Help med å fylle de siste nisjene i 50 liters akvarium

Hei
Vårt lille akvarium begynner å ta form men det mangler noe.
Vi har nå 9 neon tetra og 3 platy. spredd beplantning av rotala r. og lilaeopsis b. og en lilje (usikker på art) desuten litt java mose. substrat et er nå grov elvesand/grus men jeg kunne også tengt meg å tillføre endel finere sand serlig i front. Det er en stor rot og en Krukke/hule i karet.

Vi tenker å fylle på med noen flere neon tetraer, noen kirsebærreker og muligens noen oto ettervært som akvariet blir mere modent. Jeg kunne også tengt meg noen dverg coryer men er usikker på om dette blir i meste laget.

Det hadde vert fint om jeg kunne fått noen råd og forslag. Jeg ønsker ikke å overbelaste akvariet men det er nisjer i akvariet som står tomme nå.

På forhånd takk
Coryer trenger sandbunn så da må du bytte ut hele bunnen om du skal ha dette.

Hvor lenge har du hatt karet oppe? Hvor lenge med fisk? Hva er vannverdien din? Viktig å finne noe som kan passe. Selv tror jeg at jeg hadde økt gruppen med tetra betraktelig. Platyen er vel anbefalt 60 liter og oppover så det ville jeg holdt meg på det som alt var ja. Og greit å ikke ha for mye nytt på en gang med tanke på pumpa. Og hvor mye avhengier litt av kapasiteten på pumpa også. Samt at det skal være god plass til dem alle så klart
Erlend H
substrat et er nå grov elvesand/grus men jeg kunne også tengt meg å tillføre endel finere sand serlig i front.


Og blande sand og grus på forskjellige steder vil på sikt bare ende opp som en godt blandet grøt. Bare et tips..

Og ikke glem og se på PH og GH kravene til fiskene du skal ha sammen.
Karet har vert i drift siden jul så det er enda i oppstarts fasen. jeg skall ikke tilføre formye fisk nå kansje bare tilføre noen neon tetra. resten for komme litt etter litt om 3 - 4 uker. siden det nylig er tilført planter tengte jeg å gi de tid til å etablere seg ordentlig før jeg tilfører de neste fiskene.

vann verdiene er målt med esha strips:
no3 mindre en 25
no2 0
gh mindre en 6 (butikken målte 2)
kh 6
ph 6,4

når det gjelder sand og grus så skjønner jeg at de vil blande seg viss ikke det er et fysisk skille. men jeg ser for meg at det ikke nødvendigvis vill bety så mye. og at det til og med kan både se bra ut. og at den kan hjelpe til med å feste planter og eventuelt gi mulighet for å ha corydoras, viss coryer i det heletatt er et alternativ for dette akvariet.
PH og GH tilsier jo et godt utgangspunkt for cory, men da må nok grusen ut og kun inn med sand, så sant ikke grusen er liten og uten skarpe kanter, da kan det kanskje gå og ha en "grøt" Men jeg vet ikke sikkert, er ingen coryhvisker akkurat
Noen nisjer synes å fylle seg selv?
Jeg ser nå at etter siste plante till førsel har det dukket opp sniler i akvariet. det er faktisk to forskjellige arter. den ene typen (jeg har sett 2 stk) farter rundt på glass veggene og den andre typen(har sett minst 7) holder seg mest på trevirket. Jeg undres om dette er positivt eller negativt. jeg forstår at sniler kan gjøre stor nytte men mange får populasjons problemer med sniler etter vært.

men uansett akurat nå er de interesange å følge med på.
dersom det blir veldig mange, er det ett tegn på at det fores litt i overkant mye.
Det finnes ikke så mange effektive sneglejegere der ute som passer i 50 liter, men det finnes en snegle som spiser snegler.

Det er noe dritt. Har det i nesten alle kar jeg også. Kommer oftest med planter her i alle fall. Men kan vist også komme med tørrfor. Har kar jeg sjeldent mater, men det er like mye der som andre kar. ETter at sandsneglene mine kom til overflaten igjen så har det blitt mindre i det karet. Vet ikke hvorfor for sandsnegler spiser jo ikke disse skivesneglene og de andre. Men prøv gjerne med jegersnegler. De sier de er effektive så er nok verdt det. Pr nå ikke fått tak i det her dessverre.
Tvillingmamma: er en her inne som sender jegersnegler, hørt med ham?
Nei det er for kaldt for å få i posten nå så har ikke tatt kontakt. Har sett annonsa ja, men det er mange minus oppi skogene her.
Platyene yngeler
Akvariet begynner nå å ta form. Vi inførte nylig 10 kirsebær reker, som ser ut til å trives. Ser ut som om de skifter skall ganske ofte. Aktive dyr, flott tilskud til akvariet.

I dag så vi plutselig yngel, platyene har vert ganske store i magen en stund så vi ble ikke så overasket. men det ble fort tydelig at platyene spiste de ynglene fikk tak i. Så jeg lagde fort en yngel boks, og fikk fanget in 2 yngel, blir spennende å følge dem. Jeg har sett noen yngel som har funnet gode gjemmesteder, spent på om de kommer til klare seg lenge. tror ikke jeg kommer til å jobbe så hardt for å redde flere, det kan fort bli for mye fisk i akvariet.

Snilene ser ut til å øke i antal men foreløbig synes jeg det er greit, må nok begynne å gjøre noe med dem ettervært.

Tenker fremdeles på å sette inn noen oto ettervært men er redd for å overbelaste akvariet. Det begynner å bli endel alger så de skulle i allefall ha noe å holdepå med.
Jeg ville satt på en mørk, gjerne svart bakgrunn (svart kartong fra bokhandelen f.eks), og så gjemt varmekolben bak pumpen, eller legge den flat på bunnen, så den ikke synes. Forran pumpen ville jeg satt inn noen kraftige planter som blir høye nok til å sjule den. Slikt forstyrrer veldig i et akvarie.
Ville også satt nedi flere planter , det er bra for vannkvaliteten.

Når det kommer til fisker, så trenger coryene sanden, slik at den kan rote rundt med skjeggtrådene sine og finne mat. Blander du sand og grus vil sanden synke gjennom, og grusen bli liggende på toppen. De kan skade skjeggtrådene sine på grus.

Videre liker neontetra (mener du skrev i starten at du gjerne ville ha det) bløtt vann, og platy hardt vann, så her kræsjer det litt.
Gode forslag Sessan, men det er utrolig hvor blind man blir på slikt. legger nesten ikke merke til varmekolba lenger og pumpa er mere eller mindre dekt av rotala plantene som vokser hurtig (mye har skjedd siden forige bilde). Skal nok gjøre utstyret mere usynlig ettervært men akurat nå bryr det meg ikke. drømmer uanset om å flytte dette ut av akvariet til en sump eller noe.

Sort bakgrunn er en god ide, skal se om jeg får gjort noe slikt snart.

coryene får komme i et større akvarie ettervært, med sanbund. skal også fokusere mere på planter og det som følger med i neste akvarie. og alt av filter og varme skal være utenfor akvariet.

Skall legge ut et nyt bilde i morgen, nå er det natt der inne.
Her er noen nye bilder, ikke det vakreste akvariumet. men det er fasinerende å følge utviklingen til denne lille "biotopen".

ynglene klarte å rømme i løpet av natten så ingen yngel bilder. det har blitt observert yngel i løpet av dagen, så det er fremdeles noen som klarer å gjemme seg. må kjøpe en yngel boks ettervert, for det hadde jo vert gøy å kunne la noen vokse opp. viss ikke de klarer seg selv da.
Ynglene ser ut til å klare seg bra
Nå har vi observert 4 yngel samtidig og de begynner å få farge. er redd for at det blir ganske fult i dette akvariet med 7 platy, 15 neon tetra, 10 kirsebær reker og plenty med dam og pest snegl.

men for øyeblikket er det en fryd med mye aktivitet. platy yngelen er overaskende tøffe og svømmer ofte nær tetraene, men passer seg for de voksene platyene.

Så det ser ut til at vi må skaffe et akvarium til for å huse den voksende flokken med platy. må nok skille hannene fra hunnene for å ikke få alt for mange yngel.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap