Innkjøring med salmiakk (uten planter)

ok... har lyst til å prøve innkjøring med salmiakk og lurte på hvordan jeg skal gjøre det
har et kar på ca 20 liter (tør ikke prøve på større kar da jeg ikke har brukt salmiakk på tidligere kar (har hatt noen kar på forskjellige størrelser) i tilfelle det blir full katastrofe.

bruker kattesand fra xtra(coop) som er den som har vært mye diskutert her inne ( brent leire som ikke klumper uten tilsetningsstoffer) med terrakotta farge..

skal kjøpe planter på fredag.

kan jeg evt. begynne før jeg har kjøpt planter?

takk på forhånd for gode svar *hint hint*
Det blir sikkert ikke full katastrofe, men selv velger jeg nå å vente med en del planter til ting er mer på stell, det har lett for å bli frisk algevekst med uetablerte planter i kjemisuppe.

Planter med kraftig rotsystem og overvannsform er det forsåvidt bare å få på plass, bladene vil jo visne uansett, men i en 20-liter er det kanskje ikke all verden med plass til Echinodorus og Cryptocoryner.

Skal til med 4 nye kar nå, svampene har gått i stummende mørke i kjelleren ganske lenge med en Salmiskvett i ny og ne, bare halvferdige med andre ord.

Kommer til å få dem på plass i karene med vann, næringssubstrat, sand og hardscape, pøse over filtergrums fra kar i balanse og mate med Salmi til verdiene der jeg vil ha dem. Først da slår jeg på lyset og får plantene på plass. Fisken flytter etter når jeg er fornøyd med oppsettet og sikker på at plantene sitter sånn nogenlunde fast der de skal...
Du skal vel ha sand/grus over katttesanden ?
Ellers er det ikke noe problem med planter og salmiakk-innkjøring, ihvertfall med enkle hurtigvoksende planter som f.eks. Hygrophila difformis. Plantene bruker opp en del avfallsstoffer som lett kan gi alger (fosfor f.eks.), og forsyner seg også av nitritt og nitrat. Har ett stående her nå til innkjøring...masse nitritt og nitrat, men det er fullt av planter som koser seg veldig og ikke en alge i sikte enda.
Egentlig er det nok lettere å bruke metoden på et litt større kar, da det har større toleranse mht. tilsetningsmengde av salmi.
takk for svar men er egentlig veldig interessert i å vite måleforhold på salmiakk og vann..

skal også kanskje kjøpe et 160L kar til helgen og blir kanskje til at jeg vil kjøre det med salmiakk


hvor mye salmiakk per. 100 liter vann og hvor ofte liksom

men takk for svar uansett
1 ml pr 100 liter daglig omtrent, litt avhengig av hvor mye fisk du skal sette inn på en gang. Finnes en hel mengde informasjon i forumet, et raskt søk på "Salmi innkjøring".
Ideen er å holde et relativt jevnt nivå med ammoniakk på 4-5 ppm. Noen ganger betyr det at man må tilsette hver dag, men i begynnelsen kan det gå noen dager mellom fordi ammoniakken ikke blir brukt opp. Dette vil si at man må måle NH3/NH4 hver dag og tilsette etter behov for å få rett konsentrasjon.
Fra et nivå på null NH3 til 4-5ppm behøvs det ca. 4ml Salmi per 100 liter.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap