Sammensetning av fisk!

Heisann!

Jeg ønsker å ta opp igjen min gamle akvariehobby som har ligget i brakk på grunn av studier. Ser dermed frem til å plukke fram mine akvarier. Jeg har et 500l kar som jeg ønsker å starte med. Her ønsker jeg i hovedsak å ha Corydoras Sterbai som jeg aldri hadde penger til da jeg var yngre. Lurer derfor på hva prisen ligger på i disse dager og er den lett tilgjengelig? Jeg holder til litt utenfor Notodden som har fin avstand til både Skiens området og Oslo regionen. Lurer også på hvilke andre fisker som passer sammen med Sterbai. Kikket blant annet på Praktbotia som jeg ser ønsker noenlunde samme temperatur, passer disse sammen?

Ellers tar jeg gjerne i mot forslag til fisk. Tenkte å bruke Biltema sanden som jeg har hørt at Corydoras trives i.

Har du tilgang til bil kan du kjøre en tur til kløfta. Det kan fort lønne seg.








Han sender ikke fisk, men man kan avtale å hente selv.



Er mye du kan ha med coryer. Bare pass på å unngå territoriale fisk. Feks Ciklider.
Coryer skjønner ikke territorier, og ender opp med å få mye unødvendig juling.
Jonas76
Har du tilgang til bil kan du kjøre en tur til kløfta. Det kan fort lønne seg. [URLBLOCK1] [URLBLOCK2] [URLBLOCK3] ************ Han sender ikke fisk, men man kan avtale å hente selv.


ohhh... den linken skulle aldri jeg ha sett... må gjerne ta meg en tur til østlandet.
Jonas76
Har du tilgang til bil kan du kjøre en tur til kløfta. Det kan fort lønne seg. [URLBLOCK1] [URLBLOCK2] [URLBLOCK3] Han sender ikke fisk, men man kan avtale å hente selv. Er mye du kan ha med coryer. Bare pass på å unngå territoriale fisk. Feks Ciklider. Coryer skjønner ikke territorier, og ender opp med å få mye unødvendig juling.


Hei og takk for godt svar!

Dette var en helt annen prisklasse ja! Tenkte ikke å skaffe meg slike fisker nei, hadde lenge store Frontosaer som vel hører under den kategorien. Men hvordan er det L maller går de fint i lag? og hva for eksempel Praktbotia tror du?
Ingen erfaring med praktbotia, så kan ikke uttale meg om det, ammet enn det som står her i basen: Bør holdes i grupper/stimer på minimum 5-6 stk, ellers kan de bli for aggressive.
Den er en god svømmer som har et høyt aktivitetsnivå. Kan lett stresse rolige fisk som f.eks. skalarer. Pga fiskens høye aktivitetsnivå bør den ha en god vanngjennomstrømning som den kan "trimme" imot. Dette er for å simulere fiskens naturlige livsvilkår i strømmende elvevann.


Pass på å ha mange nok, så ser det ut som om det skal gå fint.
Ang, l-maller, så har jeg kun hatt de sammen med vanlig ancistrus, og det gikk helt fint.
Da har jeg endelig skaffet meg en god gjeng med sterbai som ser ut til å trives. Kunne gjerne tenkt meg en gjeng Concolor sammen med disse, men er usikker på om de vil trives i den høye temperaturen som Sterbaien ønsker. Lest litt rundt men finner ikke et entydig svar på hvilken temperatur Concolor krever. Noen som vet råd?
planet catfish mener 23-26 på concolor, og 24-28 på sterbai, ser jeg.
Tenker da at hvis man holder seg lavt ifht sterbaien kan det gå. Rundt 25 grader.
Antar da videre at ingen av dem har det helt optimalt.


Men dette kan helt sikkert Mona O svare bedre på enn meg.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap