Hvilken biltema sand bør jeg velge og hvor mye til 270liter?

Skal kjøpe nytt akvarie på 270liter og tenker å ha biltema sand oppi, men ser de har to typer: 0,1-0,7mm og 0,2-1,0mm, den siste blir vel litt grov?

Også lurer jeg på no dere vet hvor mange sekker jeg trenger til jebo 270liter?
Er jeg helt på jordet når jeg tenker 4sekker?
Har hatt en juwel 240liter før, men husker ikke hvor mye sand jeg brukte oppi.

Blir veldig glad for svar, kjedelig å velge feil sand og feil antall, spesielt for lite når man ikke har bil selv
Biltema sand nr 175425 er riktig, det er den såkalte "grove". Den fine sanden er som pudder og flyr avgårde for ingenting, den er altfor fin å bruke i akvarium. Planterøtter får ikke luft i så tettpakket, fin sand. Det er altså den "grove" du bør bruke i akvarium.

Hvor mange sekker du bør ha er litt vanskelig å si, det er litt smakssak også hvor tykt lag du vil ha. Men jeg bruker en hel sekk (17 kg er de vel på?) Biltema-sand i en 98 liter, som har bunnareal på 80 x 35 cm. Nå liker ikke jeg så fryktelig tjukt sandlag da, det er bare så det holder til at plantene får feste, liksom.

Du kan jo kjøpe 4 sekker. Det verste som kan skje er at du har brukt 60 kroner for en sekk du ikke har bruk for i første omgang... Bedre å kjøpe en for mye enn en for lite, tenkte jeg. Dersom du ikke bruker mer enn 3 sekker, så er det jo evig holdbarhet på den fjerde sekken så du kan bare lagre den. Kanskje du skal sette opp et mindre kar en gang og trenger den sekken senere.

Var det ikke noen som laget en kalkulator for beregning av dette, tro....?

REDIGERT; nei, det var ingen kalkulator for beregning av sandmengde
Er egentlig ikke helt enig i deg der mona o. Jeg bruker den fineste sanden fra biltema og den fyker hverken avgårde eller er tettpakket for planter. Kanskje noen planter som mistrives, men jeg bruker til og med planter som skal festes på rot og stein rett i sanden og dem vokser som fy her hos meg. Vet ikke om andre har dårlig erfaring med den, men for meg funker den helt topp.
Jeg også bruker den fineste sanden 0.1mm - 0.7mm og er kjempe fornøyd, det kom en tåke da jeg pøsa på vann, men den forsvant etter 3-4 dager. Og plantene vokser hvertfall foreløpig. :p Men har lest at man kan gi de en tablett med planternering slik at de skal vokse i "kjukt" bunnsubstrat.

Hvis du vil se hvordan sanden ser ut så kan du se på profilen min^^

JEg fylte mitt kar med nesten 1 sekk, 152L kar. Ville kanskje satset på 2-3 sekker til ditt? Du ser hvertfall på profilen min hvordan 15kilo fin sand fra biltema ser ut i en 152 liter.:p
Vel, jeg ville aldri brukt den fineste sanden av de to, og selv om det er kanskje litt ulike meninger om den fineste sanden, så er det etter hva jeg har lest på forumet en gjengs oppfatning at den fineste sanda er minst egnet til akvariebruk av de to nevnte. Den fineste sanden har også lett for å fyke rundt og bli dratt inn/sugd inn i filteret. Der vil den tette porer i svamp og filtermedie og skape dårlige, anaerobe forhold som filterbakterier ikke kan leve under. Jeg snakker av lei erfaring. For fin sand er noe dritt å ha i akvariet, fant jeg ut da jeg prøvde :p
Inaktiv bruker
Hei! Ville uten tvil valgt den groveste sanden om du skal ha fisker med en viss størrelse i karet. Har selv brukt av den groveste sanden tidligere, å var tvunget til å flytte innsuget litt lengre opp, da min ancistrus virvlet opp en del sand som gikk rett i filtret. Kan bare tenke meg problematikken øker betraktelig med finere sand.
Mona o...er det deg fra hundesonen med to Sheltier? "hei hei"

Jeg må gi meg selv litt panneklask, for jeg har jo litt igjen fra sandsekken til 60literen, og det var vist den fineste sanden og den vil jeg nok ikke gå for igjen.
Opplever egentlig det samme som Mona, det "støver" veldig opp når mallene får "raptus" og jeg har faktisk tenkt om det er bra for pumpen....

Jeg skal ikke ha store fisker oppi 270literen, jeg må utvide fordi Platy og Guppyene mine avler noe så veldig at jeg har ikke samvittighet til å ha alle sammen oppi 60literen lenger, også er jo akvarie såå GØY
Alltid gøy å utvide
Jeg brukte tre sekker i min 300L hvis jeg husker riktig. Den grove Biltemasanden Startet med to sekker og etterfylte med den tredje. Endte til slutt med å ha oppi hele og er veldig fornøyd med mengden.
Hvor mye sand
Hei! Setter i gang med en 450-liters nå. Er fire sekker biltema-sand (litt grovere variant) passelig?
Og er det gunstig med et lag av et eller annet under sanden? Noen form for næring/annet? Det gikk vel kjapt i svingene ved forrige oppsett, og er i ferd med å gjøre det igjen.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap