Spiser guppy sverddrager-yngel?

Vi har ett fødebur der vi har 12 levende sverddrager-yngel. Vi har og to drektige guppy-damer. Kan guppyene spise yngelet som er der fra før?

Hvor lenge tar det før Sverdrageryngelet er stort nok til å komme ut til resten?
Det kommer nok litt ann på guppyene rett og slett. Jeg har hatt guppy to ganger; den ene gangen spiste de alt av yngel, både sine egne og sverddragere, men andre gangen spiste de ikke yngel i det hele tatt.. Så varierer nok!

Personlig er jeg ikke fan av å bruke fødeboks. Jeg tror at hvis du lar yngelen være sammen med resten av fisken i akvariet, så vil naturen gå sin gang, og de sterkeste overlever! Men det er jo opp til den enkelte. De bør vel hvertfall være 0,5- 1,0cm hvis du skal være sikker på at ingen blir spist. Med vannbytter og god tilgang på mat vil vel det være etter 2-3 uker. Men som sagt, lar du de være i akvariet (som du sikkert har enten røtter, pynt, planter, osv. i), så vil alltid noen klare å gjemme seg og de sterkeste overlever. Mange syns også at den drektige fisken blir unødvendig stresset av å bruke fødeboks, fremfor å bare få føde i ro i akvariet.
Helt enig med Susanne90, sørg for at det er gjemmesteder i foreldrekaret og la naturen sortere ut de beste eksemplarene. En dott Javamose, småbladete planter, Javabregne, det er ikke mye som skal til for at de sterkeste klarer seg, og i et etablert kar vil det være prima startfór i form av mikroorganismer og alger i plantene.

Guppydamene spiser sine egne og andres yngel helt uten skrupler, det er vel derfor de får så uhorvelig mange med få ukers mellomrom. Det er rett og slett ikke meningen at alle skal klare seg
Susanne90
Jeg tror at hvis du lar yngelen være sammen med resten av fisken i akvariet, så vil naturen gå sin gang, og de sterkeste overlever!

Vi kan ikke gjenskape naturen i karene våre, siden vi fratar fiskene reelle rømningsmuligheter. Det blir heller til at man "lar det gå som det går"

Uansett er eg ikke enig i at det nødvendigvis er de sterkeste som overlever. Nyfødt yngel er ganske så hjelpeløse, og det handler mer om tilfeldigheter/flaks og uflaks når det gjelder hvem som klarer seg. "Dårlig" fisk kan vokse opp. Å bevise at de sunneste kan bli spist er selvfølgelig vanskelig...

Men som Linda er inne på; man kan ikke ha en million fisk heller. For hunnens del er det nok uansett best å føde i fred for innpåslitne hanner.
Tilfeldig bekjentskap
© Mette F
Reklame for plussmedlemskap