Ny besetning i 160 liters akvarium

Hei
Jeg har hatt akvarium en stund, men føler meg likevel relativt fersk i forhold til de fleste her inne. Har enda mye igjen å lære, og leser til øyet blir stort og vått.. Jeg har et 160 liters 6-kantet JEBO bordakvarium midt i stua. Pr. i dag har jeg kun ett par sebraciklider med yngel og en stor ryggsvømmer-malle i akvariet. Jeg er lei ciklidene som terroriserer alt og alle når de har yngel, så tenker å gi bort disse (noen her inne som vil gi dem et godt hjem?) og starte med ny besetning. Akvariet er altså et 6-kantet bord med glassplate oppå, så man ser ovenfra og ned i karet. Det hadde derfor vært flott med fisker som ser fine ut ovenfra. Jeg er glad i scalarer, men de trenger nok større plass. De er jo veldig høyreiste og akvariet er ganske vidt (80 cm i diameter), men bare 30 cm høyt. Ser det er anbefalt mye større kar til dem. Måtte blitt dvergscalarer i så fall.. Men de er vel heller ikke de fineste å se på ovenfra. Jeg lurer på å skaffe corydoras (6-8 stk?), 1-2 ancistrus, kardinaltetra eller neontetra ca 10 stk. (eller flere?) og kanskje 2 stk. perlegurami. Høres dette ut som en besetning som kunne passse sammen i et 160 liters kar av denne typen? Vi har rel. bløtt vann, og jeg har kjøpt inn JBL testsett som jeg vil teste vannet med før noen innflytting av nye fisker. Ciklidene trives utmerket i alle fall, men de yngler vel "hvor som helst"... Noen som vil gi råd om den sammensetningen av fisker høres ok ut?
Hei!
Jeg synes sammensetningen du fåreslår høres helt gri ut. alle er rolige fisker som går fint sommen og som passer til størrelsen på ditt kar. dette er jo fisker med fine farger og er helt sikkert fine ovenfra.
Personlig ville jeg droppet perlegurami, av samme grunn som scalarene. De er store og dype, og har lange brystfinnestråler som ikke passer så godt med 30 cm dybde.
Takk for svar fra begge! Hva ville du i så fall foreslå istedenfor perlegurami?
Siden formen på akvariet gir liten høyde men relativt stort bunnareal, ville jeg holdt meg til en art tetra som klarer pH 6-7, f.eks. neontetra, i en god stim. Og i tilleg ville jeg hatt en gjeng pangio kuhlii. Disse klarer samme vann som neontetra, og har farger som vil synes ovenfra, og de er morsomme å følge med på. Lette å se når ikke dybden er så stor, og vannet utnyttes brukbart.
Vel, det er iallfall EN måte å gjøre det på.
og en stor stim med neon/kardinal tetra ser veldig bra ut, synes jeg.
Takk for gode råd. Har faktisk tenkt på Kuhlii-ål selv. De er jo veldig fine. Men går de bra sammen med Corydoras? Begge har jo bunnsjiktet i akvariet som leveplass, og er vel forholdsvis livate. Noen som har erfaringer med dette?
Det skulle gå greit, det er to fredelige arter og ingen av dem er territoriale.
Jonas76
og en stor stim med neon/kardinal tetra ser veldig bra ut, synes jeg.


Enig! Var i butikken og så på fisk i dag. Kommer nok til å gå for en stor stim med kardinaltetra. Hadde nydelige fisker på zoobutikken på Strandtorvet på Lillehammer. Men zebradanio var jo også veldig fine... Og rødmunntetra. Vanskelig å velge, men moro da.
Hvis du skal ha kuhlier, er det kanskje lurt å velge neontetra i stedet for kardinalneon, den tåler litt mer når det gjelder pH. Kuhliene vil helst ikke ha det fullt så surt som kardinalene.
Ok, takk for tipset! Skal sette opp liste og sjekke fakta for alle fiskene før jeg kjøper inn for å se om de passer til verdiene i karet. Har funnet ut av erfaring at det ikke er lurt å bare høre på de i butikken.. Best å sjekke og dobbeltsjekke selv, og enda kan man helt sikkert gjøre feil... Skal begynne med noen få og så øke forsiktig på etterhvert. Gleder meg til det!
Kuhliier og corydoras går fint sammen her iallefal

sessan
Kuhliier og corydoras går fint sammen her iallefal :-)

Så bra. Fint å høre andres erfaringer før man går til innkjøp.
begge artene er ganske sjenerte, og liker masse røtter og steiner og slik, sånn at de kan smyge seg rundt uten å vise for godt igjen. Og så liker de å være mange sammen, da finner de trygghet i hverandre. Kuhliiene mine er artige når det er tid for mat, for de myldrer frem, ut av røtter og huler hehe. Og coryene de vimser rundt omkring. De deler maten. Mine kom ikke frem til å begynne med, men med flere steiner i forkant, og litt sånn trygge steder, så har de våget seg frem og er ikke redde lenger
Har blitt gal! Leser om akvarier og fisk i hver ledige stund, og en del nattetimer har blitt brukt på nettet istedenfor i senga :-P
Har fått gitt bort sebraciklider og yngel, og har kjøpt inn Biltemasand. De eneste fiskene som finnes i 160 l akvariet nå er en stor ryggsvømmermalle, og to stk unge Pleco (som brått ble veldig mye tøffere da ciklidene forsvant. Ryggsvømmeren er nok egentlig for stor for karet nå, men den har vært her i flere år, så jeg tør ikke flytte den heller.
Nå blir det snart bytting av grus med sand, og deretter innflytting av noen nye individer. Hadde ikke tenkt å ha ciklider igjen, men har falt fullstendig pladask for sommerfuglciklider, Microgeophagus Ramirezi. Ja, jeg har lest mye om disse, og vet at de kanskje ikke er de aller mest hardføre, dessverre... Men tror kranvannet vårt passer godt til denne typen fisk, da det er litt surt (pH 6) og veldig bløtt (0 gH). Er dessuten motivert for hyppige vannbytter for å få denne nydelige fisken til å trives. Tror jeg må prøve å ha et par eller to av disse i tillegg til noen Corydoras og Neon- eller Kardinaltetra. Ser at mange har disse artene sammen, de trives vel med samme vann. Karet har jo stått der i flere år, og er jo godt innkjørt, men må jeg vente lenge med innsetting av ny fisk etter bytte av bunnsubstrat likevel?
Trieso
... men må jeg vente lenge med innsetting av ny fisk etter bytte av bunnsubstrat likevel?


Det er utrolig mye grums og skitt som kommer i sirkulasjon når du begynner å rote i hele bunnlaget. Dette blir det ammoniakk og nitritt av hvis det ikke fjernes. Det går vel enklest hvis du tapper ned karet og sparer mest mulig vann, fjerner fisken og så fjerner bunnlaget. Gjør rent oppi der, ha i nytt bunnlag, fyll tilbake vannet og etterfyll med friskt vann. Sett ned planter og fisk. Neste dag kontrollmåler du vannet. Hvis det er NH3-fritt og nitrittfritt, så kan du smått om senn øke fiskebesetningen.
fisker stresser gjerne når man roter i karet sånn, så jeg ville ventet med nye fisker til alt er ferdig og stabilt
Takk for svar! Ja tror jeg skal ta ut de tre fiskene som er der nå, og ha dem i en bøtte mens jeg skifter bunnlaget. Har lest om hvordan andre har gjort det her, og tenkte å kjøpe inn en del bøtter å oppbevare mest mulig akvarievann i. Tenker at det sikkert er en del nitrifikasjonsbakterier som går tapt når det gamle bunnlaget fjernes også, men det viktigste er vel å ta vare på vann, samt pumpa og filteret kanskje?
Skal selvsagt vente noen dager med mere fisk, til alt har roet seg, men tenkte mer på om man må vente fem uker liksom.. Jeg kan jo måle og følge med på verdiene, og øke forsiktig på med fisk etterhvert som det ser bra ut. Kanskje vente med sommerfuglciklider helt til slutt, siden de kanskje er de mest sensitive..?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap