrukte seg selv med. Slik jeg har forstått det kan en hun spare spermpakker og bli "gravid" flere ganger selvom hannen fjernes, hvis ikke jeg har forstått helt feil.

Uansett, dersom du har en gruppe med levendefødere, vil hunnene dine være konstant "gravide".
Tusen tusen takk for svar!

Da er det kanskje mulig for at flere av fiskene mine er gravide da:o hehe, så gøy!

Blir spennende å se fremover. Du vet ikke om hvor mange unger de kan få?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap