Klart vann

heisann har hatt akvariet nå i 3 mnd ,og har problemer med at vannet har en grønnlig gul farge . vannet er helt klart men denne fargen då . hva kommer det av ? har 3 store røtter i som kansje har noe å si ????
Ja, røttene er nok synderen her. Noen av disse røttene kan avgi farge slik at vannet får en bruntoning i seg. Det er ikke skadelig og går litt på smak og behag hva en synes er fint.

Men det du kan gjøre er å ta opp røttene og koke de. Det skal hjelpe på å få bort brunfarge.

Vet ikke hvilke rutinger du har på vannbytte, men 1 gang i uken hjelper også på å få bort brunfarge. Sakte men sikkert så kommer røttene til å slutte å avgi farge.
okey ,tenkte meg det , gjør rent 2 ganger i mnd ca . skal prøve å koke de er litt store . fargen er til å leve med
jeg har akkurat samme problemet men røttene mine er for store til alle kjelene
finnes det en rask vei til å få det bort jeg skifter vann en gang i uka men det ser ikke ut til å hjelpe akvariet har stått siden sen sommer 2012. røttene gjør jo ph ganske lav også
noen som vet hvordan man får opp ph? jeg har to potter i akvariet men det ser ikke ut til å hjelpe mye
Gå til dyrebutikken og kjøp litt skjellsand, slik som man gir fugler (rett og slett knuste skjell). Putt litt i en nylonstrømpe, knyt igjen og legg posen i filteret til du har fått en passende pH. Dette vil også hjelpe med å gjøre vannet passe hardt for levendeføderene dine.Og så holder du øye med vannverdiene mens du holder på med dette.
Da var røttene kokt og det ser veldig klart ut takk for tipset
fargen røttene gir fra seg går vekk med tiden
Hvis vannet er klart, og ikke stygt på farge, kan det være så enkelt som at det er gamle eller feil lysrør

Jeg hadde veldig gult og stygt lys syntes jeg, i akvariet , da jeg satte opp mitt nye men brukte akvarie. Etter bytte av lysrørene så ble det kjempefint. Veldig gul farge med de gamle rørene.

Her er et bilde som viser det gule "vannet".

og ett som viser karet etter bytte av rørene

Istedenfor skjellsand så kan du ha kalkstein oppi karet da de øker phèn .
Men som Sessan skriver så kan lysrørene selvfølgelig være en medvirkende årsak. Hvis det er røttene så vil dette avta etterhvert.
[QUOTE=sessan]Hvis vannet er klart, og ikke stygt på farge, kan det være så enkelt som at det er gamle eller feil lysrør

Jeg hadde veldig gult og stygt lys syntes jeg, i akvariet , da jeg satte opp mitt nye men brukte akvarie. Etter bytte av lysrørene så ble det kjempefint. Veldig gul farge med de gamle rørene.

Her er et bilde som viser det gule "vannet".

og ett som viser karet etter bytte av rørene

ja er kansje der feilen ligger også ,men kjøpte helt nytt akvarie med t8 rør , det sa i hvertfall butikk mannen. kan jo vere gammelt lys for det eg vet takk for tips .
Kommer jo litt an få hvilket lysrør det var og da ,finnes masse forskjellig og som gir forskjellig farge.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap