Hjelp, det skummer veldig :(

Har nå etter mye om og men starta opp akvariet, og så skummer det veldig ... Har en innvendig bakgrunn kjøpt i dyrebutikk, limt med akvariesilikon kjøpt i samme butikk. Har sandblåst sand fra Biltema på bunnen som jeg har brukt mange ganger før, og karret er brukt og så det i bruk før jeg kjøpte det. Kan noen hjelpe meg med hva skummet kommer av? Har også byttet vann og renset filter flere ganger.
Inaktiv bruker
Vasket med såpe?
Protein, ureinheter og fettstoffer i vannet. Fjern skummet og ta vannbytte 30% etter et par dager så hjelper det nok etterhvert. Når filteret kommer ordentlig igang blir det nok helt borte. Det skummet litt når jeg satte igang mitt kar også.
ja får prøve det skifta vann 2 ganger i dag og en gang i går. trodde kanskje det hadde noe med vannet i springen å gjøre. Får bare skifte jevnlig til det er borte Takk for raske svar
Et tips for å ta skummet lettere:
Bruk ei tom brusflaske, legg flaska nedpå vannet og press bunnen av flaska nedover, samtidig som du holder tuten på flaska i vannkanten. Da blir det som ligger på overflata sugd inn i flaska. Det funker også på bra hvis du har proteinhinne, og er mye lettere enn å knø med en slamsuger i overflata

smaart har brukt en stor kopp, men tror flaske er bedre Takk for den^^

Men hva kommer skummet fra egentlig? i og med at jeg sø akvariet i brukt med helt klart vann før jeg kjøpte det
Det er vanskelig å si. Det kan komme av flere forskjellige årsaker.
Har du brukt såpe oppi dær? Har noen av påfyllingsredskapene (bøtter, slanger) vært i kontakt med såpe? Såpe er svært farlig for fisk, så dersom du har brukt såpe i karet, så bør du ikke ha fisk i karet.

Jeg har selv fått litt sånn skum i overflaten når jeg har foret med mat som forurenser mye, som f.eks. oksehjerte eller laks. Jeg fjerner det med flaskemetoden, slamsuger og skifter litt vann når det oppstår. Men jeg har bare opplevd litt skum. Synes det så ut som ganske mye i ditt kar.

Så om du er 100% sikker på at det ikke er såperester i karet, så er det sikkert ikke noe farlig. Fjern skummet og skift litt vann
kjøpte nye bøtter så er temmelig sikker på at det ikke har vært noe såpe der. klarer å få vekk 90% av skummet og den hinnen på toppen, men vannet er veldig uklart :/

tømmer snart hele driten å setter det ute og spyler ordentlig med hageslangen
Inaktiv bruker
Jeg har en som dette LINK
Den fjærner overflatehinne og om du eventuellt skulle få andemat så tar den det også.
Den linken funker ikke hos meg......

Du må nok ha litt tålmodighet, jeg forstår det som karet er helt nystartet, at vannet er blaket er ikke unormalt i et nyoppstartet kar. Vannet og filtersystem må få tid til å modne. Om du skifter for store vannmengder i starten tar det bare lenger tid. Det kan ta flere uker før det uklare vannet forsvinner helt. Her er det tålmodighet som skal til.
Selv brukte jeg et litermål til å fjerne skumhinne i starten.
Inaktiv bruker
Prøver igjen.
du skriver at du har kjøpt sand som er beregnet for sandblåsing...det er ikke den du skal bruke.

du skal bruke sanden som er beregnet for sement...pussebruk...såbed, materiale...dressing for gressplen...strøing...akvarium...m.m

kanskje du har kjøpt feil sand.?
fenwick
du skriver at du har kjøpt sand som er beregnet for sandblåsing...det er ikke den du skal bruke. du skal bruke sanden som er beregnet for sement...pussebruk...såbed, materiale...dressing for gressplen...strøing...akvarium...m.m kanskje du har kjøpt feil sand.?


Dette har jeg faktisk lest om før , men finner ikke igjen tråden... Var en /ei som hadde kjøpt feil sand på Biltema, og den skummet når han fylte i vann. Det er denne sanden du har kjøpt: ? Fort gjort å kjøpe feil pose sand..
har akkurat satt igang tømming, ser ut som det er sanden ja, men jeg har den samme sanden jeg har kjøpt alltid. Mye mulig det kan være feil, men den lå på akkurat samme sted den alltid har gjort så kan godt tenkes at noe har blitt flytta på eller noe, og jeg ikke leste

Hadde fått bort 99% at driten på toppen og så for morroskyld grafsa jeg litt i bunnen, og da var det like ille på et sekund. Så jeg tømmer det helt, for vann og sand og spyler det og så avgårde og kjøper riktig sand, så håper jeg problemet er løst i løpet dagen eller i morgen

Takk for alle hjelpsomme svar alle sammen håper det går bedre denne gangen.

Dagens lærdom, Står det på samme sted som det alltid har stått, les uansett.
Da er det bare å la det gå sin gang, mens jeg skal en tur på Biltema
Takk for all hjelp nermest umulig oppgave å få akvariet helt rent, fordi måtte fysisk gnikke med fingrene mens jeg spylet absolutt over alt, men nå er alt rent, og fylt opp med vann og riktig sand

Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Kåsa
Reklame for plussmedlemskap