Kampfisk døde plutselig.

Jeg er ganske ny på dette med akvarier. Har fått hjelp av en kompis som har holdt på med dette en stund med å kjøre i gang min 60 liter.
Det er en Juwel med innvendig pumpe.
I karet så har jeg en kampfisk hann samt 9 guppy.

På morran i dag så virka kampfisken pjusk. Han hadde lagt seg inntil filteret der vannet renner inn i filteret.
Prøvde å pirke i den for å se om han ville bevege seg. Det gjorde han. Dro en liten tur ut, men når jeg kom tilbake var han tilbake der igjen. Jeg tok han da ut og lot han ligge i et litermål bare. Da jeg sjekket igjen etter ca en time var fisken død. Denne ble kjøpt på fredag og guppyene ble kjøpt i går.

Målte vannet:
Nitrit nivået var ikke høyt (husker ikke tallet, men var det sammen som i karet til kompisen min. Han sa det skulle være ok. Fargen på testen var veldig lys oransj.
PH: 7 - 7,5
Temp 28grader

Noen som kan tenke seg hva dette kan være?

Guppyene er happy å svømmer rundt og spiser normalt.
nitritt over 0 er høyt.

Har det vært noen innkjøring her? Når ble karet startet opp?
Karet ble startet opp i forrige uke.
Ble kjørt i gang med filterguffe og vann fra et kar som har vært i gang lenge.
Utslag på nitritt er ikke ok. Det er skadelig for fisken din.
Filterguffe er fint, det. Men bakteriene lever på overrflatene i filter og akvarium, og de trenger ofte litt tid på etablere koloniene sine der, før de kommer ordentlig i gang med "jobben". Og forholdene i to kar er sjelden helt like, så litt tilpasningstid bør man regne med. Og som de andre sier : alt bortsett fra null nitritt (og ammoniakk) er uakseptabelt og farlig for fisken.

Nitrittesten skal være lys lys gul.
OK.

Hva burde jeg gjøre nå da?
Hyppige vannbytter kanskje? Evnt hvor mye av gangen?
Bytt ca en tredjedel. Hver dag til du ikke har nitritt.
60l
Vet ikke helt hva de forskjellige reglene er. Men selv bytter jeg ca 15% i uken i 48 literen. Alt har noe og si iforhold til vannbytte, og mange ting påvirker når det er nødvendig, som foreksempel, akvarie, filter, bunnsubstrat, filtermasse, mengde fisk, ryddedyr, for typer osv.
Om det er behov for større vannbytter, tror jeg man bør prøve og fordele disse utover flere dager, slik at man ikke lager for store svingninger i vannverdiene. Dette er skjelden bra.
Men en ting er helt sikkert, og det er at altfor skjelden er dumt, like greit og gjøre det til en god rutine en gang i uken, jo mindre akvarie man har, jo viktigere er det med vannbytter.
Har også lest en plass at tilsettning av nytt vann er viktig for at noen typer positiv bakterie skal fortsette og bryte ned de dårlige. Hvorvidt dette bare er en påstand vet jeg ikke.
Ok.
Da skal jeg gå igang med vannbytte med en gang og prøve å bli kvitt nitriten i karet.
Mens jeg prøver å bli kvitt nitriten, burde jeg kanskje da legge meg på et minimum av foring også?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap