Hjelp med vannverdier for et slitent hode..

Jeg er i en smule dårlig form om dagen og hodet henger ikke med :/
Har endelig fått vanntester og her er resultatet:

gH: 2
pH: mellom 7,5-8
NO2: 0,3mg/l
NO3: mellom 12,5-25 mg/l

karet (125L Rio) ble startet for en drøy uke siden (forrige fredag) og jeg har hatt en lånt, innkjørt pumpe i det fra forrige mandag. Jeg har hatt i 3 ml Salmi annen hver dag i snart ei uke. Sist i går.

Hvordan ligger disse verdiene an? Jeg prøvde å sjekke gamle tråder men hjernen min klarte ikke å følge med. Noen som kan si det litt enkelt? Er det mulig å sette inn noe annet enn planter? Tenker på sandsnegler og en bunnfisk i første omgang.

NO2 på 0,3 er for høyt til fisk. Antar at du har Tetra test siden du angir 0,3 og Tetra ikke har skala som er mer fingradert enn 0 - 0,3.

Med innkjørt filter skal det ikke ta lang tid før karet er klar for fisk, egentlig ikke ni\oe tid i det hele tatt. Det kommer an på hvilken belastning filteret hadde før det ble tatt ut av karet det sto i.

Jeg ville gitt 3 ml Salmi hver dag. Når du ser at denne dosen er borte på ett døgn (altså ikke spor etter hverken ammoniakk (NH3/4) eller nitritt NO2), er karet klart for fisk.

Bunnfisk er også fisk!

Lykke til.
Vel, der ser man...å flytte et innkjørt filter eller bruke filterguffe er ikke 100% sikkert fra dag 1. Bakterier og vannforhold er aldri helt likt. Og selv om filteret er innkjørt, eller får guffe, mangler det bakterier i selve karet. De trenger litt tid til å slå seg ned på de tilgjengelige flatene.

Jeg anbefalte 3 ml annenhver dag til h*n fikk vanntestene sine...for å være sikker, og for å sikre at trådstarter kan velge fisker som passer til vannet. Og for å mate filterbakteriene litt i mellomtiden.
Bare en ting å gjøre : sjekke hver dag om NO2 er på vei opp eller ned. Og du kan godt gjøre som Sigmund sier, sette til Salmi hver dag nå som du har tester. I tillegg burde du egentlig også hatt en NH3/NH4-test, dilla.
Takk for svar

Ja, jeg burde sikkert hatt en NH3/NH4-test, men det har jeg ikke akkurat nå. Vet ikke hvorfor jeg ikke bestilte den..

Har tatt i nye 3 ml Salmi i i ettermiddag og skal teste vannet i morgen. Anbefales det å teste etter 12 eller 24 timer?

Og for at SilverShaded skal slippe å skrive h*n kan jeg avsløre at * kan erstattes med en u.

For øvrig er det mye alger på plantene nå og jeg får skrubbebehov men skal prøve å la være. Regner med det bedrer seg når vannverdiene er på plass og rekene får gjøre jobben sin?
Test hvert døgn til omtrent samme tid, det er mest effektivt.
Flott at det er flere "hunner" her på forumet !

La algene være enn så lenge, så kan du heller ta en liten opprensing (fjerne dårlige blader o.l.) når karet er klart og du skal ta et stort vannbytte likevel.
Noe alger er det omtrent umulig å unngå, det bedrer seg gjerne etter hvert som karet stabiliseres. Men det kan ta måneder faktisk.
Jeg har ikke tatt vannbytte enda, bør jeg ta det i dag?

Ser pestsneglene koser seg i hvert fall :p
Nei, vannbytte kan vente til karet er klart, med mindre det blir enorme mengder nitrat (80-100ppm).
Visste at plantene liker innkjøringen, men sneglene trodde jeg var mer ømfintlige. Men når jdet er sagt, så rusler det noen små pestsnegler i innkjøringskaret her også...hehe
dilla
Og for at SilverShaded skal slippe å skrive h*n kan jeg avsløre at * kan erstattes med en u. ?


Kan jeg forsiktigvis antyde at tegnet for hun og han er plassert bak ordet 2medlem" til venstre ved avataren? I et hvert fall for dem som har oppgitt kjønn ved registrering, husker ikke om man må det.
Eheheheh...nei, du burde sagt det med stooore bokstaver, Sigmund ...jeg vet ikke om det holder å bruke dum-blondine unnskyldningen.. ? Jaja, øynene er det første man blir blind på. Takk, Sigmund !
Linda W. bruker den hele tiden, og hun er heller ikke dum, så.....
Godt å se at det ikke bare er jeg som surrer

4 1/2 time etter at jeg tok i salmi fikk jeg lyst til å teste vannet igjen. Testet bare NO2. Den var fortsatt på 0,3mg/l. Burde ikke denne ha steget?

Øya mine går i kryss, kanskje på tide å legge seg.
Inaktiv bruker
Salmiakk er ammoniakk nh3/4
Selvsagt er det det. Nei, nå må jeg lalle. Hjernen min stod ikke opp i dag i det hele tatt, tror jeg.
Jeg har nå levert tilbake den innkjørte pumpa og har samtidig satt inn en ciraxboks og et par blåfilter. (ble plass etter at kullsvampen og den grønne svampen ble tatt ut).

Har hatt i 3 ml Salmi hver dag nå og i dag var NO2 knallrød. Er usikker på om den var på den nestsiste eller siste del av skalaen. Blodrød i hvert fall. NO3 var 25 mg/l. Dette var ca 20 timer etter at jeg hadde i 3 ml.

Når kommer den berømte nitrittoppen og hvor lenge varer den? Skal jeg bare fortsette med 3 ml Salmi eller kan jeg justere den ned noe.

Jeg må reise bort nesten en uke og vet ikke om mannen i huset vil ta på seg det å ha i Salmi. Vil bakteriene dø dersom de er en uke uten Salmi?

Ser ut som du får en nitritt-topp, ja. Mistenkte det. Nå som du har levert tilbake pumpa, kommer nok dette til å ta litt tid. Veien fram er litt avhengig av ammoniakk-mengden filteret kan ta seg av, og det er vanskelig å si når du ikke har test for det. Men gubben din klarer vel å ha oppi en halv teskje Salmi ihvertfall annenhver dag ?
Jeg har 3ml i hver dag, det ødelegger ikke noe om han gjør det annenhver dag?
Neida, det går så bra så.
Men det kan som sagt lønne seg å ha NH3-testen.
Får fikse en sånn test når jeg kommer tilbake fra Riksen.

Grunnen til at jeg fjerna den lånte pumpa var at jeg ville ha en nitrittopp med kun min egen pumpe i karet. Det er jo den som skal jobbe og den skal jo jobbe alene. Kanskje litt sært tenkt, men...
Håper jo at ting går raskere pga den lånte pumpa, da. Hadde vært flott om vi kunne hatt i fisk etter at guttungen er ferdig på sykehuset.

Nå begynner tålmodigheten min å bli frynsete.
Karet er 4 uker på fredag, og til tross for lånt, innkjørt pumpe i 1 uke og Salmi-tilførsel i 3 uker, er det fortsatt skyhøy nitritt i karet. (har nå endret Salmi til 1,2 ml hver dag). Jeg har skiftet 30% av vannet 3 ganger pga hydraeksplosjon og alger.

Det begynner å bli mye alger og jeg klør i fingrene etter å sette inn algespisere. Er det noen som har holdt på like lenge og kan gi meg en liten oppmuntring?
Min siste tank var slik i drøye 3 uker. Så datt nitritten fra skyhøy til null i løpet av to dager. Før du aner det, skjer det ting...men forstår tålmodighetsproblemet..
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap